Itteni idő szerint péntekre virradóan közölte negyedik pénzügyi negyedévének eredményeit az Apple, amelyek szokás szerint rekord forgalomról és nyereségről szóltak. A befektetők ezzel együtt frászt kaptak, amiért ezúttal nem növekedett az eladott iPhone-ok és a Mac-ek darabszáma, az iPad táblagépekből pedig éves összehasonlításban még kevesebb is fogyott. Mivel a vállalat nem tett közzé látványos előrejelzéseket a következő pénzügyi év elejére, vagyis az új termékbejelentéseket követő okktóber-decemberi ünnepi bevásárlási időszakra sem, az Apple-részvények is elindultak lefelé, így a társaság piaci értéke a következő kereskedési nap során többször is benézett az ezer milliárd dolláros küszöb alá.
Ilyesmi azonban a jövőben nem fordulhat elő, mivel az Apple azt is közölte, hogy ezentúl nem közöl adatokat az értékesített készülékek darabszámáról, csupán az eladások értékét és a profitot hozza nyilvánosságra. Ennek oka hivatalosan az lenne, hogy az elmúlt években a gyártó termékkategóriái kiszélesedtek, és ezeken belül az árak is annyira sokfélék, hogy az eladási darabszám már nem releváns információ a cég teljesítményét illetően. Az igazsághoz tartozik, hogy ilyen adatokat más iparági szereplők (például a Samsung) sem igen közölnek, mégis nehéz egybeesésnek tekinteni, hogy a termékpaletta pont akkor szélesedett ki megfelelő módon, amikor a piac először ítélte egyértelműen csalódást keltőnek az Apple eredményeit.
Nem adnak el többet, de azt egyre drágábban
A dolog egy másik fontos vonatkozása, hogy a stagnáló vagy csökkenő szállítási volumenek, illetve a folyamatosan növekvő bevételek és nyereség együttesen arra utalnak, hogy az Apple eszközei egyre drágábbak. Az árakat azonban senki sem emelheti a végtelenségig, így természetes, hogy a befektetők és az elemzők nyűgösek az új kilátások miatt: jöhet még egy, kettő vagy nyolc rekord negyedév, ha aztán minden eddiginél látványosabban szakad össze a túlárazott okostelefonokra épülő üzlet. (Ettől egyelőre nem kell félni.) Az olló egyébként a tavalyi negyedévben kezdett látványosan nyílni az értékesítések darabszáma és a bevételek között: előbbiek a nullás szint körül táncolnak, utóbbiak viszont folyamatosan és meredeken emelkednek felfelé.
Az Apple a 2018-as pénzügyi évben több mint 166 milliárd dolláros bevételt realizált az iPhone telefonokból, ami eddigi legjobb, 2015-ös eredményét is meghaladja bő 11 milliárddal, az előző évinél pedig 25 milliárd dollárral magasabb. Érdemes ugyanakkor megvizsgálni egy korábban szinte nem is létező szegmens, a szolgáltatások forgalmát: ebből a legutóbb már 37,2 milliárd dollár folyt be az Apple-höz, ami egyenként több az iPad, a mac vagy az "egyéb" kategóriába sorolt termékek bevételeinél, így már ez a vállalat második legjobban menő üzletága.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak