Azaz: hogyan akadályozza a probléma MI-vel történő megoldását maga a probléma?

Előfordulhat, hogy pont az a probléma a gátja a mesterséges intelligencia bevezetésének, aminek a megoldására használni szeretnénk. Tipikusan ilyen terület az IT-üzemeltetés: az IT mesterséges intelligenciával egyszerűsítené az üzemeltetés bonyolult folyamatait, ám ebbéli törekvését épp a felszámolandó technológiai "káosz" akadályozza.

Ez sokakat meglep, pedig voltak baljós előjelek. Mintegy két évtizede a vállalati IT leggyakrabban használt kifejezése a transzformáció. A 2000-es évek első felében mindenki SOA architektúrába (emlékszik még egyáltalán valaki a Service-Oriented Architecture, azaz szolgáltatásorientált architektúra fogalmára?) transzformálta a siló rendszereit. Aztán jött az on-premise rendszerek felhős rendszerekké alakítása és vele az API-k elburjánzása; manapság pedig a hierarchikus IT-szervezetek alakulnak agilissá. Minden transzformáció egyik nagy ígérete, hogy egyszerűbbé, átláthatóbbá és hatékonyabbá teszi az IT-t, a rendszereket és a folyamatokat egyaránt.

Ez eddig nem jött be, sőt!

Ma a mesterséges intelligenciáról gondolják sokan, hogy átvágja a gordiuszi csomót. Kutatások sora igazolta, hogy az MI-t bevezető cégek jelentős többségének egyik elvárása, hogy az új technológia javítsa az IT-rendszerek működési hatékonyságát, például automatizálással. Ám egyelőre nem tudja kifejteni jótékony hatását, és az akadály pont az, aminek a megszüntetését várják tőle, véli az F5 Networks vezető szofvermérnöke, Raghav Potluri a CIO.com felületén publikált véleménycikkében.

A problémának több eredője is van. Hiányoznak az MI-alapú automatizáció bevezetéséhez az erőforrások, mert az üzemeltetőket teljesen leköti a folyamatos tűzoltás. Hiányzik a belső tudás (a szervezetek több mint fele panaszkodott erre az F5 egy felmérése szerint). Áttekinthetetlenül komplexekké váltak a rendszerek. Erre utal az is, hogy egy másik felmérés szerint az üzemeltetésen dolgozók többsége jelentős problémának tartja az API-k gáttalan szaporodását. Mindezek akadályozzák az üzemeltetőket abban, hogy ne csak az azonnal megoldandó részproblémákat lássák, hanem rendszerük egészét.

Párhuzam: a hibrid felhő

A történelem némileg ismétli önmagát. Amikor beköszöntött a hibrid felhő korszaka, a VMware megoldotta, hogy zökkenőmentesen lehessen kezelni a munkaterheléseket hibrid felhős infrastruktúrában. A piacon is sikeres megoldás azonban elég gyorsan rávilágított arra, hogy a "zökkenőmentes" és az "egyszerű" fogalmaknak nincs közük egymáshoz. Bár a munkaterheléseket központilag lehet menedzselni – ennyiben valóban egyszerűsített a VMware –, a komplexitást (minden felhőszolgáltató más API-t , biztonsági modellt, eljárásokat használ) nem csökkentette. Azaz egy probléma megoldódott, de egyből keletkezett tucatnyi másik: az API-k frissülése vagy egy új szolgáltató belépése-kiesése miatt rendszeresen újra kell "drótozni" mindent.

Nem megoldás a még több technológia, véli Potluri. Nem azok a szervezetek alkalmazzák sikeresen az MI-t az IT-üzemeltetés támogatására, melyek közel korlátlan forrásokból automatizálták szuperfejlett infrastruktúrájukat. Hanem azok, melyek az első lépést hátrafelé tették, és azt gondolták át, hogyan lehet egyszerűsíteni a működés alapjain. Azok, melyek nem egy új beszállító "mindent is megoldó" eszközének a bevezetésétől várták a csodát, mert belátták, hogy minden új eszköz növeli a komplexitást.

Az MI-alapú automatizálás bevezetését megelőzően érdemes konszolidálni, azaz minden fölösleget lefaragni: beszállítókból, rendszerekből, API-kból egyaránt. Ez persze nehéz, hiszen az üzlet sokszor körömszakadtáig ragaszkodik olyan megoldásokhoz, melyekhez ritkán nyúl, vagy esetleg soha nem használ (ám szereti tudni a lehetőséget, hogy akár használhatná is).

És végül, de nem utolsósorban elkerülhetetlen a szabványosítás, mert a káoszt nem lehet automatizálni.

A cikkben hivatkozott két kutatás:
The State of Application Strategy in 2025 »
The State of Application Load Balancing in 2025 »

Cloud & big data

Chatbotot ültetnek az albán kabinetbe: Diella osztja majd a dellát

Az elmúlt években már rengeteg váratlan helyen felbukkantak a generatív algoritmusok, de a munkát most megkezdő új albán kormány húzása így is rendkívülinek mondható.
 
A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.