Elsőként a New York Times számolt be arról, hogy a Google olyan mesterséges intelligenciát (MI) fejleszt, amelyet kifejezetten hírek, sajtóanyagok gyártására hegyeznek ki. Az amerikai lap abszolút tűzhöz közeliként tudósíthatott a történtekről, mivel a cikk szerint a technológiai óriás a Washington Post és a Wall Street Journalt birtokló News Corp mellett a New York Times vezetőségét is meglátogatta az ötlettel egy személyes bemutató keretében.
A jelenleg Genesis munkanév alatt futó projekt kapcsán azonban még meglehetősen sok a tisztázandó kérdés. Nem világos, pontosan milyen területen és formában nyújt majd a keresőóriás algoritmusa többet, mást, mint amire a már jelenleg is munkára fogott modellek képesek; mint ahogy a lehetséges bevezetési dátumról és az elképzelt üzleti konstrukcióról sem lehet konrétumokat említeni.
A névtelenséget kérő források szerint a Google a Genesist egyfajta újságíróknak szánt személyes asszisztensként igyekszik beállítani, amely a megadott inputok alapján előkészítő szerepet kaphat, illetve használatával megspórolhatók a könnyen automatizálható, ám időigényes és unalmas munkafolyamatok.
Igény az volna rá
A közelmúlt gyakorlata azonban megmutatta, hogy amikor a médiatulajdonosok MI-vel optimalizálják a szerkesztőségi munkát, az egyet jelent a leépítéssel. A költségcsökkentési lehetőségeket kutató médiacégek számára érthetően nagyon vonzónak hat az algoritmusok jelentette szinte határtalan és relatíve nagyon olcsó tartalomgyártás ötlete. Ennek gyakorlati megvalósítása azonban egyelőre meglehetősen nehézkes és már több orgánumnál ráfutottak kínos következményekkel járó aknára. (Hogy a potenciális visszaélési lehetőségeket, biztonsági kockázatokat már ne is említsük.)
A CNET-nél például az MI-vel gyártott, pénzügyi témájú anyagok konkrét tévedéseket tartalmaztak, amelyek az állítólag alkalmazott emberi lektorálási körön is átcsúsztak. A nagy visszhangot kapó ügy miatt az amerikai lap végül kénytelen volt leállítani a programot, hogy újragondolva és átalakítva próbálkozhassanak később újra.
A nyelvi feldolgozó modulok mind több területen történő bevetésének persze mindez nem állja útját. A ChatGPT berobbanásával, majd a Google elkapkodva, ténybeli tévedéssel bemutatkozó Bard algoritmusának megjelenésével borítékolhatóan a média világában is egyre több helyen jelenik majd meg az MI.
Mindezt a technológia iránt megmutatkozó (a nyilvánvaló kiforratlanság alapján nem feltétlenül megalapozott) hype is hajtja. Erre jó példa a BuzzFeed esete. Amikor a médiavállalat idén januárban bejelentette, hogy ezentúl több módon is bevonja a mesterséges intelligenciát a tartalomelőállításba, részvényei árfolyama pillanatok alatt nagy emelkedésbe kezdett.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak