A Salesforce és az Alibaba néhány napja jelentett be együttműködési megállapodást a szoftvercég termékeinek kínai értékesítésével kapcsolatban. A Kínában már megszokott módon az amerikai gyártó a hazai vállalat (ebben a cloud óriás Alibaba) rendszerein szolgáltat majd a helyi ügyfeleknek, illetve a hongkongi, makaói és tajvani vásárlóknak. Ez most is és más esetekben is alapvető feltétele annak, hogy egy tengerentúli társaság megfeleljen a belső piacra érvényes szigorú kínai szabályozásnak: a Microsoft például a 21Vianet Blue Cloud nevű szolgáltatón keresztül tolja az Office 365-öt és más felhős termékeit.
Az elemzők rögtön óriási lehetőségekről beszélnek a partnerséget illetően, tekintve, hogy a Kína legnagyobb felhőszolgáltatójaként jegyzett Alibaba nem igazán rendelkezik CRM-es szoftvermegoldásokkal. A problémát nyilván egycsapásra megoldaná a Salesforce bevonása, ahol egyébként szintén hatalmas potenciált látnak a kínai megjelenésbe: összehasonlításképpen, a szoftvercég jelenleg bevételeinek csak egytized részét szerzi az ázsiai régióban.
Ahogy arról mi is rendszeresen beszámolunk, a hatalmas kínai piac nem csak csábító, de egyre nehezebb terep is a nyugati technológiai vállalatok számára. A kínai hatóságok egyfelől teljesítőképességi követelményeket írnak elő az ott működő külföldi vállalatoknak. Ezek alapján a szükséges hatósági jóváhagyások fejében technológiákat kell átadniuk a közös vállalkozások kínai partnereinek, esetenként pedig k+f tevékenységet is folytatniuk kell.
A technológiai transzferek nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy egyes piacokon ma már a kínai vállalatok diktáljanak (és itt nem csak a telefonokra kell gondolni, hanem akár az új generációs távközlési infrastruktúra vagy a mesterséges intelligencia fejlesztésére). Másfelől a belső kínai piac és a hazai konkurencia sok esetben bevehetetlen várat jelent a külső vetélytársaknak: az Amazon például júliusban zárta be kínai online üzletét, az Amazon Chinát, miután a jól beágyazott helyi e-kereskedelmi szereplők még őket is simán hidegre tették.
Van, akinek muszáj ott lennie
Mindehhez jön a legújabb kori amerikai-kínai kereskedelmi háború, amelynek eredményeként már technológiai nagyvállalat ok sora keresi a lehetőséget, hová költöztethetné kínai gyártótevékenységét: a hírek szerint már az Apple, a Google, az Amazon, a Microsoft, Dellés vagy HP is arra készülődik, hogy meneküljön a két nagyhatalom küzdelmének frontvonalából. Az egyre magasabb költségek mellett ugyanis bejött egy másik fontos szempont, a bizonytalan szabályozási környezetnek való kitettség csökkentése.
Ebben a helyzetben a Salesforce megjelenését mégis ésszerű lépésnek tartják. Az ottani feltételekkel a cég nem sokat tud kezdeni, a kínai jelenlét viszont fontos feltétele, ha egy ilyen profilú vállalat zökkenőmentesen ki akarja szolgálni a multinacionális ügyfeleket. Sőt van, aki odáig megy, hogy a Salesforce esetében az jelentene kiemelt kockázatot, ha nem próbálna meg Kínában üzletelni: a Business insider riportjában a Gartner elemzője úgy fogalmaz, hogy ezen a területen a kínában elért siker a globális vezető szerep feltétele.
Másfelől a Salesforce és az Alibaba megállapodását, hasonlóan más, ilyen jellegű partnerségekhez, a konszolidációra utaló jelnek értelmezik. Maga a Salesforce az év végén már létrehozozz egy 100 millió dolláros alapot, amelyen keresztül Japánban próbál részesedést szerezni vállalati termékeket fejlesztő startup cégekben, a mostani együttműködés pedig újabb nagy lépés lehet affelé, hpgy a bevételei 20 százalékát Európában, 70 százalékát pedig az amerikai kontinensen termelő vállalat Ázsiában is elkezdjen valódi forgalmat csinálni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak