Kis győzelem a Fordnak az elektromos autók piacán, hogy elektromos hajtású pickupjának, az F-150 Lightningnak az első példányát egy Tesla-tulajdonos vette meg. A Michigan állambeli Standishben élő Nicholas Schmidt egyből népszerű lett: még a Bloomberg is megkereste, hogy mondja el a véleményét a "paradigmaváltásról".
A mindössze 1500 lakosú településen élő, a harmincas évei végét taposó Schmidt egyébként technológiai területen dolgozik: egy hálózatoptimalizálási startup technológiai vezetője. Mint a Bloombergnek mondta, a Lightning váltja a korábban használt pickupját, egy benzines F-150-est. A Ford számára abból a szempontból mindenképpen ideális ügyfél, hogy van 3-as Teslája, és befizetett egy Cybertruckra is.
Annyira elkötelezett az elektromos hajtás mellett, hogy fontolóra vette egy Rivian R1T beszerzését is. Amikor néhány éve megvette a Tesláját, a környezete értetlenkedett, a farmerek egyelőre idegenkednek az elektromos hajtástól. Schmidt viszont úgy döntött, hogy a pickupját is lecseréli elektromosra, és azt a modellt veszi meg, amelyik előbb piacra kerül. Ez most a Fordnak kedvezett.
Az USA legkelendőbb modelljébe került elektromos motor
A Bloomberg szerint nehéz lenne túlbecsülni annak jelentőségét, hogy a Ford azt a modelljét tervezte át elektromos hajtásúra, amely 40 éve folyamatosan az USA legkelendőbb járműve. Az évente eladott mintegy 900 ezer F-sorozatú modell több mint 40 milliárd dolláros bevételt termel a Fordnak.
A vállalat vezérigazgatója, Jim Farley éppen ezért nem fukarkodott a nagy szavakkal, amikor a Lightning piacra dobásáról kérdezték: akkora a jelentősége, mint amikor a Ford megjelent az A modellel, az első megfizethető árú autójával 1927 végén. (A T modellt váltó sorozat legolcsóbb típusának ára akkor 400 dollár alatt volt, ez ma kb. 6650 dollár, míg a legdrágább 1400 dollárba került.)
Szájkaratében azért Musk győzött
Lehet gondolni Elon Muskról bármit, de tény, hogy eddig a Tesla összes buktáját sikerült valahogy kimagyaráznia. Rajongótábora attól sem csökkent, hogy kiderült: sokszor és sokféleképpen vezette meg a rajongóit (meg időnként a befektetőit is). Mindig tudott pénzt szerezni nagyívű terveihez, pedig azok általában soha nem úgy és soha nem akkorra valósultak meg, ahogyan és amikorra beígérte. Arról persze megy a vita, hogy a Tesla brutális piaci értékét ügyes (kommunikációs) húzásaival Musk, avagy a felfokozott piaci várakozások lökték az egekbe. A Tesla értéke jelenleg 730 milliárd dollár fölött van, szemben az 52 milliárdos Forddal, amelynek kétszer nagyobb az árbevétele. De még a Teslánál ötször nagyobb árbevételű Volkswagen értéke is csak 110 milliárd!
A Ford vezérkarának az elektromos F-150 első vevője azért is komoly elégtétel lehet, mert a Cybertruckot már 2019 novemberében bemutatták. És hiába égett le Musk a betört szélvédő miatt a bemutatón, hiába volt bűn ronda a formaterv, szinte pillanatok alatt érkezett rá 200 ezer megrendelés, köztük Schmidté. Viszont a gyártás mostanáig sem indult be.
A Lightning No. 1 tulajdonosa egyébként maga is úgy gondolta, hogy a Tesla pickupja ronda, de indulásnak csak 100 dollárt kellett befizetni. Akkor meg mi rossz történhet? A specifikációk alapján megfelelőnek tűnt (elég nagy és elég erős), de a felesége megkönnyebbült, amikor kiderült: a Ford Lightning előbb kerül gyártásba.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak