A digitális piacokat szabályozó EU-s rendelet, a DMA (Digital Markets Act) interoperabilitási követelményeire hivatkozva az Apple egyelőre nem vezeti be egyes új MI-funkcióit az Unió területén.
A cég június első felében a WWDC-n mutatta be Apple Intelligence szolgáltatását. Az Apple azt találta ki, hogy az ezt kiszolgáló generatív modellel a teljes ökoszisztémáját összekapcsolja – némi megkötéssel: a telefonok közül iPhone 15 Pro vagy Pro Max kell a használatához, az iPadok és Macek esetében pedig az M1 csip a minimális követelmény. A múlt héten azonban bejelentették: az uniós felhasználóknak egyelőre nélkülözniük kell a csomagot, valamint az azt kiegészítő két új funkciót, az iPhone Mirroringot (ez az iPhone-ok képernyőjét teszi megoszthatóvá és kezelhetővé MacOS Sequoia rendszerrel futó Maceken), valamint a SharePlay képernyőmegosztási szolgáltatást.
A vállalat Reutersnek küldött magyarázata teljesen összhangban van azzal, amit az MI-szolgáltatásokkal kapcsolatban Tim Cook vezérigazgató a WWDC-n mondott: a szolgáltatások fejlesztésében a biztonság prioritás. Az Apple szerint azonban ha eleget tennének a DMA egyes követelményeinek, azzal veszélyeztetnék termékeik integritását. Ez pedig egyet jelentene azzal, hogy nem tudják garantálni a felhasználók magánélethez való jogát és adataik biztonságát.
Az Apple-nek elsősorban az interoperabilitással kapcsolatos előírásokkal van baja: a kapuőrnek minősített cégek kötelesek harmadik felek számára biztosítani a szolgáltatásaikhoz való kapcsolódás lehetőségét, és akár a különböző üzenetküldő appok között is biztosítaniuk kell a kommunikációt. Bár az interoperabilitás követelménye elsősorban az iPhone-t és az iPadet érinti, épp az iPhone Mirroring miatt kihat a Macekre is.
Az Apple hangsúlyozta: együttműködik az Európai Bizottsággal, hogy közösen találjanak megoldást.
Piacuk közel negyedét érinti
Nagy kérdés, hogy a döntés hogyan hat az MI-fejlesztésben kicsit megkésve lépő Apple európai piacára. Ha nem sikerül őszig megoldást találni a funkciók európai bevezetésére, az negatívan befolyásolhatja a vásárlói döntéseket az őszi-ünnepi bevásárlós időszakban.
Az Apple 2023-ban több mint 94 milliárd dolláros nettó árbevételt ért el Európában. Ez globális bevételeinek mintegy negyede. Van azonban még egy fontos bevételi láb: a cég Kínában tavaly közel 73 milliárd dollár bevételt termelt, és ott szintén nem teszik elérhetővé az Apple Intelligence-t.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak