Alábecsülték a Microsoftot az elemzők. A vállalat tegnap minden várakozáson felüli negyedévet zárt. A piacelemzők azzal számoltak, hogy a globális csiphiány negatív hatásai (leginkább a PC-eladások visszaesése) nagyobbak lesznek a redmondi vállalatra, mint amennyivel a felhős üzlet képes növekedni. Nem így lett. Így összességében a vállalat árbevétele 21 százalékkal, a nettó profitja 47 százalékkal nőt éves összevetésben. (Az előző, egyébként szintén izmos negyedévhez képest is tudtak javítani.)
A részletek
A negyedév teljes bevétele 46,2 milliárd dollár, szemben a múlt év azonos időszakában elért 38 milliárddal. Az elemzői konszenzus 44,2 milliárd volt. A működési bevétel 19,1 milliárd (tavaly 13,4 milliárd), míg a nettó profit 16,5 milliárd (tavaly 11,2 milliárd) dollár. És bár egyes termékeknél voltak mínuszok is, a három fő szegmens mindegyikének nőt a bevétele.
A Termelékenységi és üzleti folyamatok a tavalyi 11,8 milliárddal szemben idén 29 százalékkal többet, 14,7 milliárdos bevételt könyvelt el. Különösen nagy volt a kereslet az üzleti Office termékekre és felhőszolgáltatásokra (20 százalékos bővülés), ezen belül az Office 365 bevételei 25 százalékkal nőttek. Jó trendmutató, hogy a termékcsoport bevételei úgy tudtak bővülni, hogy a "dobozos" Office-termékek iránt érezhetően megcsappant a kereslet (8 százalékos bevételcsökkennés). Nem mellesleg nőtt a konzumer Office-termékekből származó bevétel is 18 százalékkal. A Dynamics esetében ugyanaz a jelenség, mint az üzleti Office-oknál: a termékcsoport 33 százalékkal hozott többet, mint egy éve, de azért, mert a felhős Dynamics 365 bevételei 49 százalékkal nőttek.
Az Intelligens felhő szegmens bevételei 30 százalékkal, 13,4 milliárdról 17,4 milliárdra nőttek. Itt különösen az Azure jeleskedett az 51 százalékos bevételnövekedéssel. A szervertermékek és felhőszolgáltatások együttesen 34 százalékkal nőttek.
Azért az elemzőknek is lett egy kis igazsága...
Az Egyéb személyi számítástechnika összefoglaló névvel futó szegmens ugyan szintén növelte a bevételeit, de itt már több olyan termékcsoport is volt, amin érezhető volt a globális csiphiány és a COVID-hatás lecsengése is. Utóbbira volt példa az Xbox tartalomértékesítési és szolgáltatásbevételeinek 4 százalékos csökkenése, amit azzal magyaráztak, hogy a nyitások után alábbhagyott a játékkedv is.
A csiphiány pedig az OEM-bevételeket (mínusz 3 százalék) és a Surface-értékesítéseket (mínusz 20 százalék) vetette vissza. A csiphiány közvetve az Xbox-tartalmak értékesítését is befolyásolta, mert a félvezetőipar nehézségei miatt kevesebb játékkonzolt tudtak gyártani és értékesíteni, pedig a konzolértékesítés bevételei így is 172 százalékkal nőttek. De mint a vállalat pontosítja, ez nem kis részben az új modell, a Series X|S magasabb árának volt köszönhető.
Ezzel kapcsolatban Amy Hood, a Microsoft pénzügyi vezetője meg is jegyezte az elemzői konferenciahíváson: ha van valami, amiben a Microsoft le van maradva, akkor az a konzumer termékek területe. És dolgozni kell azon, hogy ez változzon.
Ami a jövőt illeti, a vállalat erőteljes növekedést jósol a LinkedInnek, ahol már a június 30-ával zárt negyedévben is látszott az erősödő munkarőpiac hatása, ugyanis 46 százalékkal nőttek a bevételei.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak