Tavaly több mint 100 millió dollár veszteséget termelt, mert bár szolgáltatásait mintegy félmilliárdan használják, de csak töredékük hajlandó fizetni is érte.

Benyújtotta a szükséges dokumentumokat az Amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelethez a Dropbox, hogy tőzsdére mehessen. A magánkézben lévő vállalat szolgáltatásait jelenleg már félmilliárdan használják, ennek ellenére nem sikerült nyereségessé tenni. Ennek oka elsősorban az, hogy a felhasználók töredéke vesz igénybe fizetős szolgáltatást. A SEC-hez (U.S. Securities and Exchange Commission) benyújtott dokumentumokból kiderült, hogy egyelőre a vállalat veszteséget termel.

A Dropbox egyik legnagyobb értéke egyelőre a félmilliárd felhasználó, ám elég nagy probléma, hogy mindössze 11 millió fiókért fizetnek. Az egy fizetős fiókra eső átlagos bevétel tavaly 112 dollár volt, ami magasabb, mit 2016-ban (111 dollár), de kevesebb, mint 2015-ben (114 dollár). A vállalat bevétele egyébként tavaly 1,1 milliárd dollár volt, 31 százalékkal magasabb, mint 2016-ban (845 millió dollár), és közel duplája a 2015-ös bevételeknek (604 millió).

Valóban ér 10 milliárd dollárt?

A növekedéssel párhuzamosan viszont csökkentek a veszteségek. 2015-ben még több mint 320 millió volt a mínusz, egy évvel később már csak 210 millió, míg tavaly újabb 100 millióval sikerült csökkenteni: 2017-et 112 milliós veszteséggel zárta a vállalat. Bruttó nyereséghányada egyébként nem is olyan rossz, 67 százalék.

A 2007-ben alapított felhős tárhelyszolgáltatást nyújtó cégnek jelenleg két fő tulajdonosa van. Az alapító-vezérigazgató, Drew Houston (a fenti képen) a vállalat 24,4 százalékát birtokolja, míg a Sequoia Capital valamivel többet, 24,8 százalékot. Jelentős tulajdonosnak számít még a társalapító Arash Ferdowsi is, övé a cég 9,9 százaléka. A Dropbox bevont tőke alapján számolt értéke 2014-től 10 milliárd dollár. A Crunchbase adatbázisa szerint eddig összesen 1,7 milliárd dollár befektetést kapott, a legnagyobb tételek 2014-től érkeztek. 2014 januárjában a BlackRock vezetésével kilenc befektető adott össze 350 milliót, majd áprilisban a J.P.Morgan Investment is beszállt félmilliárddal. Tavaly pedig a JP Morgan Chase vezetésével egy zömében bankokból (Goldman Sachs, Deutsche Bank, Bank of America stb.) álló társaság fektetett a vállalatban 600 milliót.

Az Investopedia egy januári elemzésében azonban arra hívja fel a figyelmet – már a Dropbox várható tőzsdére menetele kapcsán –, hogy a kockázatok miatt többen, például a Business Insider és CB Insights szakértői is túlzónak tartják a 10 milliárd dolláros cégértékelést.

A kockázatokat a Dropbox SEC-hez beadott dokumentuma is pontosan felsorolja. A siker attól függ, hogy a cég tudja-e növelni fizetős ügyfelei számát. A dokumentum arra is felhívja a figyelmet, hogy a bevételek növekedési üteme az elmúlt időszakban lassult, és további lassulás várható.

Nagy a tülekedés ezen a piacon

Az okok nem kis részben a piaci viszonyokra vezethetők vissza. A Dropbox nagyon kemény pályán versenyez olyan szereplőkkel, mint az Amazon, a Google vagy a Microsoft, hogy csak a legnagyobbakat említsük. A küzdelem nem kizárólag technológiai téren folyik, a szereplők az árakkal is versenyeznek, hogy minél nagyobb piacot tudjanak szerezni.

2016-ban a Dropbox végrehajtott egy irányváltást, megpróbálta racionalizálni működését, és ennek némileg a kutatás-fejlesztési kiadások is áldozatul estek. Így azonban még nehezebben tudja a lépést tartani a legnagyobb szolgáltatókkal, melyeknek a csökkenő árak mellett is van pénzük az innovációra. Ez azért probléma, mert az új szolgáltatások, újabb felhasználókat és új bevételi forrásokat is jelentenek.

A Dropbox eredetileg arra építette a modelljét – amitől nem is nagyon tudott elszakadni –, hogy szolgáltatásait egyéni előfizetők használják. A vállalat ugyan módosított ezen az irányon, és megerősítette a vállalati vonalat, de ilyen konkurensek mellett nehéz lesz a dolga, ha a jövedelmezőségre koncentrálva nem lesznek forrásai új bevételi forrásokat generáló szolgáltatásokat fejleszteni.

A vállalat nehézségeit és azok egyik lehetséges következményét jól modellezi a tavaly bevezetett Professional üzleti csomag, esete. Az új csomag hozott ugyan pár újdonságot, de ahhoz nem eleget, hogy a felhasználók zokszó nélkül benyeljék az Európában például havi 20 eurós árat. Amikor a Dropbox bevezette a szolgáltatást, sok hűséges felhasználójuk írta azt a vállalat blogjára, hogy más szolgáltató után néz, mert a konkurenseknél ugyanezt sokkal olcsóbban is megkaphatja.

A Dropbox egyébként azt tervezi, hogy a részvények piacra dobásából érkező bevételeket elsősorban fejlesztésekre, például a szolgáltatások külső szoftverekkel való integrációjára, valamint új előfizetők szerzésére fordítja.

A CNBC hívta fel a figyelmet arra, hogy a Dropbox bejelentése után a konkurens szolgáltató Box részvényeinek az árfolyama közel 3 százalékot emelkedett.

Cloud & big data

Agyimplantátumával robotkart is irányítana Musk egészségügyi cége

A Neuralink a héten jelentette be, hogy megkapta a pácienseken végzett kísérletekhez szükséges hatósági engedélyeket.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.