Manapság már nem azt nézik az elemzők, hogy termel-e egyáltalán profitot, hanem hogy mennyit.

Még mindig dinamikus növekedési fázisban van a Tesla. Éves összevetésben 42 százalékkal növelte a bevételeit (PDF). A tavalyi azonos időszak (április-június) 12 milliárdjával szemben idén 16,9 milliárd dollár bevételt jelentett. Ez némileg elmarad az elemzők által várttól (17,1 milliárd). Az egy részvényre jutó nyereségben viszont jobban teljesített: 2,27 dollár profit/részvény a várt 1,81 dollárral szemben.

A vállalat szorosan vett autóipari bevételei 14,6 milliárd dollárt tettek ki, ezért összesen 255 ezer autót szállítottak le. További 1,5 milliárd dollárt hoztak a szolgáltatások és az egyéb bevételek. Az energiaszegmens 866 millió dollárt termelt. (Összehasonlításképp: a Toyota negyedéves bevétele kb. 70 milliárd dollár, a Volkswagen Groupé 60-65 milliárd euró, de még a Ford Motor is összekalapál negyedévente 35-36 milliárd dollárt.)

A vállalat autóipari szegmensének a bruttó árrése 27,9 százalék volt, ami az előző negyedévhez (32,9 százalék) és az egy évvel korábbihoz (28,4 százalék) képest is gyengébb. Ezt Elon Muskék az inflációra és alkatrészpiaci hatásokra vezették vissza (például egyre nagyobb a verseny az akkumulátorokért).

Lassan fut fel a termelés Austinban és Berlinben

Musk az elemzői konferenciahíváson a két új gyárról is beszélt. A berlini üzem júniusban lépte át a heti 1000 autós gyártási kapacitást, Austinban pedig várhatóan a következő hónapokban érik el ezt a volument. A vállalat továbbra is azt valószínűsíti, hogy a két új gyár termelésének felfutásával képes lesz többéves távlatban tartani az évi 50 százalékos termelésbővítési tervét.

A negyedév során jelentősen bővült a Tesla töltőhálózata, valamint szerviz- és értékesítési infrastruktúrája. Jelenleg világszerte 709 értékesítési pont és szerviz, valamint közel négyezer töltőpont működik (ezeken több mint 37 ezer autót lehet tölteni egy időben). Míg a szerviz- és értékesítési pontok száma 19 százalékkal, a töltőhelyek száma 34 százalékkal bővült.

Ami a jövőt illeti, a 2019-ben bejelentett Cybertruckra, a 2017-ben bejelentett Semi kamionra, valamint a továbbfejlesztett Roadsterre – amit eredetileg 2015-ben terveztek bemutatni – is várnia kell a világnak. De az egyéb kísérleti projektek (pl. a humanoid robot) eredményeiről sem tudni sokat. Elon Musk annyit elárult, hogy talán jövő év közepén megkezdhetik a Cybertruck pickup szállítását. Közben a konkurensek ezerrel foglalják el a piacot; igaz, kúlságban nyilván nem, legfeljebb praktikumban tudnak versenyezni Muskékkal.

A Tesla sem tudta kivonni magát olyan hatások alól, mint Oroszország ukrajnai inváziója, Kína drasztikus covid-zárlata, a félvezetőipar zavarai stb. A sanghaji lezárások miatt például az ottani Tesla-gyárban egy időre fel is függesztették a termelést.

A két új gyár pedig egyelőre inkább viszi a pénzt, mint hozza. Erről Musk a Twitteren bőségesen ellátta (fél)információkkal rajongóit: gigantikus pénzégető kemencéknek titulálta a létesítményeket. A Tesla pénzügyi igazgatója, Zachary Kirkhorn ennél tárgyilagosabb volt: a két egység a termelésfelfutás időszakában átmenetileg rontja a vállalat árrését.

Egyelőre biztosan nem esedékes az, amit Musk szintén a Twitteren osztott meg a közelmúltban: ha az infláció lecseng (ezt Musk az év végére várja), csökkentik az autóik árát. Idén például még csak áremelés volt: a vállalat januárban 20 százalékkal emelte az autók szoftverének árát – és szoftver nélkül egy Tesla lényegében használhatatlan.

Eladták a bitcoinjaik háromnegyedét

A vállalat a negyedév során fű alatt eladta a tavaly vásárolt 1,5 milliárd dollárnyi bitcoinkészletének mintegy 75 százalékát – természetesen nem másik kriptóért, hanem fiat valutáért. Ez 936 millió, könnyen mobilizálható dollárt hozott a kasszába. Musk korábbi szokásával ellentétben most óvatosan fogalmazott: a kínai covid-lezárások okozta bizonytalanságok miatt fontos volt a vállalatnak, hogy "maximalizálja a készpénzpozícióit". Még ki is hangsúlyozta, hogy az eladás nem valamiféle ítélet a bitcoinról. A cég tulajdonát képező dogecoinokat nem is adták el (ez az a kriptó, amit voltaképpen a kriptovaluták kifigurázására hoztak létre, és aminek az árfolyamát egy Musk-tweet nyomta fel egészen 64 centig, jelenleg értéke viszont nem éri el a 7 centet).

De nem Musk lett volna, ha nem dobja fel valamivel az elemzői konferenciahívást. Most legújabb befektetési ötleteit osztotta meg a résztvevőkkel: a lítium feldolgozásában őrületes potenciál van, akinek van esze, abba teszi a pénzét, mert nem lehet rajta veszíteni, mondta.

Piaci hírek

Hatósági jelentés lökheti még mélyebbre a rossz szériában lévő Teslát

Elon Musk szerint aki nem bízik a cég önvezető technológiájában, az inkább ne is fektesse bele a pénzét. Egyelőre úgy fest, hogy sokan megfogadják a tanácsát.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.