Hogy mennyire nem rétegszórakozás már az elektronikus sportok űzése és nézése, azt ékesen bizonyítja a PwC külön ennek a területnek szentelt friss kutatása is.

Csak pattanásos, alulfejlett, szociálisan nehezen oldódó tinédzserfiúk szórakozása a monitor előtt ülve mindenféle online videojátékok versenyszerű nyüstölése - vélekednek talán még mindig sokan az e-sportról. A PwC Egyesült Államokban végzett, 18 és 64 év közötti felnőtteket szondázó kutatása azonban már azt mutatja, arrafelé már bőven kilépett a téma a marginális szubkultúra kategóriából.

Népek olvasztótégelye

A neves tanácsadócég elemzésében az e-sportokhoz való hozzáállást, a témával kapcsolatos ismereteket igyekeztek feltérképezni. A megkérdezettek ötöde nyilatkozott úgy, hogy játszott vagy nézett már e-sportnak tekinthető játékot. Kiderült, az átlagos amerikai e-sportoló egyáltalán nem tini, hanem 28 éves, neme semleges, etnikailag pedig teljesen vegyes képet mutat. A nemi semlegesség azt jelenti, hogy messze nem tengenek túl a férfiak ezen a területen. Sőt éppen ellenkezőleg, a nők 22 százalékos aktivitásához képest a férfiak el is maradtak a maguk 18 százalékával.

A PwC felmérése kitért a terület üzleti vonatkozására is. A kutatók becslése szerint idén várhatóan világszerte 463 millió dollárt mozgat meg az immár iparágnak tekinthető e-sport. Ez közel másfélszer annyi, mint amennyi tavaly befolyt. És hogy miből tevődik össze a globális forgalom? Hirdetések, szponzoráció, médiajogok, merchandise termékek, jegyeladás és még számtalan egyéb forrás adja a piaci tortát, amire egyre több cég és vállalkozás felfigyel.

Pénz, paripa, pornó

A versenyszerűen űzött videójátékok királya a Defence of the Ancients 2, ismertebb nevén a Dota 2. A játék legutóbbi vébédöntőjén minden volt: borult a papírforma, volt hackertámadás és rekord díjazás is. A 18 millió dollár összdíjazású eseménnyel, pontosabban a hozzá kapcsolt egyéb eladásokkal a játék kiadója több mint 50 milliót keresett.

Miközben ilyen összegekkel dobálózik az újdonsült iparág (a profi játékosok például százezer dollár felett keresnek évente), a hagyományos médiacsatornák felületeire eddig ritkán talált utat. Legalábbis a nyugati világban, mert például a téma fellegvárának számító Dél-Koreában önálló élő közvetítéseket adnak, sőt teljes tévécsatornák működnek erre a tematikára alapozva. Ez azonban változóban van. Idén például az ESPN és a Turner Sports is elindul a témának dedikált műsorfolyamával.

Még a pornóipar is felfigyelt az e-sportra. Egy friss sztori szerint ugyanis egy profi csapatot kizárt a nemzetközi szervezet (merthogy ilyen is van) egy nagy tornáról, mert azok szponzora egy nagy pornóoldal volt. Márpedig a fegyverek és drogok mellett a legtöbb ország a pornográfiát sem szívesen látja a reklámozók táborában.

Közösség & HR

Az OpenAI kezdi elveszíteni a fonalat a saját szabályai között

A japán Studio Ghibli stílusában generált mémekkel nemcsak a generatív MI és annak fejlesztői gázolnak egyre mélyebbre az ízléstelenségben, hanem az is kiderült, hogy házon belül sem egyértelmű számukra a szerzői jogok kezelése.
 
Körképünkben áttekintjük, hogy szűkebb és bővebb környezetünkben mit sikerült elérni a digitális gazdaság és életvitel felé vezető úton. Spolier: nem állunk olyan rosszul, mint gondolná, és nem állunk olyan jól, mint szeretné.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.