Csak pattanásos, alulfejlett, szociálisan nehezen oldódó tinédzserfiúk szórakozása a monitor előtt ülve mindenféle online videojátékok versenyszerű nyüstölése - vélekednek talán még mindig sokan az e-sportról. A PwC Egyesült Államokban végzett, 18 és 64 év közötti felnőtteket szondázó kutatása azonban már azt mutatja, arrafelé már bőven kilépett a téma a marginális szubkultúra kategóriából.
Népek olvasztótégelye
A neves tanácsadócég elemzésében az e-sportokhoz való hozzáállást, a témával kapcsolatos ismereteket igyekeztek feltérképezni. A megkérdezettek ötöde nyilatkozott úgy, hogy játszott vagy nézett már e-sportnak tekinthető játékot. Kiderült, az átlagos amerikai e-sportoló egyáltalán nem tini, hanem 28 éves, neme semleges, etnikailag pedig teljesen vegyes képet mutat. A nemi semlegesség azt jelenti, hogy messze nem tengenek túl a férfiak ezen a területen. Sőt éppen ellenkezőleg, a nők 22 százalékos aktivitásához képest a férfiak el is maradtak a maguk 18 százalékával.
A PwC felmérése kitért a terület üzleti vonatkozására is. A kutatók becslése szerint idén várhatóan világszerte 463 millió dollárt mozgat meg az immár iparágnak tekinthető e-sport. Ez közel másfélszer annyi, mint amennyi tavaly befolyt. És hogy miből tevődik össze a globális forgalom? Hirdetések, szponzoráció, médiajogok, merchandise termékek, jegyeladás és még számtalan egyéb forrás adja a piaci tortát, amire egyre több cég és vállalkozás felfigyel.
Pénz, paripa, pornó
A versenyszerűen űzött videójátékok királya a Defence of the Ancients 2, ismertebb nevén a Dota 2. A játék legutóbbi vébédöntőjén minden volt: borult a papírforma, volt hackertámadás és rekord díjazás is. A 18 millió dollár összdíjazású eseménnyel, pontosabban a hozzá kapcsolt egyéb eladásokkal a játék kiadója több mint 50 milliót keresett.
Miközben ilyen összegekkel dobálózik az újdonsült iparág (a profi játékosok például százezer dollár felett keresnek évente), a hagyományos médiacsatornák felületeire eddig ritkán talált utat. Legalábbis a nyugati világban, mert például a téma fellegvárának számító Dél-Koreában önálló élő közvetítéseket adnak, sőt teljes tévécsatornák működnek erre a tematikára alapozva. Ez azonban változóban van. Idén például az ESPN és a Turner Sports is elindul a témának dedikált műsorfolyamával.
Még a pornóipar is felfigyelt az e-sportra. Egy friss sztori szerint ugyanis egy profi csapatot kizárt a nemzetközi szervezet (merthogy ilyen is van) egy nagy tornáról, mert azok szponzora egy nagy pornóoldal volt. Márpedig a fegyverek és drogok mellett a legtöbb ország a pornográfiát sem szívesen látja a reklámozók táborában.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak