A GKI Digital negyedik éve állítja össze a hazai online kiskereskedelem toplistáját. A listának egy új szereplője van, és a dobogó harmadik fokán is történt változás.

Idén is az Extreme Digital lett a legnagyobb magyar webáruház a GKI Digital toplistáján. A piackutató cég 2015 óta készít nyilvános rangsort a magyar piac legnagyobb online kiskereskedőiről. A sorrend alapját a GKI Digital forgalmi modellezése adta. A becsléseket ez alkalommal is pontosította a kutatócég a lakossági vásárlási szokásokat vizsgáló felmérések eredményeivel, valamint kereskedői riportok tényadataival.

Bár a listavezetők helyzete egyelőre stabil, a szereplők között nagyon kemény küzdelem folyik a vásárlókért és a médiafelületekért. Jól mutatja a helyzetet a toplista új szereplője, az Alza.hu: a Csehországban már piacvezető pozíciót szerzett webáruház mindössze négy hónap érdemi magyar jelenléttel is feljutott a listára.

A 2015-ben kiadott első (a 2014-es eredmények alapján összeállított) listáról az idők során négy webáruház tűnt el, először a Fashion Days és a Játéknet, majd a Bónusz Brigád, végül a Tchibo (lásd a grafikont).

Jelentős a súlyuk a hazai e-kereskedelmi piacon

A toplista tíz cégének összesített forgalma tavaly nettó 135 milliárd forint volt, ami azt jelenti, hogy ők adták a teljes hazai online kiskereskedelmi forgalom 37 százalékát. Ez a forgalom összesen több mint 5,5 millió sikeres tranzakcióból (rendelés) jött össze.

A tíz legnagyobb webáruház 2017-ében ismét növelte piaci súlyát: forgalmuk 26 százalékkal bővül az előző évhez képest, ez a növekedési ütem csaknem 44 százalékkal magasabb, mint az online kiskereskedelmi piac átlagos bővülése, utóbbira a GKI Digital februárban 18 százalékot becsült. A bevételnövekedés mértéke azonban jelentősen eltér a szereplők között.

Az élen álló hármas – az Extreme Digital, az eMAG és a MediaMarkt – között a lista négyéves történetének legszorosabb eredménye született. Ugyancsak a tavalyi év eredménye, hogy a dobogósok és a mögöttük végzők között egyre komolyabb a szakadék. A középmezőnyben szintén nagy a tülekedés, de a 4. helyen záró Tesco Online és a 10. helyre került Libri-Bookline között már többszörös különbség figyelhető meg a bevételek tekintetében. (Az igazsághoz tartozik, hogy a Libri-Bookline 2016 óta csak kultúrára koncentrál, miután kivezette a Shopline márkát.)

Sokan a műszaki cikkekre koncentrálnak

A toplista szereplőinek többsége növekedését a magas kosárértékű műszaki termékekre alapozza – írja a GKI Digital közleménye. Ennek azonban van egy hátulütője: a kínálat jelentős része többéves életciklussal rendelkező cikkekből áll, ezért a vásárlók gyakrabb visszacsábítására már kevesebb eszközt tudnak bevetni, mint azok a kereskedők, melyek más, rövidebb életciklusú termékeket is forgalmaznak. Ezt a rendelésszám növekedése is mutatja: ez a tíz legnagyobb webáruháznál összességében mindössze 8 százalékkal emelkedett.

Az adatok alapján a gyorsan mozgó napi fogyasztási cikkek internetes értékesítésében még hatalmas kiaknázatlan potenciál van. Bár az első tízbe most még csak egy erre a területre koncentráló cég, a Tesco Online fért be, a kutatócég szerint ez a jövőben könnyen változhat. Az ország legnagyobb kiskereskedője ugyanis a saját szektorában egyre erősebb konkurenciával néz szembe. Az online FMCG szegmensen belül régi motorosnak számító G’Roby-t az Auchan Online például már működésének első teljes évében megelőzte, így már a francia hálózat a második legnagyobb szereplője az FMCG piacnak. A hipermarket-láncok mögött a háztartási cikkek és drogériai termékek területén is erősödik a verseny. Ebben a szegmensben a német Rossmann egyre nagyobb szeletet hasít ki az online FMCG tortából, de idén tavasszal ő is közvetlen konkurenciával került szembe, mivel a DM is elindította a webáruházát. A jelenlegi trendek alapján a GKI Digital azt jósolja, hogy a szegmens egyre inkább a tőkeerős multik játéktere lesz.

Egy új szereplő a listán

Idén is az Extreme Digital került az élre és stabil az eMAG második helye is. A két pozíciót 2014 óta "bérlik" a vetélytársak, de az eMAG évről évre egyre kisebb különbséggel szorul az Extreme Digital mögé. A Media Markt, amely tavaly ért fel a dobogóra, megőrizte harmadik helyét.

 
GKI Digital E-TOPLISTA 2015-2018
Infogram


Egy helyet javított, így 4. lett a TESCO. A tavalyi újonc, a 220 volt nevű webáruház pedig három helyet helyet javított egy év alatt, így 5. lett. Továbbra is az iPon az ország legnagyobb számítástechnikai webshopja, és stabilan tartja a 6. helyét. A Mall.hu viszont három helyet rontott (7. hely), főleg amiatt, mert a tavalyi ünnepi szezonban komoly nehézségekkel küzdött (a cég ellen a NAV indított nyomozást).

A 8. helyre futott be a lista új szereplője, az Alza.hu, amely a cseh piac legnagyobb e-kereskedője. Ezt az eredményt mindössze négy hónap tevékenységgel sikerült összehozniuk: csak 2017 őszén kezdett aktív marketingbe.

A 90-es években alapított Aqua Electromax lett a 9., míg 10. helyen a Libri-Bookline végzett. A GKI Digital utóbbinál külön kiemeli, hogy az online vásárlók 2017-ben is náluk vásároltak a legtöbbször.

Piaci hírek

3D-ben nyomtatott karácsonyi csoda

Charlotte, a balesetben megsérült teknős egy gyógyászati célú hámot kapott ajándékba, amellyel a remények szerint újra úgy úszkálhat majd, mint egészséges társai.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.