A vállalat leszámol az irodai munka kizárólagosságával. A járványhelyzet megszűnése után sem kényszeríti vissza alkalmazottait az irodába.

Hosszú távon is leszámol az irodai munka kizárólagosságával a Salesforce.com. A vállalat a blogján szó szerint így fogalmaz: a délelőtt 9-től délután 5-ig tartó munkanap halott. A vállalat a jövőben a járványhelyzettől függetlenül is elsődlegesen az alkalmazottak egészségét tekinti kiemelt szempontnak, és nem a pingpongasztalokat és az ingyenes munkahelyi nasit tartja a pozitív dolgozói élmény kulcsának.

Marc Benioff cége – ellentétben például a Facebookkal, ahol csak nagy vonalakban beszéltek a bevezetendő távmunka kereteiről –, konkrét modellt dolgozott ki a koronavírus-járvány utáni időszakra.

A fő mondás az, hogy nincs értelme elvárni az alkalmazottaktól, hogy nyolc órában a vállalat rendelkezésére álljanak az irodában. Sem a San Franciscói emblematikus toronyban (lásd cikkünk címlapképén) dolgozóktól, sem a globális vállalat máshol élő alkalmazottaitól. A projektalapon foglalkoztatottaktól különösen nem, hiszen a leterheltségükben elég nagy a szezonális ingadozás. Emellett a rugalmasság biztosítása jobb lehetőséget biztosít a magánélet és a munka egyensúlyának kialakítására – írja a blogbejegyzés, melyet a vállalat fő HR-ese, Brent Hyder elnök jegyez. Ez az egyensúly jelen helyzetben, amikor a dolgozó felnőtteknek a munkájuk mellett iskolás gyerekeikről kell gondoskodniuk, esetleg beteg családtagjaikat kell gondozniuk, még fontosabb, és nem várható el, hogy szigorú nyolcórás munkarendben álljanak a vállalat rendelkezésére.

Olcsóbb helyeken olcsóbb alkalmazottakkal

De aztán kiderül, hogy az emberbaráti szólamok mögött egy sokkal racionálisabb ok is meghúzódik: a költségracionalizálás. Az új alkalmazottakat már nem kell feltétlenül a rendkívül drága San Franciscói vagy New York-i régióban foglalkoztatni, ami a vállalat számára jelentős megtakarításokat hoz majd.

A vállalat három kategóriába sorolja majd a dolgozóit az alapján, hogy mennyi időt kell tölteniük a vállalat irodáiban.

Fully Remote: száz százalékban távmunkások. Egy részük még csak nem is valamelyik Salesforce-iroda közelében él, vagy a munkakörük ellátáshoz egyáltalán nem szükséges iroda.

Flex: a részben home office-ban, részben irodában dolgozók. Hetente egy, maximum három napot töltenek az irodában, amely alapvetően a csapatok kollaborációs tereként vagy az ügyfelekkel történő tárgyalások helyszínéül szolgál. A vállalat reményei szerint az alkalmazottak többsége ebbe a kategóriába esik majd.

Office-based: klasszikus irodai alkalmazottak. A tervek szerint ők lesznek a szűk kisebbség, akiknek 4-5 napot kell lehúzniuk a vállalat irodáiban.

Az irodák idővel közösségi központokká fognak alakulni, melyek nemcsak a hibrid munkavégzés egyik helyszíneként, hanem sokkal inkább az együttműködés tereként fukcionálnak majd.

Kinek lesz jó?

Ahogy a Facebook tervei esetében, úgy itt is valószínűsíthető: nem kizárólag emberbaráti megfontolások vezetik a vállalatokat a rugalmasabb foglalkoztatási rend bevezetésében. Egyrészt az alkalmazottak egy része ezt valóban el is várja (főleg azok, akik máshol is tudják értékesíteni a a tudásukat). Ám ahogy az korábban Mark Zuckerberg terveiből és most Brent Hyder blogposztjából is kiderült, a vállalatok is meglátták a változás jó oldalát: új lehetőségeket teremt a működési költségeik optimalizálására.

Hyder ehhez még hozzáteszi, hogy az egész rendszer sokkal demokratikusabb teret ad a tehetségek kibontakozásának, hiszen céges karrier szempontjából sokadlagos kérdés lesz, hogy ki hol él-dolgozik.

Szakértők azonban már a koronavírus-járvány első hullámának tapasztalatai alapján felhívták a figyelmet néhány súlyos buktatóra. Például hogy a távmunkázás befagyaszthatja a céges karriert, a szakemberek kevésbé lesznek képesek fejlődni az inspiráló közeg nélkül, ami végső soron a vállalatok fejlődését is visszavetheti, ha gyengül a csapatok kohéziója.

Közösség & HR

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.