A Google a múlt hét közepén jelentette be egy jól menő analitikai startup, a Looker 2,6 milliárd dolláros felvásárlását, amelynek révén egy end-to-end analitikai platform létrehozatalát vázolta a meghatározó cloud szolgáltatásokon, az on-premise adatbázisokon és a független gyártóktól százmazó alkalmazásokon keresztül, a heterogén környezetekben is biztosítva az összekapcsolt adatok begyűjtését, elemzését és vizualizációját.
Hétfőn aztán a Salesforce is hasonló irányú akvizícióról számolt be: a vállalat közleménye szerint egy 15,7 milliárd dollár értékű tranzakció keretében a szoftvercég felvásárolja az interaktív adatvizualizációban, általában pedig az egyre nyomasztóbb adattömeg értelmezésében utazó Tableau-t. A megállapodás a két társaság részvényeinek cseréjén alapul, a Salesforce papírjainak múlt pénteki árfolyamát alapul véve; maga a Tableau ugyanekkor 10,8 milliárd dolláros cégértékkel rendelkezett.
A már több mint 15 éves Tableau eredetileg egy fejlett megjelenítési képességekkel rendelkező analitikai platform, amely 2013-ban 3 milliárd dolláros értékelássel jelent meg a tőzsdén. A vállalat fejlesztéseinek fókuszában a felhasználóbarát szoftverek állnak, amelyek elvileg bármilyen informatikai előképzettséggel használhatók, vagyis nem kifejezetten az adattudósok számára készülnek. Ennek eredményeképpen a Tableau ma már majdnem 90 ezer céges ügyféllel rendelkezik, köztük olyan márkákkal, mint a Verizon, a Schneider Electric vagy a Netflix.
Még több betekintés az adatokba
Az asztali disztribúció, on-premise megoldások vagy a publikus felhőben hosztolt szoftverszolgáltatások formájában is elérhető eszközökben az év elején már a gépi tanulás is megjelent. Az Ask Data nevű funkció révén természetes nyelvi formában lehet lekérdezéseket indítani az adatkészleteken, ami ugyancsak egy felvásárlás, a Tableau és a ClearGraph 2017-es megállapodásának eredménye. A Salesforce a maga részéről ugyancsak az első olyan szolgáltatók egyike volt, amely gépi tanuló technológiákat (Salesforce Einstein) alkalmazott a CRM-ben.
A kommentárok szerint a Salesforce már évek óta mérlegelte a Tableau felvásárlását, amiben most a végső lökést egyesek szerint éppen a Google és a Looker üzlete adhatta meg. A Salesforce állítólag már több jelentős akvizíciós célpontról lemaradt (ezek között említik például a LinkedIn-t), a frissen bejelentett akvizíció viszont egyértelmű előrelépés lesz a vállalat portfóliójának CRM-en túli szétágaztatásában, újabb réteget adva analitikai képességeihez is.
A szinergia abban a tekintetben kézenfekvőnek látszik, hogy a Salesforce alaptevékenységéből fakadóan elborzasztó mennyiségű adatot termel, ami nyilván új lehetőségeket tartogat a Customer 360 és más termékek adatvizualizációs képességeinek szükségszerű fejlesztésével. A Salesforce elnöke és társ-vezérigazgatója, Marc Benioff első nyilatkozatában a világ vezető CRM-platformjának és a világ #1 analitikai platformjának egyesüléséről beszélt, ami egyaránt lehetővé teszi majd az adatok és az ügyfelek elérését és megértését. A Tableau egyébként jelen állás szerint nem csak saját brandjét, de vezetőit és Seattle-i központját is megtartja.
A Salesforce már túl van egy nagy csomó cégfelvásárlások, eddig azonban jellemzően kisebb vállalatokat kebelezett be. Látványos kivétel volt a tavaly márciusban 6,5 milliárd dollárért megszerzett, API-integrációval foglalkozó MuleSoft integrációja, ami ugyancsak azt célozta, hogy a Salesforce termékeibe könnyebben lehet adatokat importálni cloudos vagy telepített környezetekben egyaránt. A mostani 15,7 milliárdos üzlet a Tableau részvényárfolyamát több mint harmadával húzta felfelé a kereskedés felfüggesztésééig, a Salesforce papírjai azonban egyből 5 százalékot gyengültek – az elemzők szerint a bejelentés kérdéseket vet fel a társaság organikus növekedési képességeivel kapcsolatban, így a piaci logika alapján a befektetők is válaszokat várnak az ezzel kapcsolatos kérdésekre.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak