Bár a hazai webáruházak többsége továbbra is növekedésre számít, komoly versenyhelyzettel kell szembenézniük. A Temu és más nemzetközi piacterek belépése érezhető nyomást gyakorol egyes piaci szegmensekre: a webáruházak egyharmada már forgalmi visszaesést érez, miközben a mesterséges intelligencia villámgyorsan alakítja át az online kereskedelem működését – foglalhatók össze a Shoprenter és a Visa frissen publikált közös Nagy Webáruház Felmérésének legfőbb megállapításai.
A 2008 óta elkészített e-kereskedelmi kutatás idei eredményei 1085 hazai webáruház-tulajdonos véleményét tűkrözik. Közülük ötből négy számít árbevétel-növekedésre 2025-ben, mintegy 20 százaléknyian pedig kifejezetten jelentős bővüléssel kalkulál. A felemérésbe bevont webshopok 9 százaléka 2025-ben indult, további 15 százalékát pedig 1-2 éve alapították, amit a kutatási összefoglaló úgy interpretál, hogy az e-kereskedelemben továbbra is erős a vállalkozási kedv.
Sokasodó gondok
A háttérben ugyanakkor komoly működési nehézségek húzódnak meg. A legnagyobb problémát a válaszadók szerint az új vásárlók megszerzése (64%) és a vásárlási gyakoriság növelése (62%) jelenti. Emellett jelentős terhet ró a kereskedőkre a marketingmenedzsment (48%) és a visszatérő vevők megtartása (44%).
Ezeket a problémákat legalább részben a minél erősebb globális jelenlétre törekvő külföldi riválisoknak "köszönhetik" a hazai boltok. A tevékenységével GVH figyelmét is felkeltő, kínai hátterű Temu különösen erőteljes reklámkampányt tolva pillanatok alatt látványosan átrendezte a magyarországi erőviszonyokat: a kereskedők harmad tapasztalt forgalomcsökkenést tapasztalt az agresszíven árazó versenytárs miatt. Érdekes módon azonban akadt 2 százaléknyi megkérdezett, aki úgy látja, a Temu megjelenése pozitív hatással volt a forgalmára.
Miközben itthon egyre nagyobb a külső nyomás, a külföldről származó bevételek megszerzése nagy nehézséget jelent. A felmérést kitöltő webáruházak többsége továbbra is kizárólag belföldön értékesít: mindössze 19 százalékuk működik külpiacokon, közülük is csupán minden második van jelen legalább öt országban – vagyis a nemzetközi működés inkább kivétel, mint szabály.
A terjeszkedést komoly akadályok nehezítik: a külföldi vevők megszerzése (51%) és a piacismeret hiánya (50%) a legfőbb gátló tényezők. Emellett a finanszírozási problémák (28%), az eltérő rendszerekhez való technikai illeszkedés (29%), valamint az adózási és jogi megfelelés (27%) is gyakran akadályt gördít a magyar webshopok nemzetközi ambíciói elé.
Kezdünk leszokni a készpénzről
Ha nehezen is, de úgy tűnik, lassan kezdenek elmozdulni a hazai fogyasztók a leginkább elavultnak tekinthető készpénzes utánvételes megoldástól. Idén már a bankkártyás online fizetés vált a leggyakrabban használt móddá (35%), miközben a készpénzes utánvét részesedése még mindig igen jelentős, mintegy 28 százaléknyi. A bankkártyás utánvét aránya 21, a banki átutalásé pedig 19 százalék.
Manapság már egy kutatásból sem maradhat ki a mesterséges intelligenciáról szóló rész. Ebben a tekintetben nem is állnak olyan rosszul a hazai e-kereskedők: a webáruházak 62 százaléka már jelenleg is használ MI-alapú megoldásokat, további 26 százalékuk pedig a közeljövőben tervezi azok bevezetését.
A technológia leggyakoribb felhasználási területei közé tartozik a termékleírások és marketingszövegek generálása (86%), valamint a képek előállítása és szerkesztése (66%). Emellett egyre elterjedtebb az MI használata az elemzések (36%), piackutatás (36%), stratégiaalkotás (34%) és ügyfélszolgálat (25%) területén is.
Az algoritmusok bevetéséhez kötödő látványos és gyakori felsülések láthatóan nem bizonytalanították el a megkérdezetteket: az e-kereskedők túlnyomó többsége (83%) úgy véli, hogy az MI már most is érezhetően átalakítja az online értékesítés kulcsfolyamatait, vagy rövid időn belül teljesen új szintre emeli azokat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak