Ezért aztán közel 600 büntetőcédulát gyűjtött össze a város utcáin cirkáló mintegy 300 önvezető taxi.

Bármennyire is okosodnak az önvezető rendszerek, úgy tűnik, parkolni az algoritmusoknak sem könnyű. Különösen igaz ez az autonóm taxikra. Persze nem a "parkolás úttal párhuzamosan előremenetben" vagy a "beállás várakozóhelyre jobbra hátra 90º-os szögben" című feladatokkal gyűlik meg a bajuk, hanem olyan problémák kezelésével, hogy hol álljanak meg akkor, ha a megadott úti cél közvetlen közelében nincs parkolóhely. Ezt egy hús-vér taxis csipőből kezeli.

A Waymo autóit úgy trenírozták, hogy ne sértsenek meg közlekedési szabályt. És a legtöbb helyzetben így is viselkednek. "Betartják a sebességkorlátozásokat, használják az irányjelzőt és örülnek a turistáknak" – fogalmaz a The Washington Post. Ám nem mindig: van, amikor a célfeladat felülírja a szabályt.

A Jeff Bezos tulajdonában lévő lap annak kapcsán foglalkozott a San Franciscó-i taxiszolgáltatással, hogy kiderült: tavaly a cég 300 önvezetős taxija 589 parkolási büntetőcédulát gyűjtött össze, amiért összesen mintegy 65 ezer dollár bírságot kaptak. Jellemzően nem súlyos vétségeket róttak a terhükre: áthajtottak forgalomtól elzárt területen, tilosban parkoltak, akadályozták az utcatisztítást stb.

A hírt átvevő TechCrunch azért hozzáteszi: ezért a teljesítményért ők már csak azért sem ítélnék el a Waymót, mert a nyugati parti nagyvárosban nagyon könnyű büntetőcédulát szerezni. Mint a portál fogalmaz, a város úgy teríti ezeket, mintha szórólapok lennének. Tavaly például 1,2 milliót osztottak ki a közlekedési rend őrei.

A Waymo szóvivője azt nyilatkozta a The Washington Postnak, hogy dolgoznak a probléma megoldásán. De egyáltalán nem biztos, hogy lesz megoldás. A Waymo taxik ugyanis a legtöbbször akkor vétenek a parkolási szabályok ellen, amikor például egy forgalmas útszakaszon csak a céltól távol tudnák kitenni az utast. És hát az algoritmusok egyelőre még nem olyan dörzsöltek, hogy az igazi taxisokhoz hasonlóan azt is kiszámítsák, melyik helyen a legkisebb a büntetés kockázata.

Ezzel együtt is biztonságosnak tűnnek…

Az azonban már a bevezető időszakában kiderült: nagyvárosi környezetben alapvetően jól működnek a robottaxik. San Francisco tömegközlekedési vállalata, a Muni (Municipal Railway) járműveinek vezetői 2022 szeptemberétől 2023 márciusának elejéig rögzítettek minden olyan közlekedési incidenst, fennakadást, amit a Cruise és a Waymo önvezető autói okoznak.

A féléves időszak alatt mindössze 12 olyan eseményt jelentettek, ami komolyabb fennakadást okozott a tömegközlekedésben. De ezek együttesen is mindösszesen 83 perces késést okoztak.

De az is látszik, hogy a technológia messze van a tökéletestől. Tavaly a General Motors a biztonsági kockázatok és a költségek miatt el is engedte a robottaxizást, miután egyik autója súlyos, személyi sérüléssel járó baleset részese volt.

Konzumer tech

Úgy épül a salvadori bitcoin-mennyország, ahogy az várható volt

Miután egészen nyilvánvalóvá vált, hogy nem volt a legnagyobb ötlet hivatalos fizetőeszközt csinálni a bitcoinból, Salvadorban még jobban rálépnek a gázra.
 

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Mit tartogat a jövő ebben a rendkívül dinamikusan fejlődő környezetben?
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.