Messzemenő következményei lettek annak, hogy bő egy évvel ezelőtt a Cruise robotaxis flottájának egyik járműve súlyos közlekedési baleset társtettese volt San Franciscóban. A céget ugyanis egy friss bejelentés szerint teljesen magába olvasztja és újrafókuszálja a General Motors (GM).
A világ egyik legnagyobb autógyártója eddig is 90 százalékban birtokolta a vezető nélküli fuvarokat kínáló önvezetős startupot, de ezt a többi részvényessel folytatott tárgyalások után 97 százalékra emelte, fenntartva a szándékát a maradék tulajdonrész megvásárlására. A hivatalos tervek szerint a GM a Cruise menedzsmentjével együttműködve átszervezi és újrafókuszálja a Cruise működését. Mindez az amerikai autógyártó becslése alapján 2025 első felében megtörténhet, ezzel évente több mint 1 milliárd dollárral csökkentve a kiadásokat.
A spórolás leginkább abból fakad, hogy a GM a továbbiakban egyáltalán nem kíván erőforrásokat áldozni a robotaxizásre. Helyette egybe raknák a Cruise mérnökeit és az autógyártó saját szakembereit, hogy közösen dolgozzanak olyan fejlett vezetéstámogató rendszerek tökéletesítésén, mint amilyen a gyártó több mint 20 modelljében elérhető Super Cruise elnevezésű funkció. Utóbbi képes a jármű önálló kormányzásra, de a vezetőnek folyamatosan figyelnie kell, hogy szükség esetén beavatkozzon.
A robotaxis területről való kiszállást a cég egyrészt azzal magyarázta, hogy túl sok időt és energiát emésztene fel az üzletág felfuttatása, illetve az is a döntés mellett szólt, hogy a még mindig meglehetősen képlékeny, korai piacon egyre nagyobb a verseny.
Várható volt
A bejelentés annak fényében semmiképpen nem nevezhető váratlannak, hogy a bevezetőben említett baleset óta szinte csak negatív hírek érkeztek a Cruise háza tájáról, a kétségbeesettnek ható útkeresés pedig láthatóan nem vezetett eredményre.
A vállalat engedélyét azonnal bevonták Kaliforniában a személyi sérüléssel járó tavaly októberi incidens miatt. Ezt követően a startup nem csupán Kaliforniában, de az összes más helyen futó tesztprogramját is leállította, hogy újratervezze és biztonságosabbá tegye a folyamatokat. Az évet pedig egyfajta keserű karácsonyi meglepetésként azzal zárta, hogy megvált dolgozói negyedétől. Ugyan idén nyáron Dallasban és Houstonban újraindította tevékenységét, ám szigorúan csak emberi sofőr közreműködése és felügyelete mellett.
A cég élén közben vezetőváltás történt, de az Xboxtól érkező Marc Whitten sem tudott csodát tenni. A GM vezetőségének egyre telő poharában pedig minden bizonnyal az volt az utolsó csepp, amikor néhány héttel ezelőtt a Cruise hivatalosan is elismerte, hogy hamis adatokat szolgáltatott a hatóságoknak azért, hogy számára kedvező módon befolyásolja a tavalyi balesettel kapcsolatos vizsgálatot. Ez a "kis stikli" önmagábban 500 ezer dollárjába kerül a vállalatnak.
(Fotó: Cruise)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak