A digitális piacokat szabályozó EU-s rendelet, a DMA (Digital Markets Act) interoperabilitási követelményeire hivatkozva az Apple egyelőre nem vezeti be egyes új MI-funkcióit az Unió területén.
A cég június első felében a WWDC-n mutatta be Apple Intelligence szolgáltatását. Az Apple azt találta ki, hogy az ezt kiszolgáló generatív modellel a teljes ökoszisztémáját összekapcsolja – némi megkötéssel: a telefonok közül iPhone 15 Pro vagy Pro Max kell a használatához, az iPadok és Macek esetében pedig az M1 csip a minimális követelmény. A múlt héten azonban bejelentették: az uniós felhasználóknak egyelőre nélkülözniük kell a csomagot, valamint az azt kiegészítő két új funkciót, az iPhone Mirroringot (ez az iPhone-ok képernyőjét teszi megoszthatóvá és kezelhetővé MacOS Sequoia rendszerrel futó Maceken), valamint a SharePlay képernyőmegosztási szolgáltatást.
A vállalat Reutersnek küldött magyarázata teljesen összhangban van azzal, amit az MI-szolgáltatásokkal kapcsolatban Tim Cook vezérigazgató a WWDC-n mondott: a szolgáltatások fejlesztésében a biztonság prioritás. Az Apple szerint azonban ha eleget tennének a DMA egyes követelményeinek, azzal veszélyeztetnék termékeik integritását. Ez pedig egyet jelentene azzal, hogy nem tudják garantálni a felhasználók magánélethez való jogát és adataik biztonságát.
Az Apple-nek elsősorban az interoperabilitással kapcsolatos előírásokkal van baja: a kapuőrnek minősített cégek kötelesek harmadik felek számára biztosítani a szolgáltatásaikhoz való kapcsolódás lehetőségét, és akár a különböző üzenetküldő appok között is biztosítaniuk kell a kommunikációt. Bár az interoperabilitás követelménye elsősorban az iPhone-t és az iPadet érinti, épp az iPhone Mirroring miatt kihat a Macekre is.
Az Apple hangsúlyozta: együttműködik az Európai Bizottsággal, hogy közösen találjanak megoldást.
Piacuk közel negyedét érinti
Nagy kérdés, hogy a döntés hogyan hat az MI-fejlesztésben kicsit megkésve lépő Apple európai piacára. Ha nem sikerül őszig megoldást találni a funkciók európai bevezetésére, az negatívan befolyásolhatja a vásárlói döntéseket az őszi-ünnepi bevásárlós időszakban.
Az Apple 2023-ban több mint 94 milliárd dolláros nettó árbevételt ért el Európában. Ez globális bevételeinek mintegy negyede. Van azonban még egy fontos bevételi láb: a cég Kínában tavaly közel 73 milliárd dollár bevételt termelt, és ott szintén nem teszik elérhetővé az Apple Intelligence-t.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak