Az Apple tegnap ismét termékfrissítéseket jelentett be, ezúttal az iPhone-ok mögött némileg háttérbe szorult tabletek és laptopok esnek át ráncfelvarráson. Az új gépek november 7-től jelennek meg az üzletekben, ami azt jelenti, hogy a múlt hónapban bemutatott iPhone-okkal és az Apple Watch okosórákkal együtt már egy nagy maréknyi aktualizált eszközből válogathatnak az Apple-rajongók az év végi ünnepi vásárlási időszakban.
A leglátványosabb talán az iPad Pro két friss verziója: az (elvileg) szakmai célú felhasználásra tervezett, felső kategóriás táblagépek 12,9 és 11 hüvelykes képernyővel érkeznek (utóbbi valamivel nagyobb az előző sorozat 10,5 hüvelykes képernyőjénél), és vastagságuk is majdnem hatod részével csökkent a korábbi sorozathoz képest, miközben megjelent bennük az iPhone-okból már ismert Face ID arcfelismerő rendszre is.
Az iPad-ekben dolgozó új, nyolcmagos A12X processzor és az integrált, saját fejlesztésű hétmagos GPU az Apple szerint magonként 35 százalékos, a multi-core alkalmazásoknál pedig akár 90 százalékos gyorsulást biztosít, miközben a tabletek megduplázzák az előző eresztés grafikus teljesítményét. Ez már komoly játékos platformként definiálja az iPadeket, amelyeket a gyártó ebben a tekintetben az új Xbox konzolokhoz hasonlított.
A tabletekhez USB-C port, és külön megvásárolható kiegészítőként új billentyűzet és toll is tartozik, ezekkel együtt pedig a gépek a szintén felfrissített, jobb kijelzővel felszerelt és hasonlóképpen megdrágított MacBook Air valós alternatívájának tűnnek, ahol nem az ár vagy a kézenfekvő felhasználások jelentik a döntő különbséget. Az új modellek (plusz az Apple kis méretű asztali gépe, az ugyancsak feltuningolt Mac Mini) részletes specifikációit és árazását itt érdemes átböngészni.
Változó szerepek az Apple portfóliójában
Az Apple táblagépeinek eladása az elmúlt években folyamatos mélyrepülésben van a korábbi csúcshoz képest. Míg 2013-ban 71 millió iPad-et szállítottak, és sokan már a PC küszöbön álló eltűnéséről beszéltek, addig tavaly már "csak" 43 millió iPad talált gazdára, és a csökkenés az Apple saját prognózisa szerint is tovább folytatódik. Ez úgy is igaz, hogy a táblagépek teljes piaca zsugorodik, és az iPad folyamatosan a legkelendőbb termék ebben a szegmensben.
Mindez az előző évben azt jelentette, hogy a 163 millió eladott táblagép több mint negyedét az Apple gyártotta, amit a második helyezett Samsung 15 százalékkal, a harmadik Amazon pedig 10 százalékkal követett – és akkor még nem beszéltünk arról, hogy ki milyen haszonkulccsal értékesítette az eszközöket. Ennek ellenére ismét mindenki azt találgatja, hogy az új iPadek mennyire változtathatják meg a jórészt negatív trendet.
Ugyanez igaz a PC-piac jelképes növekedésénél valamivel jobban teljesítő Mac vonalra is, annak ellenére, hogy a júliusban zárt negyedév 13 százalékos éves forgalomcsökknéssel a 2010 óta mért legrosszabb három hónapot hozta – ennek oka minden bizonnyal az új eszközök nyár eleji bemutatkozásának csúszása volt. Ugyanebben az időszakban az iPad-ek mindössze 1 százalékot erősítettek a tavalyi második negyedévhez képest.
Ahogy arra a kommentárok egy része rögtön fel is hívta a figyelmet, az iPad Pro a mostani felállásban lassan már átveszi a belépő szintű MacBook laptopok szerepét, egyben pedig segíthet visszaszerezni azoknak a felhasználóknak egy részét is, akik valamilyen professzionális felhasználás igényével másra, például a Microsoft Surface hibrid gépeire váltottak az elmúlt időszakban.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak