A tajvani Foxconn, az Apple legnagyobb beszállító partnere, 20 milliárd jüannak (közel 3 milliárd dollárnak) megfelelő költségcsökkentési tervet jelentett be a következő évre, egy belső vállalati körlevél szerint pedig "nagyon nehéz és kompetitív időszakra" készülnek 2019-ben – derül ki a Bloomberg szerdai riportjából. A társaság egy közleményben megszokott üzleti tervezési folyamatokról beszél, ami ennek alapján a büdzsé évről évre megszokott kiigazításáról szól a piaci körülményekhez és a válallat globális tevékenységéhez igazodva. Az Apple befektetői azonban, úgy tűnik, emögött is az iPhone-ok iránti kereslet csökkenését sejtik, már ami a szállítások volumenét illeti.
Az Apple ugyanis, bár bevételeit és nyereségességét tekintve az utóbbi negyedévekben is sorra dönti a rekordokat, az eladott eszközök darabszámát illetően azonban kevésbé jók az eredményei. A kettő közti olló az utóbbi évben egyre látványosabban nyílik: a cég forgalma úgy növekszik, hogy közben a szállítások volumene a különféle termékkategóriákban a nulla szint körül táncol. Mindebből az következik, hogy az Apple egyre drágábban adja a cuccait, az árakat azonban nyilvánvalóan nem emelheti a végtelenségig, így az elemzők egy része már el is kezdte kongatni a vészharangokat.
Ez utóbbi persze túlzásnak tűnik: a hagyományosan túlárazott okostelefonokra épülő üzlet nem valószínű, hogy mostanában fog összeomlani. Ahogy pedig sokan sok helyen kifejtették, az Apple-nél már ott a "B" terv. Azzal ugyanis mindenki tisztában van, hogy előbb-utóbb a világtörténelem legnagyobb üzletének nevezett iPhone is kifullad. Viszont az Apple-t sem lehet már tradicionális hardvergyártónak tekinteni, hiszen a társaság fókusza is egyre inkább eltolódik a szolgáltatások felé.
A befektetők nem akarnak lassítani
Ilyen előzményekkel érkezett az Apple november eleji bejelentése, amely szerint a továbbiakban nem közölnek adatokat az értékesített készülékek darabszámáról, csupán az eladások értékét és a profitot hozzák nyilvánosságra. Ezt hivatalosan azzal magyarázzák, az egyre szélesebb termékportfólió összetett árazása mellett az eladási darabszám már nem jelent érdemi információt a cég teljesítményével kapcsolatban. Bár ilyen adatokat az Apple versenytársai sem igen közölnek, az gyanakvó befektetők szerint a termékpaletta pont akkor szélesedett ki, amikor a piac már egyértelműen csalódást keltőnek ítélte a szállítások volumenének alakuását.
Visszatérve a Foxconn mostani figyelmeztetésére, a dolognak attól lesz tényleges hírértéke, hogy rövid időn belül már ez a többedik olyan Apple-beszállító, amely a megrendelések visszaesésére figyelmeztet. Igaz, hogy a Foxconn sok más ügyfelet is kiszolgál, így a megszorítások általában a prémium elektronikai termékek piacának lassulását is jelezhetik, ráadásul a cég komoly beruházásokat is tervez, például egy új wisconsini gyártóüzem beindítását. Ha azonban az Apple partnerei (Qorvo, Lumentum, Skyworks, Foxconn) sorban adják ki a figyelmeztetéseket, akkor érthető, ha ezt mindenki az iPhone-okkal hozza összefüggésbe.
Az Apple augusztus legelején a legelső amerikai vállalatként elérte az 1000 milliárd dolláros cégértéket, részvényeit már 207 dollár felett adták-vették. Az árfolyam október elején a 232 dolláros szintet is elérte, hogy aztán a máig tartó zuhanásba kezdjen. Bár a vállalat a legutóbbi negyedévét tekintve is egészen elképesztő forgalomról és profitról számolt be, az előző kereskedési napon a papírok már kevesebb mint 177 dollárt értek. A vállalat ebből következő, 839 milliárd dollár körüli piaci kapitalizációja pedig azt jelenti, hogy az október eleji csúcshoz képest az Apple 265 milliárd dollárt veszített az értékéből.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak