Tavaly ősszel egy kormányrendeletben először kétmillió forintot, majd gyorsan korrigálva kétmilliárdot utalt ki a kormány az Egymillióan a Magyar Esportért Egyesületnek, hogy nemzetközi e-sportversenyt és konferenciát szervezzenek. Egyelőre a V4 országokból – Magyarország mellett Csehországból, Lengyelországból és Szlovákiából – érkező e-sportolók vehetnek részt a bajnokságon.
A területi selejtezőkre jelentkezést január 10-én nyitották meg az esemény honlapján. Négy számban lehet nevezni: lesz két csapatverseny, a League of Legends és a Counter-Strike Global Offensive, valamint két egyéni, a Clash Royale és a FIFA18. A döntőt a V4 Future Sports Festival keretében március 23-25-én rendezik meg Budapesten.
A döntők már komoly pénzdíjért mennek. Az összdíjazás 1 millió euró lesz.
A kormány is beszállt
Amellett, hogy a V4 Future Sports Festival – és benne az e-sportbajnokság – megrendezését a kormány anyagilag is megtámogatta, az MTI híre szerint a szervezésbe is beszállt Deutsch Tamás Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztoson keresztül. A miniszteri biztos a nevezés megnyitása alkalmából rendezett sajtótájékoztatón azt mondta, hogy a V4 Future Sports Festival a magyar e-sportot Európa, sőt a világ térképére felhelyező rendezvény lesz.
Az esemény másik szervezője az Egymillióan a Magyar Esportért Egyesület lesz. A versenyeket a BOK Csarnokban és a Körcsarnokban rendezik, míg a konferenciának a Sofitel Budapest Chain Bridge szálloda ad otthont. Az e-sport népszerűsítésének jegyében mindkét eseményre ingyenes lesz a belépés, de regisztrálni kell. A verseny társadalmi védnöke Cseh László olimpiai ezüst- és bronzérmes, világ- és Európa-bajnok úszó.
Magyarországon épp csak elkezdődött
Mielőtt valaki lebecsülné az e-sport jelentőségét, jó ha tudja: nemzetközi szinten egyre nagyobb pénzek csoportosulnak a videojátékok köré. Amerikában például már évekkel ezelőtt is voltak profi e-sportolók, akik már akkor több tízezer dollárt kerestek játszva. Persze ez a játék inkább hasonlít kemény munkára, mint felhőtlen szórakozásra. Nemzetközi szervezetek alakultak, szponzorok jelentek meg a csapatok mellett, és a versenyek közvetítése, a hirdetési lehetőségek birtoklása is egyre többet ér.
A terület annyira komollyá vált – bár a hagyományos médiafelületeket egyelőre kevéssé érintette meg –, hogy tavalyelőtt már a PwC is külön kutatást szentelt a területnek.
Magyarországon az első komolyabb felmérést az eNET készítette idén tavasszal. A kutatás szerint mintegy 200 ezres tábora lehet a hazai e-sportnak. Ezek a zömében 25 év alattiakból álló közösség rendkívül intenzív szubkultúrát hozott létre, hétköznapokon átlagosan napi három órát, hétvégeken napi öt órát játszanak. Az eNET szerint minden harmadik e-sport gamer belépett már valamilyen e-sportszervezetbe vagy játékoscsoportba.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak