Mind az emberi, mind a gépi erőfeszítéseket megsokszorozza a videomegosztó annak érdekében, hogy a terrorizmust népszerűsítő szélsőséges eszmék ne terjedhessenek könnyedén a hálózatán.
Hirdetés
 

Különösen szörnyű aktualitást ad a YouTube vasárnap közzétett bejegyzésének, hogy ugyanaznap este újabb terrorcselekmény történt az angol fővárosban. Londonban ugyan most nem az iszlám nevében öltek, hanem pont fordítva, egy fehér férfi hajtott a mecsetből kifelé tartó tömegbe, ám ettől a szélsőséges eszmék megállításának témája csak még fontosabbá vált.

Négy lépés a terror ellen

A Google blogján található írás lényege, hogy a keresőóriás által birtokolt videomegosztón további szigorításokat vezetnek be, amelyektől a terrorizmust népszerűsítő tartalmak visszaszorítását remélik. A cég ismételten leszögezi, hogy semmiféle teret nem kíván az ilyen anyagoknak biztosítani, és azok eltávolítását eddig is számos eszközzel, fejlesztéssel igyekezett a lehető leghamarabb és legteljesebb módon elérni. Most azonban négy új pontban további intézkedéseket jelentett be, miközben iparági összefogást sürgetett a probléma általános kezelésére.

A YouTube rendszerében eddig is dolgozott már az a gépi analitikai megoldás, amellyel gyorsabban és automatikusan fel lehet fedezni a nem kívánt filmeket. A cég állítása szerint az utóbbi hat hónapban a törölt tartalmak felét ez az algoritmus jelezte. Ezt a területet fogják most további fejlesztők, extra erőforrások bevonásával még tovább csiszolni. A cél, hogy újabb metódusokat alkalmazva még nagyobb hatékonysággal működjön a gépi tanulásra épülő felderítés.

A YouTube a humán oldaltól is komolyabb eredményeket vár a közeljövőben. Ennek érdekében újabb külső szervezeteket, partnereket von be az úgynevezett Trusted Flagger programba. Ide olyan, ellenőrzött nonprofit szervezetek kerülnek, amelyek feladatuknak tekintik a szélsőséges eszmék elleni harcot, és megbízható jelzést tudnak küldeni a cégnek, ha nem kívánt tartalomra bukkannak. A vállalat korábbi tapasztalatai szerint az ilyen körből érkező visszajelzések nagy pontossággal bírnak, több mint 90 százalékban valóban kifogásolható anyagokra hívják fel a figyelmet.

További változást jelent, hogy a videomegosztó felhasználási feltételeit direkt nem sértő, ám határesetnek minősülő anyagok esetében sokkal szigorúbb politikát fognak folytatni. Ha ezek fent is maradnak a hálózaton, azok elé figyelmeztető bevágás kerül, nem lehet velük pénzt keresni, a nézők pedig nem ajánlhatják, vagy kommentálhatják az adott tartalmakat.

Végül a negyedik lépés a Creators for Change programot kiszélesítését jelenti. Ennek keretében például a potenciálisan ISIS-szimpatizánsokat böngészés közben olyan anyagokhoz irányítják, amelyekkel igyekszenek lebeszélni a felhasználót arról, hogy csatlakozzon a terrorszervezethez. Az Iszlám Állam hazugságait leleplező, extrém megnyilvánulásait bemutató videókhoz célzott hirdetéseken keresztül juttatják el az ISIS tevékenysége iránt felfokozott érdeklődést mutató netezőket.

PR, pénz és politika

A YouTube számára ez a téma sokkal több annál, minthogy valamiféle PR-kampányként értékelhetnénk. A cég nem is olyan rég komoly hirdetőket vesztett el, mert azok reklámjai terrorizmust éltető videók mellett jelentek meg. Legutóbb a nagyok közül elsőként a The Guardian vonta ki hirdetéseit a videomegosztóról, ami aztán valóságos meneküléshullámot váltott ki, és a The Guardian-ügy kirobbanása után néhány nappal a brit, majd pedig az ausztrál kormány is szerződést bontott a YouTube-bal. Erre reagálva a cég tavasszal már számos szigorítást léptetett életbe hálózatán, amelyek egy része viszont nem a terroristákat, hanem a keményen dolgozó kisebb csatornatulajdonosokat sújtotta.

De a téma politikai vetülete sem elhanyagolható. Tavaly májusban az Európai Bizottság nyomására a Facebook, a Microsoft, a YouTube (Google) és a Twitter is aláírta azt a magatartási kódexet, amely többek között a szélsőséges tartalmak gyors eltávolítását követeli meg a szolgáltatóktól. A nagy nekibuzdulást azonban lassabban követték tettek, ezért az illetékes biztos nagyjából fél évvel később egészen egyértelmű fenyegetést intézett a cégeknek címezve. Utóbbit egy gyors közös közlemény követte a cégek részéről, amelyben hatékony és közös fellépést ígértek. A kódex egyéves évfordulójára nemrég kiadott jelentés szerint pedig most már elég jól működnek a dolgok, ráadásul ebben az anyagban a YouTube statisztikái árulkodtak a leghatékonyabb fellépésről. Ugyanakkor lehet, hogy ez is kevés lesz, mert a londoni támadások miatt a brit miniszterelnök, Theresa May további szigorítást sürgetett.

Közösség & HR

Megjöttek Androidra az első telepítés nélkül futtatható appok

A Google már tavaly beígérte, mostanra megvalósította. Elindult az Instant App, de egyelőre csak néhány alkalmazást lehet telepítés nélkül kipróbálni.
 
Hirdetés

Megújult a First Class csomag – uniós adatroaming akár 70 gigabájtig

A változtatásokkal az elsősorban üzleti ügyfelek igényeire szabott ajánlat még rugalmasabb, miközben a prémium jellege is megmarad.

A technológiai fejlődés jó, csak épp még az adatvédelmi kockázatok is nőnek vele. A vállalatoknak pedig ezzel kell valamit kezdeni a változó adatkezelési szabályozás miatt. Összegyűjtöttük, mire kell figyelni.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

A CISPE adatvédelmi magatartási kódex szerint szolgáltat az Aruba

Az Aruba Cloud minden felhőszolgáltatása megfelel azoknak az előírásoknak, amelyeket az európai felhőinfrastruktúra-szolgáltatók szakmai szövetsége adatvédelmi magatartási kódexében rögzített.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.