Tavaly a szektor piacvezetői megőrizték pozíciójukat, de hátrébb történt némi átrendeződés. A tisztán magyar vállalkozások közül alig találni kiemelkedő forgalmút.
Hirdetés
 

Nyolcadik alkalommal állította össze a GKID és a Mastercard a legnagyobb forgalmú Magyarországon működő online kereskedők rangsorát. A 2022-es eredményeket összegző friss online rangsorban a dobogós helyezettek változatlanul ugyanazok, akik egy évvel korábban is ott szerepeltek. A sikeresnek éppen nem nevezhető tavalyi periódus ugyanakkor több jelentős változást is hozott az alsóbb traktusokban. (A kutatócég a lista összeállításakor csak a magyar nyelvű, forintban árazó, magyarországi operációval működő e-kereskedők sokaságát és online kiskereskedelmi értékesítésből származó forgalmát veszi figyelembe.)

2022-ben a magyar piacon működő, helyi operációval is rendelkező tizenöt legnagyobb e-kereskedő együttes forgalma elérte a bruttó 565 milliárd forintot, ami 9 százalékos növekedés 2021-hez képest. (A teljes hazai online piac tavalyi teljesítményére vonatkozóan 9,9 százalékos növekedést mért a GKID.)

A legnagyobb kereskedők forgalmi súlya stabil: a mintegy 1323 milliárd forintos belföldi e-kereskedelmi forgalomból az első 15 webáruház a piac 42,6 százalékát képviseli (2021-ben ez az arány 43,1% volt). A legnagyobb 15 e-kereskedő sikeres – azaz teljesített – rendeléseinek száma 14,4 millió darab volt 2022-ben, mely 19 százaléka az online piac teljes (77,1 milliós) rendelési állományának.

A tavalyi év hektikusságát jól jelzi, hogy a TOP15-ben volt olyan szereplő, aki a magas infláció ellenére csaknem 10 százalékkal csökkenő forgalom mellett zárta az évet, de olyan is, aki 70 százalékot meghaladó bővülést ért el.

Stabil dobogó

Magyarország legnagyobb e-kereskedője immár negyedik éve az eMAG. Több mint bruttó 194 milliárd forintos online forgalommal önmagában is kiteszi a teljes hazai online kiskereskedelmi forgalom közel 15 százalékát. A cseh központú Alza 2021 után újra a második helyen végzett, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokára a MediaMarkt került.

Az idei TOP15 mezőnyének új tagjaként rögtön a 4. helyre ugrott az IKEA. A lakberendezésben utazó svéd óriás mellett új névnek tekinthető a 13. MALL is. Utóbbi ugyan a korábbi években már szerepelt az elit mezőnyében, de tavaly nem volt ott a legnagyobbak között.

A TOP15 legnagyobb forgalmi bővülési üteme a Pepitához köthető. A magyar tulajdonú vállalat több mint 70 százalékkal tudta növelni a forgalmát 2022-ben, ezzel pedig a rangsorban is két pozíciót javítva, a 12. helyen zárt.

A 15-ös mezőny második legnagyobb ugrása a Kifli nevéhez köthető: a cseh online élelmiszeráruház a két évvel ezelőtti listán még csak a 12. helyen szerepelt, tavaly már 6. volt, de a sikeres – több mint 40 százalékos növekedéssel zárult – évének köszönhetően a 2022-es adatokon alapuló rangsorban már az ötödik helyre került.

Magyar cégeknek nehéz felnőni a feladathoz

Amennyiben tulajdonosi viszonyok alapján szegmentáljuk a hazai e-kereskedelmi piac szereplőit, egyértelműen kirajzolódik, hogy a tisztán hazai kézben lévő áruházak közül nagyon kevés tud jelentős forgalmat felmutatni. A legnagyobb ilyen vállalakozásnak az Euronics tekinthető, amely 2022-ben a piaci átlagot több mint háromszorosan meghaladó növekedéssel az összesített mezőnyön belül képes volt megtartani a tavalyelőtti 7. helyezését.

A felmérés készítő mindezt azzal magyarázzák, hogy az online értékesítés terén tapasztalható piaci koncentrálódás egyértelműen a szélesebb termékkínálattal futó, vagy nagyobb kosárértékű kereskedőknek kedvez, ezért egyre nehezebb igazán nagyra nőnie a gyakran szakosodás, specializálódás mellett döntő magyar online kereskedőknek. Bár több mint 32 ezer magyar webáruház működik Magyarországon, a százszázalékban magyar tulajdonú cégek körét nézve a GKID mérései szerint a bruttó 5 milliárdos online értékesítési sávot csupán alig 13 cég éri el vagy haladja meg.

Konzumer tech

A robotok újabb bűnözési hullámot indíthatnak az Europol szerint

A robotok, a drónok és a mesterséges intelligencia fejlődésével a fizikai világban is megjelenik minden, ami eddig a digitális világra volt jellemző, nem beszélve arról, ha az automatizálás miatt tényleg tömegek veszítik majd el a megélhetésüket.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – a gépi tanulási pipeline szerepe az adattudományi működésben

A jó adatok önmagukban még nem elegendők: a modellek csak akkor működnek megbízhatóan, ha egy átlátható, automatizált és reprodukálható környezetben futnak. A gépi tanulási pipeline-ok éppen ezt a technológiai hátteret teremtik meg.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.