A világjárvány okozta keresletnövekedést a hazai online kereskedők közül leginkább az amúgy is nagy forgalmat bonyolító szereplők tudták kihasználni. A löketszerűen felduzzadó piac így még inkább fejnehézzé vált.

Ahogy azt már korábban is megírtuk, a koronavírus miatt elrendelt korlátozások óriási növekedést hoztak a magyarországi online kiskereskedelemben. A GKI Digital márciusi elemzése alapján a belföldi forgalom 45 százalékos rekord bővülést követően, bruttó 909 milliárd forintos forgalmat bonolyított 2020-ban. Ez a korábbi évek tempójához képest nagyjából háromszoros sebességet jelent, azaz a szektor egyetlen év alatt fejlődőtt annyit, mint amennyihez "normál esetben" három évre lett volna szükség.

A kiváló összpiaci teljesítmény mellett azonban azt is érdekes megvizsgálni, hogy mindez miként alakult az egyes piaci szereplők esetében. A kutatócég erről szóló elemzése ma jelent meg, amely nem csupán a legnagyobb forgalmú áruházakat rangsorolja, de külön toplistát ad a tavaly különösen erős időszakot záró gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG) szegmenséről, illetve a márkaismertségről is.

1 nagy + 1 nagy = 1 nagyon nagy

Egyáltalán nem tekinthető meglepetésnek, hogy a hazai piacot a forgalmi adatok alapján az eMAG-Extreme Digital dominálja. A korábban két szereplőként működő párosból a bő két évvel ezelőtt bejelentett egyesülést követően vált egyetlen, óriási vállalkozás. A felek azóta a szükséges hatósági jóváhagyásokon is túl vannak, így immár hivatalosan is egy kalapba mennek a különböző platformjaikon elköltött forintok. A második helyre a MediaMarkt online áruháza került, míg a harmadik helyen az Alza.hu végzett.

 

 

A magyar online kiskereskedelmi piac koncentráltságát jelzi, hogy a három legnagyobb hazai e-kereskedő 2020-as online forgalma meghaladja a 200 milliárd forintot, miközben a tíz legnagyobb együttes eredménye bruttó 330 milliárd forint körül, míg a TOP15 mezőnyének forgalma bruttó 380 milliárd forint körül alakult.

A fenti számok azt jelentik, hogy a három legnagyobb szereplő adja a teljes forgalom több mint ötödét, míg a Top10 súlya 36 százalékos. Az első tíz forgalma a piac 2020-as 45 százaléko bővülését is meghaladó mértékben, összességében 54 százalékkal nőtt.

A kutatócég elemézés szerint 2020-ban a piaci átlagnál magasabb bővüléshez elengedhetetlen volt, hogy a kereskedők nagy és stabil ügyfélkörrel rendelkezzenek és olyan termékeket is áruljanak, amelyek sűrűbb vásárlási gyakoriságot feltételeznek. Ebből a két feltételből az előbbi jóval erősebb, hiszen a három legnagyobb online értékesítő közé csak azok a kereskedők kerülhettek be, akik a teljes, aktív – 3,38 millió főt számláló – online vásárlói bázis legalább negyedét magukénak tudhatták, azaz száz online vásárlóból legalább 23-25 vásárolt náluk. A piacvezető eMAG-Extreme Digital páros esetében ez az arány jóval magasabb, 50 százalék feletti.

Jól fogyott a kifli

A mindent felforgató pandémia különösen élénkítő hatással volt az FMCG-szegmensre. Az online kereskedelem egyik leginkább bővülő területét adták tavaly a gyorsan forgó fogyasztási cikkek. A szektor – közel kétszeres sebességgel növekedve – bruttó 76,6 milliárd forint forgalmat bonyolított tavaly.

A forgalom szerinti lista első 5 helyén két-két hipermarket (Tesco, Auchan) és drogéria lánc (Rossmann, dm) mellett egy új, tisztán online, cseh hátterű kihívó (kifli.hu) is osztozik. Utóbbi rögtön a második legnagyobb szereplője lett a piacnak azt követően, hogy pont a világjárvány kirobbanása előtt, 2019 végén lépett a magyar piacra.

A TOP5 kereskedő 2020-as összesített online forgalma meghaladta a bruttó 50 milliárd forintot. Tekintettel arra, hogy ezen kereskedők nem csak FMCG kategóriájú termékeket értékesítenek, a szektor bruttó 76,6 milliárdos forgalmának hozzávetőleg 55-60 százalékáért felel az öt legnagyobb márka.

Külföldi jelenlét

Ugyan a GKI Digital felmérésében kizárólag a magyar nyelvű, forintban árazó, magyarországi operációval működő e-kereskedők forgalmát vizsgálja, idén kiegészítésként készült egy márkaismertséget elemző kutatás is. Utóbbi alapán a magyarok a webáruház kifejezésre spontán módon az eMAG-ot említik legtöbbször, azaz a legnagyobb szereplő egyben a legismertebb is.

 

 

A márkaismertséget tükröző listán a hazai áruházak mellett feltűnik magyarnak tűnő, de valójában nyugat-európai, vagy épp amerikai bolti háttérrel rendelkező, magyar online operáció nélkül működő online áruház (H&M, ecipő.hu); nem klasszikus e-kereskedő (Jófogás) és globális – a magyar piaccal stratégiai szinten nem foglalkozó – online kereskedő is, mint amilyen az Aliexpress vagy az Amazon.

Piaci hírek

Kitessékelnék a gyerekeket a közösségi médiából a francia elnök szakértői

Az Emmanuel Macron által felkért szakértői bizottság egyáltalán nem adna okostelefont a 13 éven aluliak kezébe, a közösségi médiát pedig 18 pluszos szolgáltatásként kezelné.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.