Az Európai Bizottság (EB) kedden formálisan is elindította trösztellenes vizsgálatát az Alphabet leányvállalataként működő Google üzleti magatartásával kapcsolatban. A korábban már több hasonló ügyben védekezésre kényszerülő óriáscégnél ezúttal az online hirdetési piacon elfoglalt különleges helyzetét veszik górcső alá, mivel az EB szerint alapos a gyanúja annak, hogy a vállalat visszaélt dominanciájával. A feltételezések szerint a szegmens ellátási láncának gyakorlatilag minden eleménél jelen lévő Google előnyös helyzetbe hozta saját megoldásait, miközben a versenytársakat, és így a szabad versenyt is akadályozta bizonyos információk visszatartásával. Az eljárásnak fontos elemét képezi majd a vállalat adatgyűjtési és -kezelési gyakorlatának feltárása is.
Hallgattassék meg a másik fél is
A heti történések közvetlen előzménye egy még tavaly decemberben szétküldött kérdőívezés volt. Ennek során az EB egy 13 oldalas kérdéssorral kereste meg a vállalat bizonyos hirdetési ügyfeleit. A firtatott témák között volt például a Google Ads keresőkampányainak 2018 óta érvényes, alapértelmezett beállításai, de az EU-nál arra is kiváncsiak voltak, hogy a hirdetők és a médiaügynökségek igénybe vehetnek-e bármilyen kedvezményt azoknál a közvetítőknél, amelyeknél többféle forrást is magukban foglaló csomagokat vásárolnak, és ez milyen összefüggében van a YouTube szolgáltatásaihoz való hozzáféréssel.
A Google a maga részéről a tegnapi fejleményekre jobbára korábbi álláspontjának ismétlésével reagált, azaz a cég szerint a hirdetési iparon belül éles verseny zajlik, hirdetési megoldásaik európai vállalkozások seregének biztosítják a fejlődés lehetőségét, miközben a vállalat részletekbe menő ellenőrzési lehetőségeket biztosít a felasználóknak azzal kapcsolatban, hogy a személyükhöz köthető adatokat milyen módon alkalmazzák a hirdetések testre szabásánál, illetve maguktól is korlátozzák azok felhasználását az emberek megánélethez fűződő jogainak védelmében. A keresőóriás mindezek mellett áll a vizsgálat elébe, és konstruktív partner kíván lenni az eljárásban.
Bár az EB a témában kiadott közleményében hangsúlyozta, hogy kiemelten kezelik az ügyet, a korábbi hasonló esetekből kiindulva most is hosszú évekig elhúzódó jogi csatározásra lehet számítani. Amennyiben végül elmarasztaló határozat születne, a Google éves árbevételének 10 százalékáig lesz büntethető.
Sorozatlövés
Az Európai Unió az elmúlt bő évtizedben különböző trösztellenes vizsgálatokat indított a Google-lel szemben, olyan piactorzító magatartással vádolva a big tech szolgáltatót, amelyek a vállalat domináns pozícióját kihasználva az EU-s versenyjogi szabályokkal is ellentétesek. Ezek során több ízben el is meszelték a keresőóriást a Google Shopping, az AdSense vagy az Android operációs rendszer működése kapcsán, összességében pedig több mint 8 milliárd eurónak (mai árfolyamon több mint 3 ezer milliárd forintnak) megfelelő bírságot szabtak ki rá.
A digitális hirdetési piacon mutatott magatartása miatt egyébiránt a vállalatot mind a brit, mind a francia versenyjogi hatóság is elővette már korábban. Utóbbi ügyben épp júniusban született egy több mint 200 millió eurónyi bírságot tartalmazó elmarasztaló határozat.
De az óceán másik oldalán sem sokkal jobb a helyzet. Az amerikai Szenátus elé éppen most került egy több törvénymódosítást tartalmazó csomag, amelynek célja a túlságosan nagy hatalommal rendelkező technológiai vállalkozások jogi eszközökkel történő megzabolázása. Kifejezetten a Google esetében pedig három jelentős trösztellenes eljárás is zajlik az USA-ban, melyek közül a legnagyobb figyelmet a tavaly októberben indított gigaper kapta. Itt elméletileg akár olyan ítélet is születhet majd, amely a vállalatot saját maga feldarabolására kényszeríti.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak