Miközben a pénzt gyorsan viszi az 5G-s hálózat bővítése, az üzleti hasznosítása lassan halad. Borús képet fest a szolgáltatók jövőjéről a Bloomberg.
Hirdetés
 

Jön a technológiai fejlődés új korszaka! Új lehetőségeket kap a távvezérlés, a robotika... Kiterjesztett és virtuális valóság eszközök épülnek be a mindennapi életünkbe... Fantasztikusabbnál fantasztikusabb lehetőségeket álmodtak a telekommunikációs vállalatok az 5G mögé. Ám egyelőre ezek álmok is maradtak.

Mint a Bloomberg összeállításából kiderül, az amerikai szolgáltatók eddig több mint 100 milliárd dollárt költöttek az 5G-s hálózatuk fejlesztésére, de sem bevétel, sem jelentős üzlet nincs a láthatáron. A fogyasztók pedig nem nagyon érzékelnek az 5G-ből semmit.

Az 5G bizonyos értelemben nem született szerencsés csillagzat alatt. A kezdetektől vonzotta a konteókat, és nem javította a megítélését az sem, hogy a légitársaságok attól féltek, az 5G-s hálózatok frekvenciája megzavarhatja a radarokat, és így veszélyeztetheti a légi közlekedés biztonságát.

Az 5G sebességére és kapacitására ugyanakkor szükség van, hiszen egyre több olyan szolgáltatást használunk (például a nagyfelbontású videostreaming), ami nagy adattömegek átvitelén alapszik. A technológia egyik legfontosabb újdonsága, a rendkívül alacsony késleltetés, azonban kevésbé releváns a felhasználók szempontjából (leszámítva pl. az online videojátékot).

Összességében tehát nincs olyan kényszerítő ok, amiért felhasználók tömegei váltanának az új technológiára. Egy amerikai felmérés szerint az 5G megléte csak a sokadik szempont a szolgáltatóváltásnál. Az embereknek sokkal fontosabb például az ár vagy a hálózat megbízhatósága. Chris Sambar, az AT&T ügyvezető alelnöke, szerint a "miért kellene 5G-képes telefont vennem?" kérdés nem új. Amikor bejött a 4G, akkor azzal kapcsolatban tették fel ugyanezt az emberek. De eltelt néhány év, és jöttek a jó use case-ek, mondta a Bloombergnek.

Váratlan fejlemény: nem lehet felárért adni

A szolgáltatóknak az volt a terve, amolyan "hűha!" élményt adó szolgáltatás kínálnak majd azoknak, akik hajlandók ezért az élményért – például a vezeték nélküli szélessávú szolgáltatásnál – felárat fizetni. A szélessávú szolgáltatások piacán egyébként az 5G viszonylag gyorsan sikeres is lett. Csakhogy nem a szolgáltatók tervei szerint. A kábeles szolgáltatók ugyanis gyorsan kapcsoltak: elkezdték olcsóbban adni a szolgáltatásaikat, sőt beszálltak olcsóbb ajánlatokkal a mobilpiacra is. (Az USA-ban 2021-ben 139 MVNO, azaz virtuális mobilszolgáltató volt, összesen közel 40 millió ügyféllel, írta egy tavalyi tanulmányában a ResearchAndMarkets. A kutatók idéznek egy 2019-es felmérést, mely szerint az MVNO-knál szignifikánsan magasabb volt az ügyfélelégedettség szintje, mint az inkumbens szolgáltatóknál.) Ma már ott tartunk, hogy a szolgáltatók 1000 dolláros ingyen 5G-s telefonokkal csábítják az ügyfeleket.

A másik lehetőség a professzionális ügyfelek felé fordulás. A GlobalData elemző- és tanácsadócég egyik munkatársa szerint ma már nyilvánvaló, hogy az 5G vállalati felhasználására vannak jó use case-ek. És bejöttek a képbe a nagy felhőszolgáltatók, az Amazon, a Microsoft, a Google stb., melyek a nagyvállalatoknak nyújtanak például adattárolási szolgáltatást, vagy épp videostreaminghez háttérszolgáltatást.

Ezek a cégek viszont látnak lehetőséget az 5G-ben, amivel olyan területekre tudnak beszállni, mint a campus hálózatok (lecserélendő a Wi-Fi-t), a gyártóipar automatizálása, az edge computing és így tovább. A telekommunikációs szolgáltatók is ebbe az irányba mozdulnak. Úgy tűnik tehát, itt gyümölcsöző érdekközösség alakulhat ki köztük és a felhős cégek között.

Ez a trend Magyarországon is: habár minden szolgáltató igyekszik látványos bejelentésekkel felhívni a figyelmet minden egyes új 5G-s bázisállomására, az igazán fontos események a háttérben történnek, és legfeljebb egy-egy iparág számára válnak láthatóvá.

Ami a megtérülést illeti, nagyon sok múlik azon, hogy az új üzleti szolgáltatásokból származó bevétel nagyobbik része kinél csapódik le, de ahogy a 4G üzleti alkalmazásainak a példája mutatja, valószínűleg nem a telekommunikációs cégeknél. Ez azért is rossz hír számukra, írja a Bloomberg, mert közel kétszer annyit költöttek az 5G-s frekvenciákra, mint a 4G-sekre: utóbbira csak 62 milliárd dollárt, míg az 5G-re több mint 118 milliárdot. (A magyar szolgáltatók a 2014-es frekvenciatenderen valamivel több mint 100 milliárd forintot fizettek, a 2020-as, akkor már az 5G-s frekvenciákért meghirdetett versenyben pedig összesen 150 milliárdot.)

Az amerikai mobilszolgáltatók vezetői mindezek ellenére derűlátóan nyilatkoztak a Bloombergnek. A nagy technológiai cégeknek olyan hálózati képességekre van/lesz szükségük, amit nem akarnak kiépíteni, ezért inkább együttműködnek a szolgáltatókkal egy közös üzleti modell létrehozásán.

Mobilitás

Egyre kevésbé világos, hogy lesznek fenntarthatók a nagy MI-adatközponti fejlesztések

Bár Donald Trump felfüggesztette a technológiai részvényeket is padlóra küldő vámok egy részét, a bizonytalanság nem szűnt meg, a magasabb árak és a spórolósabb ügyfelek pedig rendesen alátehetnek a mesterséges intelligenciában utazó nagyvállalatok elképzeléseinek.
 
A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.