A héten jelentette be a Facebook, hogy megkezdte az Oculus VR világának hirdetési rendszerét tesztelni. Talán ez lehetett az értelme annak a tavaly bejelentett döntésének, hogy a vállalat megszünteti az Oculus felhasználói fiókokat, és 2023-tól már a régi felhasználók is csak a Facebookon keresztül érhetnek el bizonyos VR-funkciókat (a német monopóliumellenes hatóság, a Bundeskartellamt emiatt vizsgálatot is indított). Már akkor utaltak arra, hogy ez a hirdetések személyre szabásában is segítségére lesz Zuckerbergéknek, de természetesen az Oculus-használóknak lesz csak igazán jó ettől.
Az Oculus mobil appjában már májustól megjelentek a hirdetések, de magáról a headsetről, lényegében a VR-tér hirdetési felületként történő használatáról akkor még nem volt szó. A reklámok először a Resolution Games lövöldözős játékában, a Blastonban jelennek meg, de a következő hetekben a Facebook legalább két másik játékot is bevon a tesztekbe.
Hirdetésekkel bombázunk, de neked lesz jó
Úgy tűnik, a Facebooknál nem nagyon tudnak másban gondolkodni, csak adatban és hirdetésben. De nincs is benne semmi meglepő: szinte a teljes bevételét a hirdetések biztosítják, ahhoz pedig adat kell. Minél több és minél pontosabb. Jelenleg mind az adatgyűjtés, mind a hirdetések megjelentetésének legfőbb eszköze és felülete a Facebook és az Instagram. Az Oculus meg viszi a pénzt.
A teszt azonban még mindig a jövőnek szól. Egyelőre ugyanis meglehetősen kicsi a piac. Az eMarketer becslései szerint az USA-ban jelenleg 21-23 millióan használhatnak valamilyen márkájú VR headsetet. Azonban a piac, amit egy friss felmérés jelenleg 30 milliárd dollárosra becsül, egyes kutatók szerint akár megtízszereződhet néhány év alatt.
A Facebook (vagyis az Oculus) azonban nem erről beszél a közleményében, hanem arról, hogy ez jó lesz 1. a szoftverfejlesztőknek, mert új bevételi forráshoz jutnak; 2. felhasználóknak, mert a feljesztők többet költhetnek feljesztésekre.
Csak amit úgyis tudnak...
A közlemény hangsúlyozza: a hirdetések követni fogják a Facebook hirdetési elveit, és ugyanazokat az ellenőrzési lehetőségeket is kapják a felhasználóknak, amit a közösségi oldalon. El lehet rejteni konkrét hirdetéseket, és be lehet állítani azt is, hogy mely hirdetők reklámjait ne jelenítse meg a rendszer – de a hirdetések jönnek. A hirdetésekhez lesz egy "Why am I seeing this ad?" opció, amivel a megjelenített hirdetésekről további információkat lehet kérni, hogy a hirdetés beállításai alapján elmerengjünk, miért épp a bálázott inkontinencia-betét és vagy csillámporos körömlakk reklámja jelent meg lövöldözés közben egy virtuális szoba falán. A Facebook hangsúlyozta, nem használ fel olyan információkat, melyeket a headset helyben tárol és dolgoz fel. Szintén nem használja a headset használata közben folytatott írásos vagy hangos cset információit, sőt a hangutasításokat sem.
A VR világban megjelenített hirdetés újítás a reklámiparban, egyben jelentős lépés afelé, hogy bővülhessen az alkalmazások és tartalmak kínálata az Oculuson, összegezte a Facebook. Ez a feltétele annak, hogy olyan önfenntartó ökoszisztéma épüljön ki, ami a mainstream részévé teheti a VR-t. És Zuckerbergék úgy érzik, ezt a lépést érdemes megünnepelni.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak