A társaság a közvetlen értékesítési csapattal rendelkező országokban helyben fogja elszámolni a bevételeit, azaz nem viszi át az adóparadicsomként működő ír központjába. Ettől függetlenül Brüsszelnek lépnie kell majd, ha lényegesen több bevételt akar kipréselni az adózni nem szerető online óriásokból.

A világ legnagyobb közösségi hálózatát üzemeltető Facebook tegnap blogposztban jelentette be, hogy jelentősen átalakítja könyvelési struktúráját. Azzal, hogy átállnak a forgalom helyben történő elszámolására elvileg az adott államok járnak jól, hiszen magasabb adóbefizetésre számíthatnak. Ám a valóságban ez nem feltétlenül történik meg, mint ahogy erre kiváló példát szolgáltat Anglia, ahol tavaly óta működik ez a rendszer.

Lokalizált bevételek

A bejelentést Dave Wehner, a cég pénzügyi igazgatója jegyzi. A keddi tájékoztatás alapján a Facebook globálisan változtat eddigi gyakorlatán, és fokozatosan átáll a helyi értékesítési struktúrára. Ez praktikusan azt jelenti, hogy a reklámokból keletkező bevételeket nem szivattyúzzák át a vállalat adóparadicsomként funkcionáló dublini nemzetközi központjába, hanem azokat a helyi fióktelepek könyvelik el. A pénzügyi vezető reményét fejezte ki, hogy mindez nagyobb átláthatóságot biztosít majd.

A döntés valóban a helyes irány felé tett lépésként értékelhető, de azért a felszín alatt a téma ennél sokkal összetettebb, és egyáltalán nem biztos, hogy csak ettől lényegesen meg fog ugrani az adott országokban befizetett adó összege.

Egyrészt az átalakítás meglehetősen hosszúra nyúlik, hiszen a Wehner által "rendkívüli feladatként" aposztrofált változások ugyan már jövőre elkezdődnek, de várhatóan majd csak valamikor 2019-ben kerül pont a "jelentős erőforrásokat" felemésztő projekt végére.

Másrészt az egész rendszer meglehetősen szűk kört érint, ugyanis csak azokra az országokra vonatkozik, ahol helyi jelenléttel, közvetlen értékesítési csapattal rendelkezik a vállalat. Ráadásul ott is csupán azokra a bevételekre fog vonatkozni, amelyeket nagy partnerekkel direktben kötnek a kereskedők, azaz az automatizált hirdetési rendszerben feladott reklámok után beszedett pénzek továbbra is Írországban landolnak majd.

Harmadrészt pedig már van példa erre az új felállásra, és a tapasztalatok egyáltalán nem mutatnak jelentős elmozdulást az adózási arányokban. A cég ugyanis Angliában már tavaly tavasszal bevezette a rendszert. Ennek következtében a Facebook ottani bevétele hirtelen a négyszeresére ugrott, ám a befizetett adó mindössze 25 százalékkal lett több, mint egy évvel korábban. Ennek legfőbb oka az volt, hogy ugyan a bevételeket helyben könyvelték el, ám rendkívül furcsa módon az ottani költségek is az egekbe szöktek. Miközben a Facebook globálisan nagyjából 45 százalékos profitrátát ért el, a briteknél sajnos csak 7 százalékot tudtak felmutatni.

Állítsuk meg Brüsszelt!

Miközben több hazai sajtóorgánum is rendkívülinek értékelte a tegnapi bejelentést és úgy értelmezték, hogy ez Magyarország számára is előnyös lesz, a fentiek miatt a vállalat lépése inkább tekinthető egy ügyes PR-fogásnak. Arról nem is beszélve, hogy az ír adózási kiskaput 2020-ban zárják be végleg, így a 2019-re prognosztizált átállás tulajdonképpen minden, csak nem önkéntes lépés az igazságosabb adózási struktúra kialakítása felé.

Az európai országok döntéshozói, akiket jó ideje zavar, hogy a nagy online cégek a ténylegesnél jóval kevesebbet adóznak a jogszabályi kiskapuk kihasználásával, nem dőlhetnek hátra és tovább kell vinni a tervet, hogy fizetésre szorítsák nem csupán a Facebookot, de a Google-t, az Amazont, az eBay-t és társaikat. Erre várhatóan jövő márciusban sor kerülhet, hiszen idén már körvonalazódni látszik az a javaslatcsomag, amelyet az Európai Bizottság terjeszthet elő tavasszal a multinacionális digitális vállalatok megadóztatásáról. Ennek egyik eleme lehet a bevétel utáni adózás, amely kifoghatja a szelet a forgalom helyett a nyereséggel manipulálók vitorlájából is.

Piaci hírek

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.