Emeltek az 5G-s rettegés fokán a légitársaságok, írja a Bloomberg. Attól tartanak, hogy az 5G-s hálózatok megzavarhatják a légi járművek magasságmérő műszereit, amelyek segítik a landolást rossz látási viszonyok mellett. A telekommunkiációs ipar szereplői szerint ezek a vélemények teljesen légből kapottak.
A kérdés Amerikában azért vált hirtelen nagyon élessé, mert január elején indulnának a szolgáltatók a kereskedelmi 5G-jükkel. Az AT&T és a Verizon felajánlotta, hogy a repterek környékén csökkenti hálózata teljesítményét, de a légi közlekedési ipar szereplői keveslik a vállalásokat.
A légitársaságok attól félnek, hogy a tavalyi év után, amikor a pandémia miatt milliárdos veszteségeket szenvedtek, az 5G újabb milliárdokat húz ki a zsebükből. Az iparág szereplői becslést is készítettek: az Airlines for America szerint akár a 2,1 milliárd dollárt is elérheti a várható késések és járatkimaradások költsége. Az egyik légitársaság vezérigazgatója is arról beszélt múlt héten egy szenátusi meghallgatáson, hogy iparága most az 5G-t tartja az első számú kockázatnak.
Az amerikai légügyesek is aggódnak
A probléma állítólag az, hogy egy olyan területen, mint a légi közlekedés, ha kétely van, nincs kétely: azaz ha egy lehetséges kockázat felmerül, akkor azt a repülés előtt ki kell küszöbölni. Ez pedig a társaságok szerint azt jelenti, hogy nem kerülhetik el a szolgáltatási szint csökkentését. A légügyi hatóságnak ugyanis minden esetben a lehető legkonzervatívabban kell lépnie, ha biztonsági kockázatot lát. A volt légügyi tisztviselő is kijelentette: a hatóság rengeteg járatot törölni fog.
A technikai probléma egyébként az, hogy a repülők magasságmérője és az 5G egymáshoz közeli frekvenciákon működik. A tesztek pedig azt mutatják, hogy az 5G zavarhatja a magasságmérőket, azaz rossz időben történő leszálláskor a pilóták elesnek egy nagyon fontos információtól. A mobilszolgáltatók szerint viszont ez nem lehet igaz, mert az 5G és a magasságmérők sávja határozottan elkülönülnek egymástól.
Utóbbiak nem véletlenül védik körömszakadtáig a jogaikat: összességében 81 milliárd dollárt adtak ki az 5G-s frekvenciák használati jogáért. Az iparág érdekvédelmi szervezete, a CITA (Cellular Telecommunications Industry Association) egyik vezetője egyenesen hamis információk terjesztésével vádolta a repülőtársaságokat. Egyik legfőbb érvük az, hogy az 5G a világ közel 40 országában már működik, és nem zavarja a légi közlekedést. És az amerikai társaságok gépei napi szinten használják ezeknek az országoknak a légi útvonalait és repülőtereit.
Ez a hivatalok csatája lesz
A légitársaságok erre azzal vágtak vissza, hogy azokban az országokban nem engedték ennyire közel egymáshoz a légi közlekedés és az 5G által használt frekvenciákat. Az amerikai távközlési hivatal, az FCC egyelőre a szolgáltatók pártján van. Azt nyilatkozta, hogy szó sem lehet további korlátozásokról, és az amerikai légügyi hatósággal, az FAA-val együttműködve igyekszik megoldani a vitát.
Az FAA azonban egyelőre merevebb álláspontot képvisel. December elején kiadott például egy biztonsági irányelvet, amely előrevetíti, hogy alacsony látótávolság esetén nem javasolja a leszállást az 5G-vel lefedett területeken. Ez azonban csak irányelv, és nem konkrét korlátozás, de az FAA továbbra is vizsgálja a lehetséges kockázatokat.
Az egyik magasságmérő-gyártó például azt állította a Bloombergnek, hogy készülékei 70 százaléka hajlamos lehet az interferenciára az 5G-vel. Ez komoly probléma lehet még akkor is, ha egy-egy pilóta évente néhány alkalommal száll le vakon, azaz csak műszerekre hagyatkozva.
Ha az FAA mégis a szigorú korlátozások mellett döntene, az még a rendőrségi- és mentőhelikopterek munkáját is befolyásolná, de a helikopterekkel megközelíthető tengeri fúrótornyoknál szintén sok mindent újra kellene gondolni.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak