Minden bejött a redmondi vállalatnak. De legfőképpen az Azure. A Wall Street a globális csiphiány miatt gyengébb teljesítményt várt.

Alábecsülték a Microsoftot az elemzők. A vállalat tegnap minden várakozáson felüli negyedévet zárt. A piacelemzők azzal számoltak, hogy a globális csiphiány negatív hatásai (leginkább a PC-eladások visszaesése) nagyobbak lesznek a redmondi vállalatra, mint amennyivel a felhős üzlet képes növekedni. Nem így lett. Így összességében a vállalat árbevétele 21 százalékkal, a nettó profitja 47 százalékkal nőt éves összevetésben. (Az előző, egyébként szintén izmos negyedévhez képest is tudtak javítani.)

A részletek

A negyedév teljes bevétele 46,2 milliárd dollár, szemben a múlt év azonos időszakában elért 38 milliárddal. Az elemzői konszenzus 44,2 milliárd volt. A működési bevétel 19,1 milliárd (tavaly 13,4 milliárd), míg a nettó profit 16,5 milliárd (tavaly 11,2 milliárd) dollár. És bár egyes termékeknél voltak mínuszok is, a három fő szegmens mindegyikének nőt a bevétele.

A Termelékenységi és üzleti folyamatok a tavalyi 11,8 milliárddal szemben idén 29 százalékkal többet, 14,7 milliárdos bevételt könyvelt el. Különösen nagy volt a kereslet az üzleti Office termékekre és felhőszolgáltatásokra (20 százalékos bővülés), ezen belül az Office 365 bevételei 25 százalékkal nőttek. Jó trendmutató, hogy a termékcsoport bevételei úgy tudtak bővülni, hogy a "dobozos" Office-termékek iránt érezhetően megcsappant a kereslet (8 százalékos bevételcsökkennés). Nem mellesleg nőtt a konzumer Office-termékekből származó bevétel is 18 százalékkal. A Dynamics esetében ugyanaz a jelenség, mint az üzleti Office-oknál: a termékcsoport 33 százalékkal hozott többet, mint egy éve, de azért, mert a felhős Dynamics 365 bevételei 49 százalékkal nőttek.

Az Intelligens felhő szegmens bevételei 30 százalékkal, 13,4 milliárdról 17,4 milliárdra nőttek. Itt különösen az Azure jeleskedett az 51 százalékos bevételnövekedéssel. A szervertermékek és felhőszolgáltatások együttesen 34 százalékkal nőttek.

Azért az elemzőknek is lett egy kis igazsága...

Az Egyéb személyi számítástechnika összefoglaló névvel futó szegmens ugyan szintén növelte a bevételeit, de itt már több olyan termékcsoport is volt, amin érezhető volt a globális csiphiány és a COVID-hatás lecsengése is. Utóbbira volt példa az Xbox tartalomértékesítési és szolgáltatásbevételeinek 4 százalékos csökkenése, amit azzal magyaráztak, hogy a nyitások után alábbhagyott a játékkedv is.

 
Microsoft-eredmények FY2021/Q4
Infogram


A csiphiány pedig az OEM-bevételeket (mínusz 3 százalék) és a Surface-értékesítéseket (mínusz 20 százalék) vetette vissza. A csiphiány közvetve az Xbox-tartalmak értékesítését is befolyásolta, mert a félvezetőipar nehézségei miatt kevesebb játékkonzolt tudtak gyártani és értékesíteni, pedig a konzolértékesítés bevételei így is 172 százalékkal nőttek. De mint a vállalat pontosítja, ez nem kis részben az új modell, a Series X|S magasabb árának volt köszönhető.

Ezzel kapcsolatban Amy Hood, a Microsoft pénzügyi vezetője meg is jegyezte az elemzői konferenciahíváson: ha van valami, amiben a Microsoft le van maradva, akkor az a konzumer termékek területe. És dolgozni kell azon, hogy ez változzon.

Ami a jövőt illeti, a vállalat erőteljes növekedést jósol a LinkedInnek, ahol már a június 30-ával zárt negyedévben is látszott az erősödő munkarőpiac hatása, ugyanis 46 százalékkal nőttek a bevételei.

Cloud & big data

Nincsenek csodák, a Teslánál is készülhetnek a robotaxik távoli irányítására

Egy álláshirdetésből következtetnek rá, hogy ha beindul a járműgyártó saját szolgáltatása, akkor sem fog senki teljes autonómiával közlekedő Cybercab taxikban utazgatni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.