Egyesül a magyar Extreme Digital Zrt. és a dél-afrikai (egyébként romániai székhelyű) Naspers csoporthoz tartozó eMAG magyarországi leányvállalata, amivel a közép-európai régió egyik meghatározó e-kiskereskedelmi vállalata jön létre budapesti központtal.
Az összeolvadással létrejövő új cégben az eMAG Romanian keresztül a Naspers lesz a többségi tulajdonos 52 százalékkal, míg az Extreme Digitalnak 48 százalékos részesedése lesz. Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula – az Extreme Digital alapítói – az új cégben is vezető szerepet vállalnak.
Eltérő üzleti modellek találkoznak
A cégfúzióra még a versenyhivatalnak is rá kell bólintania. Emiatt várhatóan csak 2019 harmadik negyedévében zárják le a tranzakciót.
Az MTI információja szerint a több mint háromszáz alkalmazottat foglalkoztató Extreme Digital tavalyi árbevétele 36 milliárd forint volt, amiből 150 millió forint nyereséget termeltek. A cég online és offline is értékesít, országszerte 16 üzlettel rendelkezik. Várkonyiék cége egyébként már nyolc országban van jelen.
Az eMAG a román piac egyik legnagyobb szereplője, és magyar online kereskedelemben is nagy súlya van, de csupán ebben a két országban van látható jelenléte. Üzleti modellje is más, mint az Extreme Digitalé. Forgalmának jelentős részét ugyanis a Marketplace szolgáltatása adja, amelyen kisvállalkozóknak nyújt értékesítési felületet.
A GKI Digital rangsora szerint az Extreme Digital 2014. óta (erre az évre készítette el először a kutató acég a rangsort) a nagyjából ezermilliárd forint forgalmú magyar e-kereskedelmi piac legnagyobb szereplője, míg az eMAG szintén azóta van a második helyen.
A GKI Digital ugyanakkor már a 2017-es évre vonatkozó elemzésében is felhívta a figyelmet, hogy szűkül a távolság a globális kereskedelmi cégek és a hazai piacvezető között. Az egyesülés viszont megerősítheti a helyzetüknek, illetve lendületet adhat a további külföldi terjeszkedésnek is. A cél egyébként az, hogy Közép-Kelet-Európában a legnagyobb piaci szereplővé váljanak az online kereskedelemben. Ehhez az alapot az Extreme Digital külföldi jelenléte adja majd.
Válásra a gyors házasság az orvosság?
Az Extreme Digitalnak nem ez az első házassági próbálkozása. 2015-ben a Steinhoff Internationallel (a Kika és a Pepco kiskereskedelmi lánc tulajdonosa) bútorozott össze. A Steinhoff tőkeemeléssel szerzett Várkonyiék cégében 50,8 százalékos részesedést. 2018-ban azonban Várkonyiék kivásárolták a Steinhoff tulajdonrészét, mert az csalási botrányba keveredett.
Várkonyi a lépést akkor azzal indokolta, hogy a botrány megijesztette az Extreme Digital hitelbiztosítóit és üzleti partnereit, ezért gyors megoldás kellett. De már a válás bejelentésekor is azt mondta, hogy nyitottak az újabb tőkebevonásra, amire van is érdeklődő.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak