A tavalyi különleges év egyértelmű nyertesei a webshopok voltak, amelyeknek a korlátozások miatt váratlanul nagy keresletet kellett kielégíteniük. A GKI Digital márciusi elemzése alapján a belföldi forgalom 45 százalékos rekord bővülést követően, bruttó 909 milliárd forintos forgalmat bonyolított 2020-ban. Ez a korábbi évek tempójához képest nagyjából háromszoros sebességet jelent, azaz a szektor egyetlen év alatt fejlődőtt annyit, mint amennyihez "normál esetben" három évre lett volna szükség.
Úgy lassú, hogy gyors
A piackutató a héten friss, immár az idei első félév teljesítményét tükröző számokkal jelentkezett. Az Árukereső.hu-val közösen jegyzett felmérés alapján bőven maradt tartalék a tavaly kapott lendületből. Az év első felében 494 milliárd forintot tett ki a bruttó bevétel, ami 30 százalékos növekedésnek felel meg éves összevetésben.
A 45 százalék után ezt vehetnénk lassulásnak is, de érdemes figyelembe venni azt is, hogy a tavalyi második negyedévben már nagyon megugrott az online forgalom, így komoly bázisról történt ez a jelentős növekedés. A különleges helyzetet jól mutatja a két negyedév növekedési rátájának nagy különbsége is: az első negyedév közel 44 százalékos éves expanzióját a második félévben már "csak" egy 21 százalékos érték követte.
A hazai online kereskedelem alakulás 2021 első felében (forrás: GKI Digital)
2021 első 6 hónapja során nem nőtt nagy mértékben az újonnan csatlakozó online vásárlók száma (jelenleg 3,44 millió fő tekinthető aktív online vásárlónak Magyarországon), jelentősen bővült viszont az online tranzakciók – vagyis a webáruházakban leadott megrendelések – száma. Utóbbi 32,4%-os növekedést követően közel 27,9 millió darab teljesített belföldi online rendelést jelent. Emellett tovább nőtt az egy főre vetített vásárlási gyakoriság is, ami jelenleg átlagosan 17 online rendelés / fő / év. Ez a jelentés készítői szerint elsősorban annak köszönhető, hogy már sokkal több mindent tudunk és szeretnénk online vásárolni. A folyamatosan bővülő online termékkínálat mellett pedig az online vásárlási kedv sem esett vissza drasztikusan a korlátozások feloldásának ellenére sem.
Az otthoni vagy hibrid munkavégzés, a digitális oktatás, valamint a nyári sportesemények (foci EB és az olimpia) együttesen idén is erős első féléves keresletet generáltak a műszaki – azon belül is a szórakoztató elektronikai és a számítástechnikai – cikkeknek. A szektor online forgalmának növekedése az első félév során 30,7%-os volt, a forgalma pedig elérte a 114 milliárd forintot.
Nagypályás játék
Az online kiskereskedelmi piac a járvány megjelenése óta gyorsuló ütemben koncentrálódik: a fogyasztók a nagy, ismert webáruházak és kiskereskedelmi láncok irányába terelődtek, akik jellemzően folyamatosan bővülő választékkal és gyorsabb szállítással reagáltak a helyzetre, ráadásul általában eleve magasabb szortimenttel, biztosabb, kiszámíthatóbb raktárkészlettel rendelkeznek.
Az eddig eredmények fényében a következő félév kapcsán is bizakodóak a webáruházak, továbbra is a tavalyi bázist meghaladó növekedés várható az online kiskereskedelemben, azonban a bővülés mértéke jelenleg még nehezen becsülhető. A közelgő negyedik hullám és a kapcsolódó intézkedések ezúttal is nagyban befolyásolhatják az őszi, karácsonyi számokat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak