Bár néhányan már megélhetésként foglalkoznak YouTube csatornájuk fejlesztésével, maga a tulajdonos Google nem tud nyereséget felmutatni. Hiába a havi szinten egymilliárdot meghaladó látogató, a hirdetésekből, előfizetésekből egyelőre nem folyik be annyi, mint amennyit az üzemeltetés és egyéb költségek elvisznek – állítja a The Wall Street Journal riportja illetékes forrásokra hivatkozva.
Nem tudni, mennyi az annyi
Mivel a Google nem közli üzleti eredményeit olyan részletes bontásban, hogy tisztán lehessen látni az üzletág teljes hozzájárulását a cégszintű teljesítményhez, a YouTube eredményességéről maximum híresztelésekből lehet következtetni. A neves amerikai portál most a tűzhöz közel lévő forrásokra hivatkozva azt közölte, a videós hálózat maximum nulszalldót tud felmutatni. Azaz nagyjából kilenc évvel azt követően, hogy a keresőóriás 1,6 milliárd dollárért felvásárolta az oldalt, még mindig nem tudta nyereségessé tenni a szegmenst.
Pedig a bevételek viszonylag meredeken emelkednek. A források szerint tavaly összesen nagyjából 4 milliárd folyt be, ami jelentős bővülés a 2013-ra vonatkozó 3 milliárdos becsléshez viszonyítva. Ugyanakkor a mérleg másik oldalán sok pénz elmegy az infrastruktúrára, amely az online videózás hatalmas forgalomigényét megfelelően kezeli, plusz ki kell fizetni a tartalomgyártókat, akiknek az anyagaiban a hirdetések megjelentek.
Egymilliárd lehetőség
A YouTube havi szinten több mint egymilliárd emberhez jut el, ám ez az irdatlan szám is kevés volt ahhoz, hogy a részleg nyereséget tudjon termelni. A lehetséges okok keresésében segít, ha egy kicsit jobban megkapargatjuk ezt a számot. Egyes becslések szerint az összes videós tartalommegtekintés 85 százaléka a felhasználók 9 százalékához köthető, ráadásul ezeknek az extrém "teherbírású" nézőknek a többsége fiatal. Ez pedig nem túl vonzó kombináció a hirdetők számára, akik jobbára minél szélesebb réteget akarnak elérni, és lehetőleg olyanokat, akik értékelhető mennyiségű elkölthető jövedelemmel rendelkeznek.
További gond, hogy a videókat általában nem a YouTube főoldaláról indulva nézik az emberek, hanem egy külső szolgáltatónál beágyazott formában, vagy jobb esetben egy direkt linken keresztül jutnak a videomegosztó adott aloldalára. Ez viszont szűkíti a Google lehetőségeit a felhasználók "terelésében", és végső soron a több hirdetési bevétel elérésében.
Természetesen az sem segít sokat a helyzeten, hogy az utóbbi időben mások is erőteljesen ráfeküdtek a videós tartalmakra. A Facebook nyomulása mellett például a Twitter is kezdi felismerni a formátumban rejlő lehetőségeket.
Ötletből nincs hiány
Azt persze nem lehet mondani, hogy a Google-nél ölbe tett kézzel várnák a pénzeső megérkezését. 2010-ből származik az átugorható filmes hirdetések rendszere, amely mind a felhasználóknak, mind a hirdető partnereknek bejött, hiszen előbbieknek nem kellett végignézniük az őket nem érdeklő reklámokat, utóbbiak pedig csak a valóban megnézett promók után fizettek. 2013-ban beharangozott, és azóta már béta változatban, meghívásos alaponelérhető Music Key havi előfizetés fejében reklámmentes és korlátlan zenei tartalomfogyasztást biztosít. Tavaly szeptemberben debütált a tartalomelőállítókat segítő támogatási rendszer, amelyből nem mellesleg a Google is lecsippenti a saját jutalékát. Illetve pár napja pletykáltak arról, hogy az összes, tehát a videós tartalmakra is kiterjedő, reklámmentességet biztosító előfizetéses megoldás beindítása is a csőben van. Akkor sem kukacoskodtak a cégnél, amikor az egyre jobban menő Twitch szolgáltatást tették a YouTube akvizíciós kosarába tavaly tavasszal potom egymilliárd dollár körüli összegért.
Ám egyelőre úgy tűnik, mindez kevés az üdvösséghez. A pletykák szerint a nyereségesség elérése miatt szóba került a videók automatikus lejátszásának erőltetése, ami értelemszerűen több megtekintést hozna, ám kérdéses, milyen mértékű ellenszenvet, ellenállást váltana ki a közönségből. Illetve azt is rebesgetik, hogy jelentősen átalakítják a célzott hirdetésekért felelős rendszert, jobban bevonva a Google-nél meglévő, személyekre lebontott keresési adatokat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak