A Steinhoff-botrány rossz fényt vetett a magyar érdekeltségre is, ezért az Extreme Digital a dél-afrikai tulajdonos kivásárlása mellett döntött.

Alig több mint két évvel azután, hogy összebútorozott a Kika és a Pepco tulajdonosával, az Extreme Digital kivásárolta a cégből a Steinhoff Internationalt – jelentette be mai tájékoztatóján Várkonyi Balázs, a magyar online kereskedő cég résztulajdonos vezérigazgatója.

Gyors megoldás kellett a bizalom megtartására

Mint korábban megírtuk, közel másfél évtizednyi saját lábon állás után 2015 végén jelent meg az első befektető az Extreme Digitalban. A hazai netkereskedelem meghatározó cége akkoriban kötött megállapodást a német eredetű, de ma már dél-afrikai tulajdonban lévő külföldi befektetővel, amely tőkeemeléssel szerzett többségi, 50,8 százalékos részesedést a magyar cégben.

A külföldi tulajdonos azonban néhány hónapja komoly csalási botrányba keveredett, könyvei meghamisításával próbálta meg elfedni pénzügyi problémáit, amit a részvényeit forgalmazó dél-afrikai és német tőzsdék felügyeletei nem fogadtak el.  

A botrány szele elérte a hazai vállalkozást is: mint Várkonyi Balázs fogalmazott a hitelbiztosítók és az üzleti partnerek megijedtek. A vezérigazgató szerint gyors megoldás kellett és ezért kezdeményezték a válást. Az ügylet pénzügyi részleteiről azonban ezúttal sem kívánt beszélni, csupán annyit jegyzett meg, hogy a visszavásárlásnál is a magyar vállalat piaci értéke volt a tárgyalási alap.

Nyitottak az újabb tőkebevonás előtt

Kérdésünkre azt viszont elmondta, hogy a kivásárlás nem jelenti a korábbi közös értékek feladását, így megmaradnak a hazai Kika áruházakkal kötött megállapodások, marad az online bútorértékesítés is.

A 2001-ben létrehozott társaság újból magyar tulajdonba került, a két alapító Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula által létesített vagyonkezelő társaság az ED Group Asset Mgt Kft. révén, amiben 50-50 százalékos az alapítók részesedése.

Egyébként néhány évvel ezelőtt egyszer már nyitottak a külföldi tőke felé, akkor hitelmegállapodást kötöttek egy svájci pénzügyi vállalkozással. Az akkor szerzett pénzt a 2008-as válság utáni időszak finanszírozására, illetve régiós terjeszkedésre fordították. A svájci partner azonban nem szerzett tulajdont a cégben, a hitelt visszafizette az Extreme Digital.

A fiaskó ellenére a cég továbbra is nyitott az újabb tőkebevonás előtt. A vezérigazgató szerint a visszavásárlási tranzakció óta már számos megkeresést kaptak. Várkonyi szerint az Extreme Digital pénzügyi helyzete stabil, az idei évre tervezett üzleti terv megvalósításához szükséges források is rendelkezésre állnak.

A régióban is megjelennek fizikai boltokkal

Céljuk, hogy a továbbra is kétszámjegyű növekedés mellett folytassák a nemzetközi terjeszkedésüket. A társaság már hét, zömében régiós országban van jelen, tavaly óta elindult az osztrák webáruházuk is, Romániában pedig már megjelentek a hibrid üzleti modellel, vagyis ott már fizikai bolttal is jelen vannak. Hasonlót terveznek Horvátországban is. A korábbi bejelentésekben hasonló lépésekkel számoltak még Csehországban és Szlovákiában is.

Az Extreme Digital 35 milliárd forint árbevétellel, 19 százalékos növekedéssel zárta a tavalyi évet, a forgalom felét a fizikai, másik felét az online boltok termelték ki. Idéntől tovább módosul az üzleti modell az offline üzletekben azonnali vásárlásra is mód van, mivel hazai tapasztalatok szerint a vásárlók a webes felületeket csak tájékozódásra használják, és nem szeretnek a megrendelésre várni.

A vezérigazgató emlékeztetett a GKI Digital néhány hete publikált adataira, amely szerint Magyarországon tavaly mintegy három millióan vásároltak online. A teljes piac közel 34 millió sikeres rendelést tudhat maga mögött, ami azt jelenti, hogy egy átlagos magyar online vásárló évente mintegy 11 darab rendelést ad fel.

A tavalyi volt az első olyan év a haza online kereskedelemben, amikor az e-kereskedelemben már nem a vásárlók száma, hanem vásárlási gyakoriságuk növekedett. Igazi hungarikum, hogy hazánkban minden harmadik-negyedik rendelést személyes bolti átvétellel kérnek a vásárlók. Ráadásul a forgalom több mint háromnegyede a vegyes modellben működő – vagyis a webáruház mellett a hagyományos üzleteket is fenntartó kereskedőknél realizálódik.

Piaci hírek

3D-ben nyomtatott karácsonyi csoda

Charlotte, a balesetben megsérült teknős egy gyógyászati célú hámot kapott ajándékba, amellyel a remények szerint újra úgy úszkálhat majd, mint egészséges társai.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.