Várakozásokat meghaladó eredményekről számolt be tegnap a Salesforce.com. Az alapvetően cloudos ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) megoldásával felfutó amerikai cégnek nem csak a pandémiával összefüggésben világszerte felfutóban lévő új munkavégzési gyakorlat segített, hanem az is, hogy az utóbbi években bátran nyúlt a zsebébe, ha a portfóliója megerősítéséről, kiszélesítéséről volt szó.
Rakétázó bevételek, növekvő költségek
Ami a szikár számokat illeti: a január végével zárt 2022-es üzleti év utolsó negyedévében az összforgalom meghaladta a 7,3 milliárd dollárt. Ez 26 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A nagy növekedést az elemzők is várták, de utóbbiak konszenzusos jóslata így is pesszimistának bizonyult, mivel nagyjából 90 millió dollárral kevesebbre taksálták az elérhető szintet.
A feszes tempójú bővülés és a nagy fordulatszámon pörgő értékesítés azonban komoly költségemelkedéssel párosult. Ennek és a végeredményt kedvezőtlenül befolyásoló egyszeri tételeknek "köszönhetően" a nettó profit negatívba csúszott. A 28 milliós veszteség ugyan a forgalomhoz képest nullával egyenlő, ám így sem mutat jól a jelentésben. Ugyanakkor az egy részvényre jutó 84 centes igazított eredmény nemcsak hogy pozitív maradt, de jelentősen meghaladta a szakértők által várt 74 centes teljesítményt.
A most zárt teljes üzleti év bevétel szempontjából hasonlóan alakult, miközben összességében nyereséges maradt a vállalat. A 12 hónap alatt elért 26,5 milliárd dollár 25 százalékos bővülésnek felel meg. A forgalomból közel 1,5 milliárd maradt meg tiszta profitként. Utóbbi jelentősen elmarad az egy évvel korábbi nagyjából 4 milliárdos eredménytől.
Járvány előtt és közben is vásároltak
Az üzleti jelentés kommentárjában a Salesforce egyik társ-vezérigazgatója nem győzte eleget dícsérni a vállalathoz az utóbbi időszakban felvásárlások útján érkező megoldások teljesítményét. Bret Taylor a Slack kapcsán példának okáért várakozásokat meghaladó szinergiákról beszélt, ami az ügyfélszám emelkedésében is tetten érhető.
A mindössze néhány év alatt hatalmas népszerűségre szert tevő csoportmunka-platformért már a koronavírus járvány közepén adott óriási összeget a Salesforce. A bevásárlási kampány azonban már jóval a Covid megjelenése előtt elkezdődött. Ennek egyik legkomolyabb eleme a Tableu 2019-es megvásárlása volt. Az interaktív adatvizualizációban, általában pedig az egyre nyomasztóbb adattömeg értelmezésében utazó cégért több mint 15 milliárdot sem sajnáltak adni.
A feldúsított fegyvertár pedig nagyon kapóra jött a Salesforce-nak, amelynek kínálata könnyedén összeilleszthető a világban éppen kialakulófélben lévő új munkavégzési szokásokkal. A korlátozások miatt első körben sok helyen kényszerből bevezetett távmunka láthatóan hosszú távon velünk marad, jobbára hibrid foglalkoztatás formájában. Az új szelek első képviselői között egyébként a Salesforce maga is kitűnt. A cég egy évvel ezelőtt jelentette be, hogy végleg felhagy a 9-től 5-ig tartó irodai munkavégzés gyakorlatával.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak