Különösen szörnyű aktualitást ad a YouTube vasárnap közzétett bejegyzésének, hogy ugyanaznap este újabb terrorcselekmény történt az angol fővárosban. Londonban ugyan most nem az iszlám nevében öltek, hanem pont fordítva, egy fehér férfi hajtott a mecsetből kifelé tartó tömegbe, ám ettől a szélsőséges eszmék megállításának témája csak még fontosabbá vált.
Négy lépés a terror ellen
A Google blogján található írás lényege, hogy a keresőóriás által birtokolt videomegosztón további szigorításokat vezetnek be, amelyektől a terrorizmust népszerűsítő tartalmak visszaszorítását remélik. A cég ismételten leszögezi, hogy semmiféle teret nem kíván az ilyen anyagoknak biztosítani, és azok eltávolítását eddig is számos eszközzel, fejlesztéssel igyekezett a lehető leghamarabb és legteljesebb módon elérni. Most azonban négy új pontban további intézkedéseket jelentett be, miközben iparági összefogást sürgetett a probléma általános kezelésére.
A YouTube rendszerében eddig is dolgozott már az a gépi analitikai megoldás, amellyel gyorsabban és automatikusan fel lehet fedezni a nem kívánt filmeket. A cég állítása szerint az utóbbi hat hónapban a törölt tartalmak felét ez az algoritmus jelezte. Ezt a területet fogják most további fejlesztők, extra erőforrások bevonásával még tovább csiszolni. A cél, hogy újabb metódusokat alkalmazva még nagyobb hatékonysággal működjön a gépi tanulásra épülő felderítés.
A YouTube a humán oldaltól is komolyabb eredményeket vár a közeljövőben. Ennek érdekében újabb külső szervezeteket, partnereket von be az úgynevezett Trusted Flagger programba. Ide olyan, ellenőrzött nonprofit szervezetek kerülnek, amelyek feladatuknak tekintik a szélsőséges eszmék elleni harcot, és megbízható jelzést tudnak küldeni a cégnek, ha nem kívánt tartalomra bukkannak. A vállalat korábbi tapasztalatai szerint az ilyen körből érkező visszajelzések nagy pontossággal bírnak, több mint 90 százalékban valóban kifogásolható anyagokra hívják fel a figyelmet.
További változást jelent, hogy a videomegosztó felhasználási feltételeit direkt nem sértő, ám határesetnek minősülő anyagok esetében sokkal szigorúbb politikát fognak folytatni. Ha ezek fent is maradnak a hálózaton, azok elé figyelmeztető bevágás kerül, nem lehet velük pénzt keresni, a nézők pedig nem ajánlhatják, vagy kommentálhatják az adott tartalmakat.
Végül a negyedik lépés a Creators for Change programot kiszélesítését jelenti. Ennek keretében például a potenciálisan ISIS-szimpatizánsokat böngészés közben olyan anyagokhoz irányítják, amelyekkel igyekszenek lebeszélni a felhasználót arról, hogy csatlakozzon a terrorszervezethez. Az Iszlám Állam hazugságait leleplező, extrém megnyilvánulásait bemutató videókhoz célzott hirdetéseken keresztül juttatják el az ISIS tevékenysége iránt felfokozott érdeklődést mutató netezőket.
PR, pénz és politika
A YouTube számára ez a téma sokkal több annál, minthogy valamiféle PR-kampányként értékelhetnénk. A cég nem is olyan rég komoly hirdetőket vesztett el, mert azok reklámjai terrorizmust éltető videók mellett jelentek meg. Legutóbb a nagyok közül elsőként a The Guardian vonta ki hirdetéseit a videomegosztóról, ami aztán valóságos meneküléshullámot váltott ki, és a The Guardian-ügy kirobbanása után néhány nappal a brit, majd pedig az ausztrál kormány is szerződést bontott a YouTube-bal. Erre reagálva a cég tavasszal már számos szigorítást léptetett életbe hálózatán, amelyek egy része viszont nem a terroristákat, hanem a keményen dolgozó kisebb csatornatulajdonosokat sújtotta.
De a téma politikai vetülete sem elhanyagolható. Tavaly májusban az Európai Bizottság nyomására a Facebook, a Microsoft, a YouTube (Google) és a Twitter is aláírta azt a magatartási kódexet, amely többek között a szélsőséges tartalmak gyors eltávolítását követeli meg a szolgáltatóktól. A nagy nekibuzdulást azonban lassabban követték tettek, ezért az illetékes biztos nagyjából fél évvel később egészen egyértelmű fenyegetést intézett a cégeknek címezve. Utóbbit egy gyors közös közlemény követte a cégek részéről, amelyben hatékony és közös fellépést ígértek. A kódex egyéves évfordulójára nemrég kiadott jelentés szerint pedig most már elég jól működnek a dolgok, ráadásul ebben az anyagban a YouTube statisztikái árulkodtak a leghatékonyabb fellépésről. Ugyanakkor lehet, hogy ez is kevés lesz, mert a londoni támadások miatt a brit miniszterelnök, Theresa May további szigorítást sürgetett.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak