Idén is az Extreme Digital lett a legnagyobb magyar webáruház a GKI Digital toplistáján. A piackutató cég 2015 óta készít nyilvános rangsort a magyar piac legnagyobb online kiskereskedőiről. A sorrend alapját a GKI Digital forgalmi modellezése adta. A becsléseket ez alkalommal is pontosította a kutatócég a lakossági vásárlási szokásokat vizsgáló felmérések eredményeivel, valamint kereskedői riportok tényadataival.
Bár a listavezetők helyzete egyelőre stabil, a szereplők között nagyon kemény küzdelem folyik a vásárlókért és a médiafelületekért. Jól mutatja a helyzetet a toplista új szereplője, az Alza.hu: a Csehországban már piacvezető pozíciót szerzett webáruház mindössze négy hónap érdemi magyar jelenléttel is feljutott a listára.
A 2015-ben kiadott első (a 2014-es eredmények alapján összeállított) listáról az idők során négy webáruház tűnt el, először a Fashion Days és a Játéknet, majd a Bónusz Brigád, végül a Tchibo (lásd a grafikont).
Jelentős a súlyuk a hazai e-kereskedelmi piacon
A toplista tíz cégének összesített forgalma tavaly nettó 135 milliárd forint volt, ami azt jelenti, hogy ők adták a teljes hazai online kiskereskedelmi forgalom 37 százalékát. Ez a forgalom összesen több mint 5,5 millió sikeres tranzakcióból (rendelés) jött össze.
A tíz legnagyobb webáruház 2017-ében ismét növelte piaci súlyát: forgalmuk 26 százalékkal bővül az előző évhez képest, ez a növekedési ütem csaknem 44 százalékkal magasabb, mint az online kiskereskedelmi piac átlagos bővülése, utóbbira a GKI Digital februárban 18 százalékot becsült. A bevételnövekedés mértéke azonban jelentősen eltér a szereplők között.
Az élen álló hármas – az Extreme Digital, az eMAG és a MediaMarkt – között a lista négyéves történetének legszorosabb eredménye született. Ugyancsak a tavalyi év eredménye, hogy a dobogósok és a mögöttük végzők között egyre komolyabb a szakadék. A középmezőnyben szintén nagy a tülekedés, de a 4. helyen záró Tesco Online és a 10. helyre került Libri-Bookline között már többszörös különbség figyelhető meg a bevételek tekintetében. (Az igazsághoz tartozik, hogy a Libri-Bookline 2016 óta csak kultúrára koncentrál, miután kivezette a Shopline márkát.)
Sokan a műszaki cikkekre koncentrálnak
A toplista szereplőinek többsége növekedését a magas kosárértékű műszaki termékekre alapozza – írja a GKI Digital közleménye. Ennek azonban van egy hátulütője: a kínálat jelentős része többéves életciklussal rendelkező cikkekből áll, ezért a vásárlók gyakrabb visszacsábítására már kevesebb eszközt tudnak bevetni, mint azok a kereskedők, melyek más, rövidebb életciklusú termékeket is forgalmaznak. Ezt a rendelésszám növekedése is mutatja: ez a tíz legnagyobb webáruháznál összességében mindössze 8 százalékkal emelkedett.
Az adatok alapján a gyorsan mozgó napi fogyasztási cikkek internetes értékesítésében még hatalmas kiaknázatlan potenciál van. Bár az első tízbe most még csak egy erre a területre koncentráló cég, a Tesco Online fért be, a kutatócég szerint ez a jövőben könnyen változhat. Az ország legnagyobb kiskereskedője ugyanis a saját szektorában egyre erősebb konkurenciával néz szembe. Az online FMCG szegmensen belül régi motorosnak számító G’Roby-t az Auchan Online például már működésének első teljes évében megelőzte, így már a francia hálózat a második legnagyobb szereplője az FMCG piacnak. A hipermarket-láncok mögött a háztartási cikkek és drogériai termékek területén is erősödik a verseny. Ebben a szegmensben a német Rossmann egyre nagyobb szeletet hasít ki az online FMCG tortából, de idén tavasszal ő is közvetlen konkurenciával került szembe, mivel a DM is elindította a webáruházát. A jelenlegi trendek alapján a GKI Digital azt jósolja, hogy a szegmens egyre inkább a tőkeerős multik játéktere lesz.
Egy új szereplő a listán
Idén is az Extreme Digital került az élre és stabil az eMAG második helye is. A két pozíciót 2014 óta "bérlik" a vetélytársak, de az eMAG évről évre egyre kisebb különbséggel szorul az Extreme Digital mögé. A Media Markt, amely tavaly ért fel a dobogóra, megőrizte harmadik helyét.
Egy helyet javított, így 4. lett a TESCO. A tavalyi újonc, a 220 volt nevű webáruház pedig három helyet helyet javított egy év alatt, így 5. lett. Továbbra is az iPon az ország legnagyobb számítástechnikai webshopja, és stabilan tartja a 6. helyét. A Mall.hu viszont három helyet rontott (7. hely), főleg amiatt, mert a tavalyi ünnepi szezonban komoly nehézségekkel küzdött (a cég ellen a NAV indított nyomozást).
A 8. helyre futott be a lista új szereplője, az Alza.hu, amely a cseh piac legnagyobb e-kereskedője. Ezt az eredményt mindössze négy hónap tevékenységgel sikerült összehozniuk: csak 2017 őszén kezdett aktív marketingbe.
A 90-es években alapított Aqua Electromax lett a 9., míg 10. helyen a Libri-Bookline végzett. A GKI Digital utóbbinál külön kiemeli, hogy az online vásárlók 2017-ben is náluk vásároltak a legtöbbször.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak