Története során másodszor vágott bele a tőzsdei létbe a Mobileye Global, amelynek részvényei a tegnapi antré során közel 40 százalékot emelkedtek. Ezzel az Intel által még 2017-ben 15,3 milliárd dollárért felvásárolt izraeli cég értéke jelenleg nagyjából 22 milliárdra tehető.
A fenti számot egyszerre lehet sikerként és csalódásként is értelmezni. Egyrészt a 22 milliárd is messze alatta van a nem sokkal ezelőtt még célként emlegetett 50 milliárdos értékelésnek. Ugyanakkor idén rég nem látott apátia uralkodik az amerikai tőzsdéken a friss bevezetések területén. A súlyos világgazdasági problémák közepett a befektetők sem kapkodnak az ifjú technológiai fenegyerekek papírjai iránt, ezért azok többsége úgy döntött, inkább kivárja a sötét fellegek eloszlását.
A Mobileye azonban megkockáztatta a lépést, és a befektetők rá is ugrottak a 2022-es év utolsó nagy IPO-jára. A vállalat kommunikációs vezetője a sajtónak nyilatkozva elismerte, hogy ennél is többet szerettek volna elérni, ám szerinte a parkett így is jelentős előnyökhöz juttatja a vállalkozást. Ezek között említette a megnövekedő vizibilitást, amely áttételesen segíti az olyan új termékek értékesítését, mint a Zeekerrel közösen tavaly bevezetett SuperVision.
Kiléptek, belépnek
Az 1999-ben alapított, jeruzsálemi székhelyű Mobileye korábban már megjárta a tőzsdét, ám az Intel felvásárlását követően a papírokat kivonták a nyilvános kereskedésből. Az amerikai csipgyártó az akvizíció bejelentésekor világossá tette, hogy nem kívánja magába olvasztani az autonóm vezetési technológiákat fejlesztő vállalkozást. A részleg így viszonylagos önállóságot élvezhet az óriásvállalaton belül, a hangsúly pedig az Intel és a Mobileye szakembereinek együttműködésén van.
Az anyavállalat az önvezetés területén folyó munkát további felvásárlással is igyekezett támogatni. Ennek keretében egy egymilliárd dolláros üzlettel 2020-ban a Mobileye-hoz került a szintén izraeli Moovit startup.
A Mobileye vezetősége úgy látja, 2030-ra minimum 270 millió autóban működhetnek majd fejlett vezetéstámogató rendszerei, köszönhetően a különböző autógyártókkal kialakított együttműködési megállapodásoknak. Mivel jelenleg egy jármű átlagosan 45-50 dolláros bevételt hoz a cégnek, a becsült mennyiség igencsak komoly éves forgalmat generálhat a cégnek, amelynek részvényeit immár bárki megvásárolhatja. (Mindeközben pedig a PC-piac bezuhanása miatt nehéz helyzetben lévő anyavállalat is friss tőkéhez jut.)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak