Tavaly a szektor piacvezetői megőrizték pozíciójukat, de hátrébb történt némi átrendeződés. A tisztán magyar vállalkozások közül alig találni kiemelkedő forgalmút.
Hirdetés
 

Nyolcadik alkalommal állította össze a GKID és a Mastercard a legnagyobb forgalmú Magyarországon működő online kereskedők rangsorát. A 2022-es eredményeket összegző friss online rangsorban a dobogós helyezettek változatlanul ugyanazok, akik egy évvel korábban is ott szerepeltek. A sikeresnek éppen nem nevezhető tavalyi periódus ugyanakkor több jelentős változást is hozott az alsóbb traktusokban. (A kutatócég a lista összeállításakor csak a magyar nyelvű, forintban árazó, magyarországi operációval működő e-kereskedők sokaságát és online kiskereskedelmi értékesítésből származó forgalmát veszi figyelembe.)

2022-ben a magyar piacon működő, helyi operációval is rendelkező tizenöt legnagyobb e-kereskedő együttes forgalma elérte a bruttó 565 milliárd forintot, ami 9 százalékos növekedés 2021-hez képest. (A teljes hazai online piac tavalyi teljesítményére vonatkozóan 9,9 százalékos növekedést mért a GKID.)

A legnagyobb kereskedők forgalmi súlya stabil: a mintegy 1323 milliárd forintos belföldi e-kereskedelmi forgalomból az első 15 webáruház a piac 42,6 százalékát képviseli (2021-ben ez az arány 43,1% volt). A legnagyobb 15 e-kereskedő sikeres – azaz teljesített – rendeléseinek száma 14,4 millió darab volt 2022-ben, mely 19 százaléka az online piac teljes (77,1 milliós) rendelési állományának.

A tavalyi év hektikusságát jól jelzi, hogy a TOP15-ben volt olyan szereplő, aki a magas infláció ellenére csaknem 10 százalékkal csökkenő forgalom mellett zárta az évet, de olyan is, aki 70 százalékot meghaladó bővülést ért el.

Stabil dobogó

Magyarország legnagyobb e-kereskedője immár negyedik éve az eMAG. Több mint bruttó 194 milliárd forintos online forgalommal önmagában is kiteszi a teljes hazai online kiskereskedelmi forgalom közel 15 százalékát. A cseh központú Alza 2021 után újra a második helyen végzett, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokára a MediaMarkt került.

Az idei TOP15 mezőnyének új tagjaként rögtön a 4. helyre ugrott az IKEA. A lakberendezésben utazó svéd óriás mellett új névnek tekinthető a 13. MALL is. Utóbbi ugyan a korábbi években már szerepelt az elit mezőnyében, de tavaly nem volt ott a legnagyobbak között.

A TOP15 legnagyobb forgalmi bővülési üteme a Pepitához köthető. A magyar tulajdonú vállalat több mint 70 százalékkal tudta növelni a forgalmát 2022-ben, ezzel pedig a rangsorban is két pozíciót javítva, a 12. helyen zárt.

A 15-ös mezőny második legnagyobb ugrása a Kifli nevéhez köthető: a cseh online élelmiszeráruház a két évvel ezelőtti listán még csak a 12. helyen szerepelt, tavaly már 6. volt, de a sikeres – több mint 40 százalékos növekedéssel zárult – évének köszönhetően a 2022-es adatokon alapuló rangsorban már az ötödik helyre került.

Magyar cégeknek nehéz felnőni a feladathoz

Amennyiben tulajdonosi viszonyok alapján szegmentáljuk a hazai e-kereskedelmi piac szereplőit, egyértelműen kirajzolódik, hogy a tisztán hazai kézben lévő áruházak közül nagyon kevés tud jelentős forgalmat felmutatni. A legnagyobb ilyen vállalakozásnak az Euronics tekinthető, amely 2022-ben a piaci átlagot több mint háromszorosan meghaladó növekedéssel az összesített mezőnyön belül képes volt megtartani a tavalyelőtti 7. helyezését.

A felmérés készítő mindezt azzal magyarázzák, hogy az online értékesítés terén tapasztalható piaci koncentrálódás egyértelműen a szélesebb termékkínálattal futó, vagy nagyobb kosárértékű kereskedőknek kedvez, ezért egyre nehezebb igazán nagyra nőnie a gyakran szakosodás, specializálódás mellett döntő magyar online kereskedőknek. Bár több mint 32 ezer magyar webáruház működik Magyarországon, a százszázalékban magyar tulajdonú cégek körét nézve a GKID mérései szerint a bruttó 5 milliárdos online értékesítési sávot csupán alig 13 cég éri el vagy haladja meg.

Konzumer tech

MI buktatja le a tudományos cikkeket író ChatGPT-t

Sárkány ellen sárkányfű - gondolta egy tudóscsapat, és betanított egy algoritmust arra, hogy kiszúrja a generatív mesterséges intelligenciával gyártott kamu tudományos cikkeket.
 
Hirdetés

Sokkolja a magyar cégeket, hogy ilyen támogatás is létezik

Mennyibe kerülhet, hogy a hoszting szolgáltató éjjel-nappal 60 másodpercen belül felvegye nekünk a telefont, és vezető rendszergazdái azonnal foglalkozzanak a problémánkkal? A vshosting~ szerint nem is biztos, hogy annyira sokba.

Valószínűleg soha. A piackutatók szerint a felhő mellett is dinamikusan növekszik a hosting iránti igény.

a melléklet támogatója a vshosting

Létezik egy ortodox irányzat, mely szerint a jelszavak legyenek minél hosszabbak és összetettebbek, valamint cseréljük azokat minél gyakrabban. Valóban ettől lesznek a rendszereink biztonságosabbak? Pfeiffer Szilárd (Balasys) írása.

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 2. rész

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 3. rész

A felmérésekből egyre inkább kiderül, hogy az alkalmazottak megtartása vagy távozása sokszor azon múlik, amit a szervezetük nem csinál, nem pedig azon, amiben egymásra licitál a többi munkáltatóval.

Ezért fontos számszerűsíteni a biztonsági kockázatokat

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2023 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.