A Mars Society a SpaceX számításaira alapozva pályázatot írt ki egy millós Mars-kolónia tervezésére, amelyben már a legújabb technológiák felhasználása és a gazdasági rendszer fenntarthatósága is hangsúlyosan megjelenik.

A magyar tagozattal is rendelkező, eredetileg 1998-ban az Egyesült Államokban alapított Mars Society (Mars Társaság) egy önkéntesekből álló nonprofit szervezet, amely nem meglepő módon a Mars felfedezésének és beépítésének elősegítésén dolgozik. Ennek értelmében nem egy scifi-rajongó egyesületről van szó, mivel a társaság az elméleti lehetőségeken túl gyakorlati technikai projektekkel is igyekszik alátámasztani, hogy a Mars elérhető cél az emberiség számára. A Mars Society legújabb kezdeményezése az a kedden közzétett pályázat, amelynek célja egy egymilliós lélekszámú marsbéli városállam megtervezése különböző feltételek mentén, a győztes munka pedig 10 ezer dolláros pénzdíjat hoz a kidolgozójának.

A szervezet tavaly már kijött egy hasonló kiírással, amelyben akkor egy ezer embert ellátó Mars-kolónia dizájnjára voltak kíváncsiak. Azt a pályázatot a Massachusetts Institute of Technology (MIT) egyik csapata nyerte "Star City" című tervével, a Föld öt kontinensét jelképező öt álló, öt közösségre osztott településsel. A mostani pályázatban már az önellátás minden lehetőségét maximálisan kihasználó városra kíváncsiak, amely minimális behozatalra szorul a Földről; mivel az ott megszokott szükségletek kielégítéséhez jóval több mint egymillió ember munkájára lenne szükség, a kiírás a munkaerő diverzitására és a robotizációra vagy a mesterséges intelligencia alkalmazására is külön hangsúlyt fektet.

Ezer rakéta és harminc év kell hozzá

A pályázat nem sokkal azután került nyilvánosságra, hogy a SpaceX vezérigazgatója, Elon Musk egy Twitter-bejegyzésben ismét a Mars benépesítéséről értekezett: szerinte ezer darab masszív Starship rakétával nagyjából 100 ezer embert lehetne a Marsra juttatni az olyan több mint kétévente megismétlődő alkalmakkor, amikor a Föld és Mars a legközelebb járnak egymáshoz. Musk évente száz Starship rakéta gyártásával számolva hozza ki, hogy ha a tíz év alatt előállított ezer rakéta az ilyen együttállásokkor embereket vagy legfeljebb ezer megatonna rakományt szállítana a bolygóra, akkor 2050 körül akár egymillió ember élhetne a Marson.

A Mars Society elképzelése szerint ilyen létszám mellett az élelmet, a ruhákat, az épületeket, az energiát, az alapvető fogyasztási cikkeket, a járműveket vagy gépeket mind elő lehetne állítani a vörös bolygón, a Földről pedig csak az olyan kulcsfontosságú komponenseket kellene rendszeresen odaszállítani, mint amilyenek a legújebb generációs elektronikai alkatrészek. A Marson meglévő nyersanyagok és erőforrások optimális felhasználása azonban csak a robotika, az MI-technológiák, a 3D nyomtatás vagy más fejlett gyártástechnológiák alkalmazásával lehetséges; ugyanígy a pályázatban arra is kíváncsiak, hogy a kolónia milyen fizikai vagy akár intellektuális termékeket állíthat elő, amelyeket a rakéták aztán visszavihetnek a Földre a szállítmányok ellentételezéseként.

Jöhetnek majd a Made in Mars cuccok

A kiírás itt ugyancsak a SpaceX becslését idézi, amelyek alapján optimális esetben (és nyilván mai árfolyamon) 500 dollárba fog kerülni egy kilogramm rakomány eljuttatása a Marsra, míg visszafelé 200 dolláros költséggel kell számolni. Ebből kiindulva a pályázók feladata nem csak a város, hanem egy fenntartható gazdasági modell megtervezése lenne, ami a megfelelő időbeni és anyagi befektetéseket követően már önmagában is sikeresen működhetne. A korábbiakhoz hasonlóan most sem feltétlenül egy monolit Mars-városban gondolkodnak, a megoldás valószínűleg közelebb fog állni a néhány mag köré épített bázisok hálózatához, amelyek adott esetben akár a Mars holdjain is helyet kaphatnak.

Musk egyébként már tavaly nyáron is azzal borzolta a twitterezők kedélyét, hogy abban a pillanatban előrendelhető helyeket ígért a Marsra szóló utazásokra, amint a hosszú időtartamú emberes küldetésekre is alkalmas Starship rakétarendszer sikeresen visszatér első Föld körüli repüléséről. Nemrég az a bejegyzés váltott ki komoly visszhangot, amely szerint a a SpaceX természetesen pénzért szállítaná az utasokat a Marsra, de erre akár hitelben is hajlandó lenne, hogy aztán az utasok a Marson ledolgozzák majd a repülés díját – ami egyébként egy új ház árának felelne meg. A legjobb esetben is csak elméleti vitában akkor rögtön az adósszolgaság és a transzatlanti rabszolgakereskedelem lett a téma, mások szerint viszont teljesen más helzet, hogy a Marsra senkinek sem kötelező elrepülnie.

A pályamunkákat a tervek szerint ugyanúgy külön kiadvány formájában teszik majd közzé, mint amilyen az előző körben született dizájnokat bemutató Mars Colonies: Plans for Settling the Red Planet című könyv. A Mars Society vonatkozó közleménye ezen a hivatkozáson érhető el, ennek alapján pedig a Mars City State Design Competition nevű verseny regisztrációs oldala is nemsokára elérhetővé válik.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.