A nagy amerikai légiutas- és áruszállító cégek vezetői a szerintük már küszöbön álló, "katasztrófális válságra" figyelmeztettek, amelyre kevesebb mint 36 órán belül sor kerülhet attól fogva, hogy az AT&T és a Verizon üzembe állítja új 5G-s technológiáját. A légitársaságok hétfői nyílt levelének értelmében a holnap induló, úgynevezett C-sávos 5G szolgáltatás használhatatlanná teheti a szélestörzsű repülőgépek jelentős részét, ennek következtében pedig amerikaiak tízezrei ragadhatnak a tengerentúlon, és kaotikussá válhat az amerikai légiközlekedés.
A problémát már jó ideje napirenden tartják a repülőgépgyártók és beszállítóik, akik úgy ítélik meg, hogy a repülők magasságmérője és az 5G egymáshoz túlságosan közeli frekvenciákon működik. Saját tesztjeikre hivatkozva azt állítják, hogy az új 5G-s szolgáltatások megzavarhatják a magasságmérőket, így a rossz időben történő leszálláskor a pilóták nélkülözhetetlen információtól esnek el. A mobilszolgáltatók szerint alaptalan aggodalmakról van szó, mert az 5G és a magasságmérők sávja határozottan elkülönül egymástól.
A Reuters hétfői beszámolójából kiderül, hogy a levelet mások mellett a közlekedési miniszter, a légiközlekedési hatóság (FAA) vezetője és a szövetségi távközlési hivatal (FCC) elnöke is megkapta, aláírói között pedig olyan vállalatok vezetői vannak, mint amilyen az American Airlines, a Delta Air Lines, a United Airlines, a Southwest Airlines, a Jet Blue, a UPS és a FedEx. Az általuk közölt figyelmeztetés alapján naponta több mint 1100 járat és 100 ezer utas lenne kitéve járattörlésnek, elterelésnek vagy késésnek, ha az 5G a szóban forgó ferekvenciatartományban is beindul.
Mindjárt kiderül, hogy kinek volt igaza
A távközlési szolgáltatók decemberben már belementek, hogy január elejére halasszák a bevezetést, amit később megint meghosszabbítottak, és január 19-ét tűzték ki végleges határidőnek. A légitársaságok végig ahhoz ragaszkodtak volna, hogya repülőtéri kifutópályák körülbelül 3,2 kilométeres körzetébe ne telepítsennek a C-sávon sugárzó 5G adótornyokat, most pedig azonnali beavatkozásra szólítottak fel annak elkerülésére, hogy elkerüljék a zavarokat a légiutas-forgalomban és az ellátási láncokban (közte az egészségügyi felszerelésekkel).
A nyílt levél szerint mindenképpen a légiközlekedési hatóság feladata lenne, hogy meghatározza azokat a biztonságos távolságokat, amelyek garantáltan kizárják a tornyok okozta diszrupciót. Az FAA vasárnapi közlése szerint eddig az amerikai kereskedelmi járatok mindössze 45 százalékának engedélyezték, hogy kedvezőtlen látási viszonyok között is leszálljon azokon a repülőtereken, amelek mellett szerdán elindul a C-sávs 5G szolgáltatás. A hatóság már korábban figyelmeztetett rá, hogy a probléma máshol is érintheti például a mentőhelikoptereket.
Hétfőn a Boeing repülőgépgyártó is arról nyilatkozott, hogy kiválasztott repülőtereken javasolt korlátozások mellett készülni kell a szolgáltatások fennakadására, és az ágazatok közötti együttműködésben, illetve a kormányzat bevonásával kell kidolgozni és véglegesíteni a megfelelő megoldásokat. A holnapi határidő persze egyre jobban közelít, és ha beigazolódik a nyílt levelet jegyző Airlines for America iparági lobbicsoport és a cégvezetők jóslata, akkor a fennakadásokat nagyon rövid időn belül megérzi majd a teljes amerikai kereskedelmi szegmens.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak