A New York-i tőzsdén ezekben a pillanatokban folynak az első nyílvános adásvételek az egyik unikornis, a Dropbox részvényeivel. (Unikornisoknak nevezik a legalább egymilliárd dollárt érő startupokat.)
750 millió dollárt kalapozhatnak össze a tőzsdén
A végül 21 dolláros kibocsátási ár nemcsak az eredetileg tervezett részvényenkénti 16-18 dollárt, hanem a túljegyzés hatására módosított 18-20 dolláros előrejelzést is meghaladja. A magánkézben lévő társaság részvényeiből mintegy 36 millió megy a tőzsdére.
A 2007-ben, az MIT (Massachusetts Institute of Technology) két informatikus hallgatója, Drew Houston és Arash Ferdowsi által alapított startup online fájlmegosztó szolgáltatóként indult. Első tíz évét magánbefektetők finanszírozták – köztük a Sequoia Capital és az Accel Partners. Előbbi tulajdonrésze jelenleg közel 24,8 százalék, míg Drew Houstoné 24,4 százalék.
A csütörtökön megállapított 21 dolláros kibocsátási árral számolva a Dropbox tőkepiaci értéke 9,2 milliárd dollár, valamivel kevesebbre a korábbi befektetések alapján számított 10 milliárd dollárnál, amit egyébként több szakértő is túlzónak tartott. A kibocsátásból mintegy 750 millió dollár folyhat be, így ez lehet az utóbbi egy év legnagyobb IPO-ja.
A cég szolgáltatásait jelenleg félmilliárdan használják, ennek ellenére nem sikerült nyereségessé tenni. Ennek oka elsősorban az, hogy a felhasználók töredéke vesz igénybe fizetős szolgáltatást. Az Amerikai Értékpapír és Tőzsefelügyelethez (SEC) benyújtott dokumentumokból az derül ki, hogy a vállalkozás továbbra is veszteséges lesz, és a bevételek növekedési üteme is lassulhat.
Az okok nem kis részben a piaci viszonyokra vezethetők vissza. A Dropbox nagyon kemény pályán versenyez olyan szereplőkkel, mint az Amazon, a Google vagy a Microsoft, hogy csak a legnagyobbakat említsük. A küzdelem nem kizárólag technológiai téren folyik, a szereplők az árakkal is versenyeznek, hogy minél nagyobb piacot tudjanak szerezni.
A sikeres IPO a többi unikornis kedvét is meghozhatja
Akkor mi vonzza a befektetőket? A Dropbox egyik legnagyobb értéke a félmilliárd felhasználó, ám elég nagy probléma, hogy mindössze 11 millió fiókért fizetnek. Az egy fizetős fiókra eső átlagos bevétel tavaly 112 dollár volt, ami magasabb, mit 2016-ban (111 dollár), de kevesebb, mint 2015-ben (114 dollár). A vállalat bevétele egyébként tavaly 1,1 milliárd dollár volt, 31 százalékkal magasabb, mint 2016-ban (845 millió dollár), és közel duplája a 2015-ös bevételeknek (604 millió).
A Dropbox tőzsdei debütálása nem a legnyugodtabb időszakban következik be. Csütörtökön elég rendesen megrángatta a tőzsdeindexeket az félelem, hogy kereskedelmi háború törhet ki az USA és Kína között, az acél- és alumíniumszállításokra kivetett amerikai büntetővámok miatt. Ennek ellenére elemzők szerint a Dropbox IPO-ja meghozhatja több unikornis kedvét is a tőzsdére menetelhez, hogy készpénzre válthassák a befektetéseik után elvárt, ma még csak papíron létező hozamot.
A Dropbox egyébként azt tervezi, hogy a részvények piacra dobásából érkező bevételeket elsősorban fejlesztésekre, például a szolgáltatások külső szoftverekkel való integrációjára, valamint új előfizetők szerzésére fordítja.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak