Lapértesülések szerint 400 millió dollárért szerzi meg a népszerű Giphy platformot a Facebook. Az animált GIF-ek készítésére használható online szolgáltatás a bejelentés szerint az Instagram része lesz, de az üzenetküldőkben is lehet majd küldözgetni egymásnak a szolgáltatás adatbázisában elérhető GIF-eket. A felvásárlás lezárása után a Giphy csapatát is az Instagraméba integrálják. A nevet és a már futó szolgáltatásokat azonban megtartják.
Két legyet egy csapásra
Bár a Facebook a vételárat nem erősítette meg, a 400 milliós összeget a Cruchbase adatbázisa már tényként kezeli. Ha igaz az összeg, az alapvetően jó üzlet jelent a céget 2013-ban alapító Alex Chungnak és Jace Cooke-nak, de a startupba hét év alatt négy körben kb. 150 millió dollárt beletoló befektetőknek is.
Több lap is arra hívta fel figyelmet, hogy az Instagram szolgáltatásbővítése csak egy előnye a Giphynek, ami egyébként korábban is sokféle alkalmazásból (pl. a Facebookból) elérhető volt. Zuckerbergék eddigi gyakorlata alapján a beépíthető szolgáltatásoknál is nagyobb súllyal eshetett a latba, hogy a Giphy-tartalmak egyes becslések szerint napi 700 millió felhasználóhoz jutnak el. Az sem elhanyagolható, hogy a platformhoz tartozó különböző appokat több mint egymillióan töltötték le az elmúlt 30 napban.
A Medium.com-on futó OneZero blog felvázol egy nem túl pozitív forgatókönyvet arra, hogy valójában miért kellett a Facebooknak a platform. A blog szerint, amely a Giphy napi aktív felhasználóinak számát 300 millióra becsüli, a platformnak az a legnagyobb értéke a Facebook szempontjából, hogy nagyon sok szolgáltatásba beágyazták. A Giphy által előállított a GIF-ek pedig tökéletesen alkalmasak arra is, hogy küldőjét és fogadóját is nyomon lehessen követni.
A Giphy minden animált GIF-et becsomagol egy speciális formátumba, hogy gyorsabban töltődjön be. Ebben van egy apró Javascript kód, amely nemcsak azt mondja meg, hol töltötték be az adott GIF-et, hanem a kép megnézése után követhetővé teszi a felhasználó netes tevékenységét is. Amikor a Giphyt beágyazzák harmadik féltől származó alkalmazásokba, az hozzáférést kér a készülék nyomkövetési azonosítójához.
A OneZero szerint főleg ez utóbbi lehetőség lehet nagy érték a Facebooknak. A Giphy ugyanis nagyon sok helyre beépült az iMessage-től a MailChimpen, a Slacken, TikTokon és Tinderen át a Signalig és a Telegramig (a The Verge módszeresen végigvette, hogy a legfontosabb platformokon mit lehet vele csinálni).
Politikusok már fúrják az ügyletet
Az ügylettel kapcsolatban több demokrata és republikánus szenátor is nem tetszését fejezte ki. A republikánus Josh Hawley azt nyilatkozta The Verge-nek, hogy szerinte a Facebook csak további adatgyűjtési lehetőséget vásárolt. A szenátor úgy véli, a Facebooknak eleve nem lett volna szabad új felvásárlást kezdeményeznie addig, amíg a korábbi vásárlásaival kapcsolatos vizsgálatok nem zárultak le. Hasonló szellemű közleményt adott ki Elizabeth Warren demokrata szenátor is.
Nem csak a Facebookot rendre elérő nagy adatkezelési-adatbiztonsági botrányok miatt aggasztó, hogy a vállalat újabb és újabb adatforrásokat zsákol be. Mint az Amnesty International egy tavaly novemberi jelentésében írja, a közösségi oldal is azok közé a cégek közé tartozik, melyek az ún. "megfigyelési kapitalizmust" építik: a szervezete szerint ugyanis bőven kimeríti a megfigyelés fogalmát a Facebook és a Google adatkezelési gyakorlata. Ez ellen fel kell lépni, mert illúzió abban bízni, hogy a vállalatok képesek lesznek az önszabályozásra. Amit e téren csinálnak, legfeljebb porhintésnek tekinthető.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak