Benyújtotta a szükséges dokumentumokat az Amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelethez a Dropbox, hogy tőzsdére mehessen. A magánkézben lévő vállalat szolgáltatásait jelenleg már félmilliárdan használják, ennek ellenére nem sikerült nyereségessé tenni. Ennek oka elsősorban az, hogy a felhasználók töredéke vesz igénybe fizetős szolgáltatást. A SEC-hez (U.S. Securities and Exchange Commission) benyújtott dokumentumokból kiderült, hogy egyelőre a vállalat veszteséget termel.
A Dropbox egyik legnagyobb értéke egyelőre a félmilliárd felhasználó, ám elég nagy probléma, hogy mindössze 11 millió fiókért fizetnek. Az egy fizetős fiókra eső átlagos bevétel tavaly 112 dollár volt, ami magasabb, mit 2016-ban (111 dollár), de kevesebb, mint 2015-ben (114 dollár). A vállalat bevétele egyébként tavaly 1,1 milliárd dollár volt, 31 százalékkal magasabb, mint 2016-ban (845 millió dollár), és közel duplája a 2015-ös bevételeknek (604 millió).
Valóban ér 10 milliárd dollárt?
A növekedéssel párhuzamosan viszont csökkentek a veszteségek. 2015-ben még több mint 320 millió volt a mínusz, egy évvel később már csak 210 millió, míg tavaly újabb 100 millióval sikerült csökkenteni: 2017-et 112 milliós veszteséggel zárta a vállalat. Bruttó nyereséghányada egyébként nem is olyan rossz, 67 százalék.
A 2007-ben alapított felhős tárhelyszolgáltatást nyújtó cégnek jelenleg két fő tulajdonosa van. Az alapító-vezérigazgató, Drew Houston (a fenti képen) a vállalat 24,4 százalékát birtokolja, míg a Sequoia Capital valamivel többet, 24,8 százalékot. Jelentős tulajdonosnak számít még a társalapító Arash Ferdowsi is, övé a cég 9,9 százaléka. A Dropbox bevont tőke alapján számolt értéke 2014-től 10 milliárd dollár. A Crunchbase adatbázisa szerint eddig összesen 1,7 milliárd dollár befektetést kapott, a legnagyobb tételek 2014-től érkeztek. 2014 januárjában a BlackRock vezetésével kilenc befektető adott össze 350 milliót, majd áprilisban a J.P.Morgan Investment is beszállt félmilliárddal. Tavaly pedig a JP Morgan Chase vezetésével egy zömében bankokból (Goldman Sachs, Deutsche Bank, Bank of America stb.) álló társaság fektetett a vállalatban 600 milliót.
Az Investopedia egy januári elemzésében azonban arra hívja fel a figyelmet – már a Dropbox várható tőzsdére menetele kapcsán –, hogy a kockázatok miatt többen, például a Business Insider és CB Insights szakértői is túlzónak tartják a 10 milliárd dolláros cégértékelést.
A kockázatokat a Dropbox SEC-hez beadott dokumentuma is pontosan felsorolja. A siker attól függ, hogy a cég tudja-e növelni fizetős ügyfelei számát. A dokumentum arra is felhívja a figyelmet, hogy a bevételek növekedési üteme az elmúlt időszakban lassult, és további lassulás várható.
Nagy a tülekedés ezen a piacon
Az okok nem kis részben a piaci viszonyokra vezethetők vissza. A Dropbox nagyon kemény pályán versenyez olyan szereplőkkel, mint az Amazon, a Google vagy a Microsoft, hogy csak a legnagyobbakat említsük. A küzdelem nem kizárólag technológiai téren folyik, a szereplők az árakkal is versenyeznek, hogy minél nagyobb piacot tudjanak szerezni.
2016-ban a Dropbox végrehajtott egy irányváltást, megpróbálta racionalizálni működését, és ennek némileg a kutatás-fejlesztési kiadások is áldozatul estek. Így azonban még nehezebben tudja a lépést tartani a legnagyobb szolgáltatókkal, melyeknek a csökkenő árak mellett is van pénzük az innovációra. Ez azért probléma, mert az új szolgáltatások, újabb felhasználókat és új bevételi forrásokat is jelentenek.
A Dropbox eredetileg arra építette a modelljét – amitől nem is nagyon tudott elszakadni –, hogy szolgáltatásait egyéni előfizetők használják. A vállalat ugyan módosított ezen az irányon, és megerősítette a vállalati vonalat, de ilyen konkurensek mellett nehéz lesz a dolga, ha a jövedelmezőségre koncentrálva nem lesznek forrásai új bevételi forrásokat generáló szolgáltatásokat fejleszteni.
A vállalat nehézségeit és azok egyik lehetséges következményét jól modellezi a tavaly bevezetett Professional üzleti csomag, esete. Az új csomag hozott ugyan pár újdonságot, de ahhoz nem eleget, hogy a felhasználók zokszó nélkül benyeljék az Európában például havi 20 eurós árat. Amikor a Dropbox bevezette a szolgáltatást, sok hűséges felhasználójuk írta azt a vállalat blogjára, hogy más szolgáltató után néz, mert a konkurenseknél ugyanezt sokkal olcsóbban is megkaphatja.
A Dropbox egyébként azt tervezi, hogy a részvények piacra dobásából érkező bevételeket elsősorban fejlesztésekre, például a szolgáltatások külső szoftverekkel való integrációjára, valamint új előfizetők szerzésére fordítja.
A CNBC hívta fel a figyelmet arra, hogy a Dropbox bejelentése után a konkurens szolgáltató Box részvényeinek az árfolyama közel 3 százalékot emelkedett.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak