Nyílt levélben kérik a kormányzati illetékeseket, hogy a katasztrófa elkerüléséhez legalább a nagy légiközlekedési csomópontok környékét tisztítsák meg az új 5G-s adótornyoktól.

A nagy amerikai légiutas- és áruszállító cégek vezetői a szerintük már küszöbön álló, "katasztrófális válságra" figyelmeztettek, amelyre kevesebb mint 36 órán belül sor kerülhet attól fogva, hogy az AT&T és a Verizon üzembe állítja új 5G-s technológiáját. A légitársaságok hétfői nyílt levelének értelmében a holnap induló, úgynevezett C-sávos 5G szolgáltatás használhatatlanná teheti a szélestörzsű repülőgépek jelentős részét, ennek következtében pedig amerikaiak tízezrei ragadhatnak a tengerentúlon, és kaotikussá válhat az amerikai légiközlekedés.

A problémát már jó ideje napirenden tartják a repülőgépgyártók és beszállítóik, akik úgy ítélik meg, hogy a repülők magasságmérője és az 5G egymáshoz túlságosan közeli frekvenciákon működik. Saját tesztjeikre hivatkozva azt állítják, hogy az új 5G-s szolgáltatások megzavarhatják a magasságmérőket, így a rossz időben történő leszálláskor a pilóták nélkülözhetetlen információtól esnek el. A mobilszolgáltatók szerint alaptalan aggodalmakról van szó, mert az 5G és a magasságmérők sávja határozottan elkülönül egymástól.

A Reuters hétfői beszámolójából kiderül, hogy a levelet mások mellett a közlekedési miniszter, a légiközlekedési hatóság (FAA) vezetője és a szövetségi távközlési hivatal (FCC) elnöke is megkapta, aláírói között pedig olyan vállalatok vezetői vannak, mint amilyen az American Airlines, a Delta Air Lines, a United Airlines, a Southwest Airlines, a Jet Blue, a UPS és a FedEx. Az általuk közölt figyelmeztetés alapján naponta több mint 1100 járat és 100 ezer utas lenne kitéve járattörlésnek, elterelésnek vagy késésnek, ha az 5G a szóban forgó ferekvenciatartományban is beindul.

Mindjárt kiderül, hogy kinek volt igaza

A távközlési szolgáltatók decemberben már belementek, hogy január elejére halasszák a bevezetést, amit később megint meghosszabbítottak, és január 19-ét tűzték ki végleges határidőnek. A légitársaságok végig ahhoz ragaszkodtak volna, hogya repülőtéri kifutópályák körülbelül 3,2 kilométeres körzetébe ne telepítsennek a C-sávon sugárzó 5G adótornyokat, most pedig azonnali beavatkozásra szólítottak fel annak elkerülésére, hogy elkerüljék a zavarokat a légiutas-forgalomban és az ellátási láncokban (közte az egészségügyi felszerelésekkel).

A nyílt levél szerint mindenképpen a légiközlekedési hatóság feladata lenne, hogy meghatározza azokat a biztonságos távolságokat, amelyek garantáltan kizárják a tornyok okozta diszrupciót. Az FAA vasárnapi közlése szerint eddig az amerikai kereskedelmi járatok mindössze 45 százalékának engedélyezték, hogy kedvezőtlen látási viszonyok között is leszálljon azokon a repülőtereken, amelek mellett szerdán elindul a C-sávs 5G szolgáltatás. A hatóság már korábban figyelmeztetett rá, hogy a probléma máshol is érintheti például a mentőhelikoptereket.

Hétfőn a Boeing repülőgépgyártó is arról nyilatkozott, hogy kiválasztott repülőtereken javasolt korlátozások mellett készülni kell a szolgáltatások fennakadására, és az ágazatok közötti együttműködésben, illetve a kormányzat bevonásával kell kidolgozni és véglegesíteni a megfelelő megoldásokat. A holnapi határidő persze egyre jobban közelít, és ha beigazolódik a nyílt levelet jegyző Airlines for America iparági lobbicsoport és a cégvezetők jóslata, akkor a fennakadásokat nagyon rövid időn belül megérzi majd a teljes amerikai kereskedelmi szegmens.

Mobilitás

Itthon már szinte mindenki netezik a mobilján

Egy friss felmérés szerint jelenleg 6,2 millióra tehető a hazai felnőtt okostelefon-használók tábora, akik közül nagyjából 6 millióan szörfölnek is mobiljukon.
 
Hirdetés

Felhőben az erő

Gyorsan változó hardveres technológiák, finomodó szoftveres környezet és felkészültebb humán erőforrás teszi jövőbiztossá a felhőt.

Veszélyek garmadája bújik meg a webes alkalmazások és az alkalmazásprogramozási interfészek közötti forgalomban. Ezek kiszűrésére és hatástalanítására szerencsére egyre hatékonyabb eszközökkel rendelkezünk.

a melléklet támogatója a Balasys

A Világgazdasági Fórum figyelmeztetése szerint jelentős szakadék tátong a C-szintű vezetők és az információbiztonságért felelős részlegek helyzetértékelése között.

A járvány üzleti vezetőt csinált a CIO-kból

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.