Nyolcadik alkalommal állította össze a GKID és a Mastercard a legnagyobb forgalmú Magyarországon működő online kereskedők rangsorát. A 2022-es eredményeket összegző friss online rangsorban a dobogós helyezettek változatlanul ugyanazok, akik egy évvel korábban is ott szerepeltek. A sikeresnek éppen nem nevezhető tavalyi periódus ugyanakkor több jelentős változást is hozott az alsóbb traktusokban. (A kutatócég a lista összeállításakor csak a magyar nyelvű, forintban árazó, magyarországi operációval működő e-kereskedők sokaságát és online kiskereskedelmi értékesítésből származó forgalmát veszi figyelembe.)
2022-ben a magyar piacon működő, helyi operációval is rendelkező tizenöt legnagyobb e-kereskedő együttes forgalma elérte a bruttó 565 milliárd forintot, ami 9 százalékos növekedés 2021-hez képest. (A teljes hazai online piac tavalyi teljesítményére vonatkozóan 9,9 százalékos növekedést mért a GKID.)
A legnagyobb kereskedők forgalmi súlya stabil: a mintegy 1323 milliárd forintos belföldi e-kereskedelmi forgalomból az első 15 webáruház a piac 42,6 százalékát képviseli (2021-ben ez az arány 43,1% volt). A legnagyobb 15 e-kereskedő sikeres – azaz teljesített – rendeléseinek száma 14,4 millió darab volt 2022-ben, mely 19 százaléka az online piac teljes (77,1 milliós) rendelési állományának.
A tavalyi év hektikusságát jól jelzi, hogy a TOP15-ben volt olyan szereplő, aki a magas infláció ellenére csaknem 10 százalékkal csökkenő forgalom mellett zárta az évet, de olyan is, aki 70 százalékot meghaladó bővülést ért el.
Stabil dobogó
Magyarország legnagyobb e-kereskedője immár negyedik éve az eMAG. Több mint bruttó 194 milliárd forintos online forgalommal önmagában is kiteszi a teljes hazai online kiskereskedelmi forgalom közel 15 százalékát. A cseh központú Alza 2021 után újra a második helyen végzett, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokára a MediaMarkt került.
Az idei TOP15 mezőnyének új tagjaként rögtön a 4. helyre ugrott az IKEA. A lakberendezésben utazó svéd óriás mellett új névnek tekinthető a 13. MALL is. Utóbbi ugyan a korábbi években már szerepelt az elit mezőnyében, de tavaly nem volt ott a legnagyobbak között.
A TOP15 legnagyobb forgalmi bővülési üteme a Pepitához köthető. A magyar tulajdonú vállalat több mint 70 százalékkal tudta növelni a forgalmát 2022-ben, ezzel pedig a rangsorban is két pozíciót javítva, a 12. helyen zárt.
A 15-ös mezőny második legnagyobb ugrása a Kifli nevéhez köthető: a cseh online élelmiszeráruház a két évvel ezelőtti listán még csak a 12. helyen szerepelt, tavaly már 6. volt, de a sikeres – több mint 40 százalékos növekedéssel zárult – évének köszönhetően a 2022-es adatokon alapuló rangsorban már az ötödik helyre került.
Magyar cégeknek nehéz felnőni a feladathoz
Amennyiben tulajdonosi viszonyok alapján szegmentáljuk a hazai e-kereskedelmi piac szereplőit, egyértelműen kirajzolódik, hogy a tisztán hazai kézben lévő áruházak közül nagyon kevés tud jelentős forgalmat felmutatni. A legnagyobb ilyen vállalakozásnak az Euronics tekinthető, amely 2022-ben a piaci átlagot több mint háromszorosan meghaladó növekedéssel az összesített mezőnyön belül képes volt megtartani a tavalyelőtti 7. helyezését.
A felmérés készítő mindezt azzal magyarázzák, hogy az online értékesítés terén tapasztalható piaci koncentrálódás egyértelműen a szélesebb termékkínálattal futó, vagy nagyobb kosárértékű kereskedőknek kedvez, ezért egyre nehezebb igazán nagyra nőnie a gyakran szakosodás, specializálódás mellett döntő magyar online kereskedőknek. Bár több mint 32 ezer magyar webáruház működik Magyarországon, a százszázalékban magyar tulajdonú cégek körét nézve a GKID mérései szerint a bruttó 5 milliárdos online értékesítési sávot csupán alig 13 cég éri el vagy haladja meg.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak