Nagyot fordult a világ az aktuális kínai csodagyerekkel, pedig a nyáron még jól álltak a dolgok. Akkor a Xiaomi büszkén jelentette be, hogy az első félévben 34,7 millió darab okostelefont adtak el, ami az előző évhez képest 33 százalékos növekedést hozott. A felfokozott hangulat, illetve a valóban dinamikus fejlődés Lei Jun CEO-t arra az ígéretre sarkallta, hogy év végére elérik a 100 milliós álomhatárt.
Nem jött össze a 100 millió
A cég nem húzhatta tovább és közzétette a tavalyi eredményeket: a Xiaomi 70 millió mobilon adott túl 2015-ben. A 100 milliótól való jelentős elmaradás okait a vállalat nem kommentálta, a szóvivő inkább arra hívta fel a figyelmet, hogy ezzel az eredménnyel a Xiaomi megnyerte az okostelefon gyártók 2015-ös versenyét Kínában.
A visszaesés okai között szerepel egyrészt a kínai piac általános gyengélkedése, ami egész 2015-re jellemző volt. Másrészt a Xiaomi nulláról való rohamos fejlődését mostanra tudta megállítani a helyi konkurencia (Huawei, Lenovo), ezzel együtt a folyamatosan telítődő, túlterhelt kínai piac sem tett jót az addigi dinamikának. Végül a mindössze 5 éve piacon lévő és még mindig startupként emlegetett cég külföldi (India, Brazília) törekvései sem hozták a várt eredményeket.
A Xiaomi által értékesített mobilok száma, illetve a növekedési görbe 2012. és 2015. között
A Reuters által idézett elemzői vélemények szerint a Xiaomi egyik gyenge pontja a szűkös portfólió. Az okostelefonok alkotják a teljes kínálat túlnyomó részét és a bevételek 90 százaléka is ezekből a termékekből származik. A cég 2015-re 14,5 százalékos bevétel növekedést tudott felmutatni, ami messze elmarad a korábbi évek számaitól, de még mindig több, mint a teljes piacra jellemző 12%-os fejlődés.
Nem túl erős a jövőkép
Erre az évre kicsit optimistább becslések láttak napvilágot. A tervezett amerikai, európai piacra lépes miatt az elemzők 16 százalékos növekedést jósolnak a Xiaominak, de ehhez rendre hozzáteszik, hogy a probléma nem is a közeli, hanem inkább a hosszú távú kilátásokkal van. Általános vélemény a gyártó kapcsán, hogy a nyomott áron piacra dobott, de jó minőségű készülékek stratégiáját üzletileg nem lehet sokáig fenntartani, ami alapján a cég teljes jövője és eddigi felértékelései is megkérdőjelezhetők.
Mindez egyelőre az aktuális üzleti eredményeken nem vehető észre. Az IDC 2015 harmadik negyedévére vonatkozó adatai azt mutatják, hogy a Xiaomi az ötödik helyet szerezte meg az okostelefon gyártók globális ranglistáján. Ezen az első helyet továbbra is a Samsung őrzi, akit az Apple, a Huawei és a Lenovo követ.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak