A mobilról működtethető Daydream nem igazán érdekelte a felhasználókat, a társaság innentől a kiterjesztett valóságra és az AR alapú szolgáltatásokra koncentrál.

A Google 2016 tavaszi fejlesztői konferenciáján jelentette be a VR-szemüvegeket kiszolgáló szoftveres platformját. Ez egyrészt azt jelentette, hogy a nem sokkal később kiadott Android N (Nougat) rendszer már alapértelmezett módon támogattta a virtuális valóság alapú tartalmakat és alkalmazásokat, másrészt a vállalat saját hardver helyett más gyártókat próbál rávenni, hogy építsék meg a megfelelő eszközöket a Daydream névre keresztelt referencia alapján. A Daydream a Facebook-Oculus vagy a HTC prémium megoldásaihoz képest könnyebben megfizethető VR-élményt célzott meg, őszre ígérve a kompatibilis mobilokat és az azokat kiszolgáló headseteket.

Az okostelefonokról működtethető virtuális valóság azon az elképzelésen alapult, hogy a telefon az az eszköz, amit a felhasználók mindig maguknál tartanak, az egyre erősebb készülékek pedig alkalmasak lesznek rá, hogy működtessenek valamilyen immerzív, menet közben is simán igénybe vehető VR-megoldást. A gyakorlatban azonban az ilyen típusú környezetek nem igazán bizonyultak versenyképesnek a teljes funkcionalitással rendelkező, mindent bele típusú, külső támogatást nem igénylő célhardverekkel szemben, és a különbségeket az alacsonyabb belépő költségek sem voltak képesek ellensúlyozni.

A virtuális valóság a tehetősek játéka marad

A kommentárok szerint az addig is létező különbség az Oculus Quest megjelenésével vált teljesen nyilvánvalóvá, a Google pedig tegnap jutott el oda, hogy formálisan is bedobja a törölközőt, és elismerje az ócsított VR koncepciójának kudarcát. Bár a nagy techvállalatok az elmúlt években dollármilliárdokat öltek a virtuális valóságot alkalmazó eszközök és alkalmazások kutatásába, a VR a mai napig nem tört be a mainstream technológiák közé – inkább számít érdekességnek, mint érett szórakoztatóelektronikai platformnak. Az aránylag olcsó mobilos változat éppen ezt a küszöböt segített volna átlépni, utólag azonban zsákutcának bizonyult.

A Google szerdai közleménye szerint a felhasználók és az alkalmazásfejlesztők alacsony érdeklődése miatt a legújabb Pixel 4 mobilok már nem kompatibilisek a Daydreammel, és a vállalat a Daydream View (a Pixel sorozathoz hasonló, "hivatalos" hardver) árusítását is beszünteti. A termékvonal a harmadik fél által gyártott termékeket is a süllyesztőbe küldi, mint amilyen például a Lenovo Mirage, maga a Daydream applikáció és áruház viszont egyelőre elérhető marad a már meglévő felhasználóknak.

A közleményből kiderül, hogy a Google innentől azokra az AR-fejlesztésekre koncentrál, amelyekre egyébként eddig is rengeteg erőforrást áldozott. A kiterjesztett valósággal a cég olyan termékeiben és szolgáltatásaiban operál, mint amilyen a Google Lens, az AR-alapú navigáció a Google Térképen, vagy az idén tavasszal bemutatott AR in Search eszközök. A kiterjesztett valóság esetében sokkal valószínűbb, hogy az áttörés kifejezetten a mobil eszközöknek lesz köszönhető az elérhetőség, a telepített bázis vagy a nagy mobil operációs rendszerek fejlett ökoszisztémája miatt – ez még akkor is igaz, ha a mobilos AR megoldások nyilvánvaló korlátai miatt sokan tartják zsákutcának ezeket a fejlesztéseket.

Maga a virtuális valóság a Gartner hype-görbéjén is már jó ideje a kifutó szakaszban van, ami azt jelenti, hogy a behatárolt felhasználási kör (alapvetően a játékok) ellenére sem igazán számít feltörekvő technológiának. A kiterjesztett valóság ipari vagy üzlei implementációi ennél sokkal életszerűbbek, ezen a területen viszont az okoz nehézségeket, hogy mindenki a speciális feladatokra optimalizált szoftverekre és hardverekre fókuszál, ami nem segíti az általánosabb rendeltetésű megoldások adaptációját.

Konzumer tech

Adattal foglalkozik és informatikai vezető? Szekérderéknyi pénzt szakíthat

Átlag fölött nőtt azoknak az informatikai vezetőknek a befolyása – meg persze a felelőssége és a kompenzációs csomagja is –, akik a vállalatok adatait kezelik.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.