A keresőóriás nagy amerikai lapok vezetőségét igyekszik győzködni arról, hogy fejlesztés alatt lévő algoritmusán alapul majd az újságírás jövője.

Elsőként a New York Times számolt be arról, hogy a Google olyan mesterséges intelligenciát (MI) fejleszt, amelyet kifejezetten hírek, sajtóanyagok gyártására hegyeznek ki. Az amerikai lap abszolút tűzhöz közeliként tudósíthatott a történtekről, mivel a cikk szerint a technológiai óriás a Washington Post és a Wall Street Journalt birtokló News Corp mellett a New York Times vezetőségét is meglátogatta az ötlettel egy személyes bemutató keretében.

A jelenleg Genesis munkanév alatt futó projekt kapcsán azonban még meglehetősen sok a tisztázandó kérdés. Nem világos, pontosan milyen területen és formában nyújt majd a keresőóriás algoritmusa többet, mást, mint amire a már jelenleg is munkára fogott modellek képesek; mint ahogy a lehetséges bevezetési dátumról és az elképzelt üzleti konstrukcióról sem lehet konrétumokat említeni.

A névtelenséget kérő források szerint a Google a Genesist egyfajta újságíróknak szánt személyes asszisztensként igyekszik beállítani, amely a megadott inputok alapján előkészítő szerepet kaphat, illetve használatával megspórolhatók a könnyen automatizálható, ám időigényes és unalmas munkafolyamatok.

Igény az volna rá

A közelmúlt gyakorlata azonban megmutatta, hogy amikor a médiatulajdonosok MI-vel optimalizálják a szerkesztőségi munkát, az egyet jelent a leépítéssel. A költségcsökkentési lehetőségeket kutató médiacégek számára érthetően nagyon vonzónak hat az algoritmusok jelentette szinte határtalan és relatíve nagyon olcsó tartalomgyártás ötlete. Ennek gyakorlati megvalósítása azonban egyelőre meglehetősen nehézkes és már több orgánumnál ráfutottak kínos következményekkel járó aknára. (Hogy a potenciális visszaélési lehetőségeket, biztonsági kockázatokat már ne is említsük.)

A CNET-nél például az MI-vel gyártott, pénzügyi témájú anyagok konkrét tévedéseket tartalmaztak, amelyek az állítólag alkalmazott emberi lektorálási körön is átcsúsztak. A nagy visszhangot kapó ügy miatt az amerikai lap végül kénytelen volt leállítani a programot, hogy újragondolva és átalakítva próbálkozhassanak később újra.

A nyelvi feldolgozó modulok mind több területen történő bevetésének persze mindez nem állja útját. A ChatGPT berobbanásával, majd a Google elkapkodva, ténybeli tévedéssel bemutatkozó Bard algoritmusának megjelenésével borítékolhatóan a média világában is egyre több helyen jelenik majd meg az MI.

Mindezt a technológia iránt megmutatkozó (a nyilvánvaló kiforratlanság alapján nem feltétlenül megalapozott) hype is hajtja. Erre jó példa a BuzzFeed esete. Amikor a médiavállalat idén januárban bejelentette, hogy ezentúl több módon is bevonja a mesterséges intelligenciát a tartalomelőállításba, részvényei árfolyama pillanatok alatt nagy emelkedésbe kezdett.

Cloud & big data

Megerősítette a Fehér Ház, nem elírás a 245 százalékos kínai importvám

A dolog ezen a szinten már régen értelmét vesztette, de az kétségtelen, hogy az értelmetlen rekordok is rekordok.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.