Jelentősen, 32,4 százalékkal bővült a belföldi online kiskereskedelem forgalma 2021-ben. A GKI Digital – Árukereső.hu Online Kiskereskedelmi Indexének tavalyi évre vonatkozó adatai szerint a forgalom elérte az 1203 milliárd forintot, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 10,4 százaléka. A piac bővülése 2020-hoz viszonyítva lassult, de mértéke még így is több mint duplája a pandémia előtti évnek.
A növekedés motorja immár a vásárlási gyakoriság folyamatos emelkedése, hangsúlyozza a felmérés. Tavaly 68,9 millió darab belföldi rendelést kellett kiszolgálniuk a kereskedőknek.
Nem vált be a visszarendeződésre vonatkozó jóslat
A kereskedők arra számítottak, hogy a járvány lecsengésével erőteljes lesz a visszarendeződés, és a vásárlók visszatérnek a boltokba. A kutatás szerint azonban ez csak részben, egyes árucikkekre (bútorok, otthoni barkács termékek stb.) volt jellemző. A két év pandémia ugyanis most már érzékelhetően átalakította a vásárlási szokásokat: természetesebbé és rendszeresebbé vált az online vásárlás.
Az aktív internetező felnőttek több mint 78 százaléka, mintegy 5,1 millió fő vásárol online. A webáruházak vásárlói bázisa – tehát akik termékeket (és nem csak szolgáltatásokat) vásárolnak a neten – 3,7 millió főre tehető.
A tavalyi év fontos fordulópontot is hozott: 2020-ig a forgalom gyorsabb ütemben bővült, mint a tranzakciók (azaz rendelések) száma. Tavaly azonban a két mutató növekedési tempója már nagyon közel került egymáshoz. A kutatók szerint 2022-ben akár fordulat is jöhet: azaz gyorsabban nőhet a tranzakciószám, mint a forgalom. (Ez már csak azért is logikus, mivel csökken a bevonzható új vásárlók köre.) A felmérés szerint egyre többször (2021-ben az átlag 19-20 rendelés/fő) és egyre több mindent rendelünk az internetről (lásd a grafikont).
Fejnehéz az online kiskereskedelem
Az online kiskereskedelmi forgalom 46 százaléka Budapesten és Pest megyében történik. Tegyük hozzá, ez az ország legnépesebb megyéje (1,2 millió lakos), a sort a harmadakkora Győr-Moson-Sopron és Fejér megye követi a forgalomban. A kutatók szerint a középső országrész előnyét a rendelési frekvenciában lévő különbség adja: a fővárosi és Pest megyei online vásárlók jóval gyakrabban rendelnek, mint az országos átlag (itt a kiszállítási-csomagátvételi infrastruktúra is kiépítettebb, könnyebben hozzáférhető).
Ami a terméktípusokat illeti, 2021-ben az FMCG internetes értékesítési forgalma 2021-ben bővült a legnagyobb mértékben, 53,7 százalékkal. Így jelenleg a negyedik legnagyobb online terület a műszaki cikkek, a ruházat, illetve a játék/ajándék kategóriák után.
Az online vásárlással a digitális fizetésre is nyitottabb lett a hazai vásárlóközönség. Az MNB adatai szerint a 2020-as fordulat után, amikor először történt meg, hogy éves szinten a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal már nagyobb összegben fizetettünk (online vagy személyesen), mint amekkora készpénzmennyiséget felvettünk ATM-hálózaton keresztül, 2021-ben tovább nőtt a kártyás (elektronikus) fizetések aránya.
És az online vásárlások terén is csökken a készpénz súlya: 2021-ben már csak 30 százalék volt, ami 6 százalékpontos csökkenés 2020-hoz képest. Az utánvétes fizetés ezzel együtt továbbra is népszerű a magyar vásárlók körében, azonban már minden második utánvétes tranzakció elektronikus.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak