A Nikkei üzleti napilap több int egy évvel ezelőtt számolt be róla először, hogy a Lenovo tárgyalásokat folytat a Fujitsuval a japánok PC-gyártó üzletágának felvásárlásáról, pontosabban a többségi tulajdon megszerzéséről. A Fujitsu újkori profiltisztításának értelmében egyre inkább a magasabb haszonkulccsal és "jövőállósággal" kecsegtető területekre fókuszál, mint amilyenek a szoftverek és az informatikai szolgáltatások, a kínaiak ezzel szemben olyan növekedési statégiát követnek a PC-piacon, amely a zsugorodó keresletet a részesedés folyamatos növelésével próbálja ellensúlyozni.
A megegyezésre tegnapig kellett várni, amikor a felek bejelentették, hogy a Lenovo 156 millió dollárnak megfelelő készpénzért 51 százalékos részesedést vásárol a Fujitsu Client Computing (FCCL) néven 2016 elején külön cégbe szervezett, a japán piacra termelő PC-s részlegében. Ehhez 2020-ig egy további, 22-112 millió dollár közé tehető, teljesítményarányos tétel is hozzájárul.
Picike hiányzik a vezető helyhez
A megállapodás nyomán a Lenovo tovább erősíti vezető pozícióját a japán piacon, és ha nem is dolgozza le, de mindenképpen csökkenti a HP-val szembeni, 1-2 százalékpontos hátrányát a globális PC-piacon, amely egyébként a Gartner statisztikája szerint 12 negyedév óta leszálló pályán van.
Az IDC előzetes adatai alapján a legnagyobb gyártók így fordultak rá az októberben kezdődő negyedik negyedévre:
A Lenovo az előző negyedévre 11,8 milliárd dolláros forgalom mellett 139 milliós profitot jelentett, mindkét eredménnyel túlteljesítve az elemzők előzetes várakozásait. Bár szállításainak volumene sokat nőtt a második negyedévhez képest, még mindig valamelyest elmaradt az év első három hónapjától. A vállalat rövid távon a kedvezőtlen piaci környezet hatásaira figyelmeztette a befektetőket, de felhívta rá a figyelmet, hogy a komponensek költségei hosszabb távon stabilizálódnak majd.
A kínaiak nem adták fel a küszködő mobilos üzletág felpumpálását sem, amely egyébként a második negyedévet 261 millió dolláros adózás előtti veszteséggel zárta, és egyelőre nem látszik, hogy mire megy a három évvel ezelőtt közel 3 milliárd dollárért felvásárolt Motorolával. A Bloomberg elemzője szerint egyébként éppen a korábbi méretéhez képest hanyatló PC piac lesz az a terep, amely egyre egészségesebben fest; a Lenovónak éppen a mobil vagy szerver platformok tekintetében lenne szüksége strukturális kiigazításokra.
Oh, when you're big in Japan
A Fujitsu Client Computing további 5 százalékos részesedését a japán Fejlesztési Bank (DBJ) vásárolta meg, amely így szintén a Lenovo által irányított vegyesvállalat kisebbségi tulajdonosa lesz. A Fujitsu formálisan továbbra is működteti vállalati PC-s üzletét, így azt nehéz pontosan megmondani, hogy a japán piacon mekkorára növekszik a Lenovo részesedése; a beszámolók szerint az NEC-val ugyancsak közösen működtetett PC-gyártó gység 25 százalék körüli részesedése a Fujitsu konzumer PC-ivel együtt nagyjából 40 százalékosra növekedhet.
A Lenovo vezérigazgatója szerint a PC-üzlet továbbra is a kínai óriásvállalat alaptevékenységének számít, amit a folyamatos csökkenés ellenére is decens piacnak tart, különösen a vállalati felhasználás tekintetében. Jang Jüan-csing úgy látja, hogy a szegmens továbbra is vonzó befektetési lehetőségeket kínál a kínai társaságnak.
A Fujitsu logóval ellátott PC-k a mostani "globális stratégiai PC-s együttműködés" ellenére sem tűnnek el a piacról, vagyis a márka, a termelési rendszer, az értékesítési csatornák és a támogatás is folyamatos marad.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak