Újabb komoly médiavállalat fogott bele a természetes nyelvi feldolgozásra alapozott tartalomgyártásba, azaz abba, hogy algoritmusok által összelapátolt cikkekkel töltse fel oldalait. A Guardian beszámolója alapján a többek között a Daily Mirror és Express lapokat kiadó Reach-nél múlt héten dördült el a startpisztoly.
Az egyik első mesterséges intelligencia által készített anyag a helyi témákat feldolgozó InYourArea felületén jelent meg, és hét dolgot vesz számba, amit érdemes megnéznünk, ha éppen Newportban járunk. A Guardian idézi a Reach vezetőjét is, aki hangsúlyozta, hogy a tartalmat ugyan az algoritmus szedte össze, ám azt emberi munkatárs is ellenőrizte, szerkesztette, mielőtt élesedett volna.
Jim Mullen meg van győződve róla, hogy az alapvetően adatokon, kész tényeken alapuló témákban (tennivalók, időjárás, forgalmi helyzet stb.) az algoritmus ma már kellően megbízható ahhoz, hogy jelentősebb szerepet kapjon a tartalom előállításában. Azt ugyanakkor a vezérigazgató is elismerte, hogy az MI és az újságírás kapcsolatában számos "etikai kérdés" felmerül, de a szoftverek bevetése összességében hasznos lehet, hiszen a húsvér zsurnaliszták így az emberi tudást igénylő feladatokra fókuszálhatnak.
A Reach első számú vezetője egy dolgot viszont igen határozottan próbált hangsúlyozni: az MI-t nem az újságírói állások csökkentése miatt kezdték használni. A számok és a közelmúlt eseményei ennek ellenére leginkább ezt a teóriát látszanak erősíteni. A 4000 főt alkalmazó médiabirodalom a csökkenő bevételek és emelkedő költségek présében januárban komoly spórolásba kezdett. Ennek részeként pedig 200 kollégától is elköszöntek.
Etikai kérdések
Ami azokat a bizonyos etikai kérdéseket illeti, a vezérigazgató kimondatlanul is a CNET korábbi próbálkozására utalhatott. Az amerikai lapnál első körben ugyanis kínos eredményt hozott az algoritmus bevetése. Mint kiderült, az MI-vel gyártott, pénzügyi témájú anyagok konkrét tévedéseket tartalmaztak, amelyek az állítólag alkalmazott emberi lektorálási körön is átcsúsztak. A nagy visszhangot kapó ügy miatt a CNET végül kénytelen volt leállítani a programot, hogy újragondolva és átalakítva próbálkozhassanak később újra.
A nyelvi feldolgozó modulok mind több területen történő bevetésének persze mindez nem állja útját. A ChatGPT berobbanásával, majd a Google elkapkodva bemutatott Bard algoritmusának megjelenésével borítékolhatóan a média világában is egyre több helyen jelenik majd meg az MI.
Mindezt a technológia iránt megmutatkozó (a nyilvánvaló kiforratlanság alapján nem feltétlenül megalapozott) hype is hajtja. Erre jó példa a BuzzFeed esete. Amikor a médiavállalat idén januárban bejelentette, hogy ezentúl több módon is bevonja a mesterséges intelligenciát a tartalomelőállításba, részvényei árfolyama pillanatok alatt nagy emelkedésbe kezdett.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak