Az SAP a héten újabb lépéseket jelentett be, amelyek praktikusan a teljes oroszországi operáció felszámolását jelentik. A német szoftvercég három évizede tevékenykedik az orosz piacon, ahol a háború kirobbanásáig jelentős ügyfélkörrel rendelkezett.
Az SAP sok más nagyvállalathoz hasonlóan a nyugati szankcióknak megfelelően már korábban több korlátozó intézkedést hozott. Március elején (a rivális Oracle-lel szinte egy időben) az új termékek, szolgáltatások értékesítésének felfüggesztésére került sor, majd az elkövetkező hetek folyamán újabb elemekkel bővült az ukrajnai invázióra adott válaszlépések listája.
Ezzel párhuzamosan azonban a céget sok kritika érte, amiért nem kellő határozottsággal és gyorsasággal reagál a helyzetre. Ukrán kormányzati szereplők a vállalatot nyilvános üzenetekben név szerint említve igyekeztek nyomást gyakorolni az SAP-ra.
A most bejelentett intézkedések szerint a szoftveróriás immár egyáltalán nem nyújt támogatást és egyéb segítséget az alkalmazásaikat helyben telepített verzióban használó ügyfeleknek, a cloudos megoldásokra szerződött (nemzetközi szankciók alá nem tartozó) partnereknek pedig záros határidőn belül dönteniük kell, mi legyen az SAP központjaiban tárolt adataikkal.
Nem ment gyorsabban
A témával kapcsolatban a héten a cég pénzügyi igazgatója nyilatkozott újságíróknak. Luka Mucic hangsúlyozta, hogy az SAP igenis gyorsan cselekedett, tekintettel az üzleti szoftverek szegmensének összetettségére. A szakember ugyanakkor világossá tette azt is, nem rendelkeznek mindent eltörlő "mágikus piros gombbal", azaz a helyben telepített szoftvereik ezután is működni fognak az azokat eddig használó orosz vállalkozásoknál.
Az SAP egy pár évvel ezelőtti jelentés szerint a száz legnagyobb forgalmú orosz cég több mint felével állt üzleti viszonyban, azaz a németek kivonulása meglehetősen komoly problémákat okoz az országban. Fordítva viszont akkora gondok nincsenek, hiszen a háborúval és szankciókkal érintett régió (Oroszország, Ukrajna és Fehéroroszország) az SAP globális árbevételének nagyjából 1,5 százalékát adta.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak