Bármennyire is okosodnak az önvezető rendszerek, úgy tűnik, parkolni az algoritmusoknak sem könnyű. Különösen igaz ez az autonóm taxikra. Persze nem a "parkolás úttal párhuzamosan előremenetben" vagy a "beállás várakozóhelyre jobbra hátra 90º-os szögben" című feladatokkal gyűlik meg a bajuk, hanem olyan problémák kezelésével, hogy hol álljanak meg akkor, ha a megadott úti cél közvetlen közelében nincs parkolóhely. Ezt egy hús-vér taxis csipőből kezeli.
A Waymo autóit úgy trenírozták, hogy ne sértsenek meg közlekedési szabályt. És a legtöbb helyzetben így is viselkednek. "Betartják a sebességkorlátozásokat, használják az irányjelzőt és örülnek a turistáknak" – fogalmaz a The Washington Post. Ám nem mindig: van, amikor a célfeladat felülírja a szabályt.
A Jeff Bezos tulajdonában lévő lap annak kapcsán foglalkozott a San Franciscó-i taxiszolgáltatással, hogy kiderült: tavaly a cég 300 önvezetős taxija 589 parkolási büntetőcédulát gyűjtött össze, amiért összesen mintegy 65 ezer dollár bírságot kaptak. Jellemzően nem súlyos vétségeket róttak a terhükre: áthajtottak forgalomtól elzárt területen, tilosban parkoltak, akadályozták az utcatisztítást stb.
A hírt átvevő TechCrunch azért hozzáteszi: ezért a teljesítményért ők már csak azért sem ítélnék el a Waymót, mert a nyugati parti nagyvárosban nagyon könnyű büntetőcédulát szerezni. Mint a portál fogalmaz, a város úgy teríti ezeket, mintha szórólapok lennének. Tavaly például 1,2 milliót osztottak ki a közlekedési rend őrei.
A Waymo szóvivője azt nyilatkozta a The Washington Postnak, hogy dolgoznak a probléma megoldásán. De egyáltalán nem biztos, hogy lesz megoldás. A Waymo taxik ugyanis a legtöbbször akkor vétenek a parkolási szabályok ellen, amikor például egy forgalmas útszakaszon csak a céltól távol tudnák kitenni az utast. És hát az algoritmusok egyelőre még nem olyan dörzsöltek, hogy az igazi taxisokhoz hasonlóan azt is kiszámítsák, melyik helyen a legkisebb a büntetés kockázata.
Ezzel együtt is biztonságosnak tűnnek…
Az azonban már a bevezető időszakában kiderült: nagyvárosi környezetben alapvetően jól működnek a robottaxik. San Francisco tömegközlekedési vállalata, a Muni (Municipal Railway) járműveinek vezetői 2022 szeptemberétől 2023 márciusának elejéig rögzítettek minden olyan közlekedési incidenst, fennakadást, amit a Cruise és a Waymo önvezető autói okoznak.
A féléves időszak alatt mindössze 12 olyan eseményt jelentettek, ami komolyabb fennakadást okozott a tömegközlekedésben. De ezek együttesen is mindösszesen 83 perces késést okoztak.
De az is látszik, hogy a technológia messze van a tökéletestől. Tavaly a General Motors a biztonsági kockázatok és a költségek miatt el is engedte a robottaxizást, miután egyik autója súlyos, személyi sérüléssel járó baleset részese volt.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak