Alig több mint két évvel azután, hogy összebútorozott a Kika és a Pepco tulajdonosával, az Extreme Digital kivásárolta a cégből a Steinhoff Internationalt – jelentette be mai tájékoztatóján Várkonyi Balázs, a magyar online kereskedő cég résztulajdonos vezérigazgatója.
Gyors megoldás kellett a bizalom megtartására
Mint korábban megírtuk, közel másfél évtizednyi saját lábon állás után 2015 végén jelent meg az első befektető az Extreme Digitalban. A hazai netkereskedelem meghatározó cége akkoriban kötött megállapodást a német eredetű, de ma már dél-afrikai tulajdonban lévő külföldi befektetővel, amely tőkeemeléssel szerzett többségi, 50,8 százalékos részesedést a magyar cégben.
A külföldi tulajdonos azonban néhány hónapja komoly csalási botrányba keveredett, könyvei meghamisításával próbálta meg elfedni pénzügyi problémáit, amit a részvényeit forgalmazó dél-afrikai és német tőzsdék felügyeletei nem fogadtak el.
A botrány szele elérte a hazai vállalkozást is: mint Várkonyi Balázs fogalmazott a hitelbiztosítók és az üzleti partnerek megijedtek. A vezérigazgató szerint gyors megoldás kellett és ezért kezdeményezték a válást. Az ügylet pénzügyi részleteiről azonban ezúttal sem kívánt beszélni, csupán annyit jegyzett meg, hogy a visszavásárlásnál is a magyar vállalat piaci értéke volt a tárgyalási alap.
Nyitottak az újabb tőkebevonás előtt
Kérdésünkre azt viszont elmondta, hogy a kivásárlás nem jelenti a korábbi közös értékek feladását, így megmaradnak a hazai Kika áruházakkal kötött megállapodások, marad az online bútorértékesítés is.
A 2001-ben létrehozott társaság újból magyar tulajdonba került, a két alapító Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula által létesített vagyonkezelő társaság az ED Group Asset Mgt Kft. révén, amiben 50-50 százalékos az alapítók részesedése.
Egyébként néhány évvel ezelőtt egyszer már nyitottak a külföldi tőke felé, akkor hitelmegállapodást kötöttek egy svájci pénzügyi vállalkozással. Az akkor szerzett pénzt a 2008-as válság utáni időszak finanszírozására, illetve régiós terjeszkedésre fordították. A svájci partner azonban nem szerzett tulajdont a cégben, a hitelt visszafizette az Extreme Digital.
A fiaskó ellenére a cég továbbra is nyitott az újabb tőkebevonás előtt. A vezérigazgató szerint a visszavásárlási tranzakció óta már számos megkeresést kaptak. Várkonyi szerint az Extreme Digital pénzügyi helyzete stabil, az idei évre tervezett üzleti terv megvalósításához szükséges források is rendelkezésre állnak.
A régióban is megjelennek fizikai boltokkal
Céljuk, hogy a továbbra is kétszámjegyű növekedés mellett folytassák a nemzetközi terjeszkedésüket. A társaság már hét, zömében régiós országban van jelen, tavaly óta elindult az osztrák webáruházuk is, Romániában pedig már megjelentek a hibrid üzleti modellel, vagyis ott már fizikai bolttal is jelen vannak. Hasonlót terveznek Horvátországban is. A korábbi bejelentésekben hasonló lépésekkel számoltak még Csehországban és Szlovákiában is.
Az Extreme Digital 35 milliárd forint árbevétellel, 19 százalékos növekedéssel zárta a tavalyi évet, a forgalom felét a fizikai, másik felét az online boltok termelték ki. Idéntől tovább módosul az üzleti modell az offline üzletekben azonnali vásárlásra is mód van, mivel hazai tapasztalatok szerint a vásárlók a webes felületeket csak tájékozódásra használják, és nem szeretnek a megrendelésre várni.
A vezérigazgató emlékeztetett a GKI Digital néhány hete publikált adataira, amely szerint Magyarországon tavaly mintegy három millióan vásároltak online. A teljes piac közel 34 millió sikeres rendelést tudhat maga mögött, ami azt jelenti, hogy egy átlagos magyar online vásárló évente mintegy 11 darab rendelést ad fel.
A tavalyi volt az első olyan év a haza online kereskedelemben, amikor az e-kereskedelemben már nem a vásárlók száma, hanem vásárlási gyakoriságuk növekedett. Igazi hungarikum, hogy hazánkban minden harmadik-negyedik rendelést személyes bolti átvétellel kérnek a vásárlók. Ráadásul a forgalom több mint háromnegyede a vegyes modellben működő – vagyis a webáruház mellett a hagyományos üzleteket is fenntartó kereskedőknél realizálódik.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak