A Google feladta, hogy komoly pénzt csináljon a telefonos virtuális valóságból. A filléres Cardboard koncepciója azonban tovább élhet, mert az eszköz szoftveres környezetét szabadon elérhetővé tette a cég.
Hirdetés
 

A Google Cardboard immár ötéves története során több mint 15 millió példány kelt el. Igaz, ezek egy része vélhetően konferenciákra, karácsonyra szánt céges ajándékcsomagok formájában került a felhasználókhoz, mert trendi és nem utolsósorban olcsó megoldásról beszélünk. Az eltelt évek alatt azonban az is világossá vált, hogy nem az okostelefon lesz az a platform, ahol a virtuális valóság kiteljesedhet. A Google teljesen nem engedi el a kezét a technológiának, de a héten tett bejelentés is mutatja, hogy a jövőben inkább másra fókuszálnának.

Szabad a vásár

A hivatalos bejegyzés szerint az open source modell a legjobb módja annak, hogy a külső fejlesztők továbbra is remek alkalmazásokat készíthessenek a Cardboardra alapozva. Ugyan a blogposzt igyekszik kiemelni, hogy maga a Google is részt kíván venni az új tartalmak, fejlesztések létrehozásában, de a lépés így is inkább egy csendes temetésnek tűnik.

Mostantól kezdve bárki hozzáférhet minden olyan programozási segédlethez, amelyek szükségesek a Cardboard képességeinek beépítéséhez egy-egy alkalmazásban. A nyílt megoldás egyben azt is lehetővé teszi, hogy az érdeklődők egymást támogatva tudjanak újabb funkciókat, frissítéseket adni az arzenálhoz, ami elengedhetetlen feladat az egyre változatosabb felbontású és konfigurációjú mobilkijelzők világában.

A programot hasonlóan képzeli futtatni a Google, mint a hardveres oldalról eddig is biztosított szabad csatlakozási lehetőséget. A Cardboard Manufacturing Kit segítségével mások is elkészíthették egyedi kialakítású, a Cardboard rendszerével kompatibilis terméküket.

Megpróbálták

A pár dollárba, és néhány apróságon kívül tényleg csak hajtogatható kartonlapokból álló termék alapötlete kifejezetten érdekes volt. A Google igyekezett bebizonyítani, hogy nem feltétlen van szükség sok száz dollárba kerülő VR-sisakra annak, aki át akarja élni a virtuális valóság nyújtotta élményt. A Cardboard mindössze egy fizikai keretet adott a mindenki zsebében ott lévő okostelefon számára, annak kijelzőjét az arcunk elé rakva pedig némi szoftveres rásegítéssel megszülethet a VR-élmény.

Hiába kelt el azonban viszonylag sok példányban a Cardboard és különböző mutációi, idővel kiderült, a technológia egyszerűen nem alkalmas arra, hogy a felhasználókat elégedetté tegye. Ezt egyébként maga a Google is kvázi elismerte a szerdai írásában, amikor arról van szó, hogy csökken a Cardboard globális használati intenzitása.

A mostani bejelentés alig néhány héttel az után történt, hogy a cég hivatalosan is elkaszálta a Cardboard fejlettebb megtestesülését, a Daydream VR-programot. Utóbbit a Google 2016 tavaszi fejlesztői konferenciáján debütált. Ennek folyományaként a nem sokkal később kiadott Android N (Nougat) rendszer már alapértelmezett módon támogattta a virtuális valóság alapú tartalmakat és alkalmazásokat, a vállalat pedig igyekezett más gyártókat rávenni arra, hogy építsék meg a megfelelő eszközöket a Daydream névre keresztelt referencia alapján. A Daydream a Facebook Oculus vagy a HTC prémium megoldásaihoz képest könnyebben megfizethető VR-élményt célzott meg, ám amint ez mostanra világossá vált, hiába.

Konzumer tech

A robotok újabb bűnözési hullámot indíthatnak az Europol szerint

A robotok, a drónok és a mesterséges intelligencia fejlődésével a fizikai világban is megjelenik minden, ami eddig a digitális világra volt jellemző, nem beszélve arról, ha az automatizálás miatt tényleg tömegek veszítik majd el a megélhetésüket.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai

Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.