Hiába a rengeteg látogató, a Google képtelen pénzt keresni a 2006-ban megvásárolt videomegosztó oldalból.

Bár néhányan már megélhetésként foglalkoznak YouTube csatornájuk fejlesztésével, maga a tulajdonos Google nem tud nyereséget felmutatni. Hiába a havi szinten egymilliárdot meghaladó látogató, a hirdetésekből, előfizetésekből egyelőre nem folyik be annyi, mint amennyit az üzemeltetés és egyéb költségek elvisznek – állítja a The Wall Street Journal riportja illetékes forrásokra hivatkozva.

Nem tudni, mennyi az annyi

Mivel a Google nem közli üzleti eredményeit olyan részletes bontásban, hogy tisztán lehessen látni az üzletág teljes hozzájárulását a cégszintű teljesítményhez, a YouTube eredményességéről maximum híresztelésekből lehet következtetni. A neves amerikai portál most a tűzhöz közel lévő forrásokra hivatkozva azt közölte, a videós hálózat maximum nulszalldót tud felmutatni. Azaz nagyjából kilenc évvel azt követően, hogy a keresőóriás 1,6 milliárd dollárért felvásárolta az oldalt, még mindig nem tudta nyereségessé tenni a szegmenst.

Pedig a bevételek viszonylag meredeken emelkednek. A források szerint tavaly összesen nagyjából 4 milliárd folyt be, ami jelentős bővülés a 2013-ra vonatkozó 3 milliárdos becsléshez viszonyítva. Ugyanakkor a mérleg másik oldalán sok pénz elmegy az infrastruktúrára, amely az online videózás hatalmas forgalomigényét megfelelően kezeli, plusz ki kell fizetni a tartalomgyártókat, akiknek az anyagaiban a hirdetések megjelentek.

Egymilliárd lehetőség

A YouTube havi szinten több mint egymilliárd emberhez jut el, ám ez az irdatlan szám is kevés volt ahhoz, hogy a részleg nyereséget tudjon termelni. A lehetséges okok keresésében segít, ha egy kicsit jobban megkapargatjuk ezt a számot. Egyes becslések szerint az összes videós tartalommegtekintés 85 százaléka a felhasználók 9 százalékához köthető, ráadásul ezeknek az extrém "teherbírású" nézőknek a többsége fiatal. Ez pedig nem túl vonzó kombináció a hirdetők számára, akik jobbára minél szélesebb réteget akarnak elérni, és lehetőleg olyanokat, akik értékelhető mennyiségű elkölthető jövedelemmel rendelkeznek.

További gond, hogy a videókat általában nem a YouTube főoldaláról indulva nézik az emberek, hanem egy külső szolgáltatónál beágyazott formában, vagy jobb esetben egy direkt linken keresztül jutnak a videomegosztó adott aloldalára. Ez viszont szűkíti a Google lehetőségeit a felhasználók "terelésében", és végső soron a több hirdetési bevétel elérésében.

Természetesen az sem segít sokat a helyzeten, hogy az utóbbi időben mások is erőteljesen ráfeküdtek a videós tartalmakra. A Facebook nyomulása mellett például a Twitter is kezdi felismerni a formátumban rejlő lehetőségeket.

Ötletből nincs hiány

Azt persze nem lehet mondani, hogy a Google-nél ölbe tett kézzel várnák a pénzeső megérkezését. 2010-ből származik az átugorható filmes hirdetések rendszere, amely mind a felhasználóknak, mind a hirdető partnereknek bejött, hiszen előbbieknek nem kellett végignézniük az őket nem érdeklő reklámokat, utóbbiak pedig csak a valóban megnézett promók után fizettek. 2013-ban beharangozott, és azóta már béta változatban, meghívásos alaponelérhető Music Key havi előfizetés fejében reklámmentes és korlátlan zenei tartalomfogyasztást biztosít. Tavaly szeptemberben debütált a tartalomelőállítókat segítő támogatási rendszer, amelyből nem mellesleg a Google is lecsippenti a saját jutalékát. Illetve pár napja pletykáltak arról, hogy az összes, tehát a videós tartalmakra is kiterjedő, reklámmentességet biztosító előfizetéses megoldás beindítása is a csőben van. Akkor sem kukacoskodtak a cégnél, amikor az egyre jobban menő Twitch szolgáltatást tették a YouTube akvizíciós kosarába tavaly tavasszal potom egymilliárd dollár körüli összegért.

Ám egyelőre úgy tűnik, mindez kevés az üdvösséghez. A pletykák szerint a nyereségesség elérése miatt szóba került a videók automatikus lejátszásának erőltetése, ami értelemszerűen több megtekintést hozna, ám kérdéses, milyen mértékű ellenszenvet, ellenállást váltana ki a közönségből. Illetve azt is rebesgetik, hogy jelentősen átalakítják a célzott hirdetésekért felelős rendszert, jobban bevonva a Google-nél meglévő, személyekre lebontott keresési adatokat.

Közösség & HR

Tudja, melyik cég gyártja a legtöbb ipari robotot?

Az Amazon szerint ők. A világ egyik legnagyobb online kereskedője folyamatai optimalizálására leginkább házon belüli fejlesztésekre támaszkodik.
 
Vészesen közelít a június vége, ameddig minden érintettnek el kell indítania a NIS2 alkalmazásba vételét. Az idén és jövőre is számos teendőt kell elvégezni, mutatjuk a pontos menetrendet.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.