A társaság nem bírta a versenyt a helyi e-kereskedelmi mamutokkal, július közepén lelövi az Amazon.cn piacteret.

Az Amazon július 18-án bezárja kínai online üzletét, az Amazon Chinát, a továbbiakban pedig csak a tengerentúlról érkező termékeket és cloud szolgáltatásokat árul majd Kínában. A gyors visszavonulás nyilvánvaló oka, hogy a jól beágyazott hazai e-kereskedelmi versenytársak még egy Amazon szintű céget is simán hidegre tettek: az iResearch Global 2018-as adatai szerint például az Alibabához tartozó Tmall és a JD.com piacterein zajlott a teljes kínai e-kiskereskedelmi forgalom 82 százaléka.

A Reutershez eljuttatott közleményében az Amazon szóvivője azt is közölte, hogy elkezdik értesíteni az eladókat a piactér üzemeltetésének megszüntetéséről, illetve az Amazon.cn alatt futó kereskedelmi szolgáltatások leállításáról a következő 90 napban. A nemzetközi értékesítésre továbbra is lehetőséget ad az Amazon Global Selling, mint ahogy a kínai vásárlók sem rendelhetnek többé az Amazon China hazai kereskedőitől, de a társaság nemzetközi üzletén keresztül ezentúl is vásárolhatnak az USA-ból, Németországból, az Egyesült Királyságból vagy Japánból.

Nehéz helyzetben a helyi erők sokkal szívósabbak

A hírügynökség beszámolójában megszólaló elemzők szerint az Amazon kínai üzlete nem volt megfeleelően nyereséges, és nem is növekedett – ez utóbbival kapcsolatban pedig a jövőbeni kilátásokat is beárnyékolta, hogy gyakorlatilag semmilyen területen nem volt képes versenyelőnyhöz jutni a helyi riválisokkal szemben. Nem számítva azokat a kivételes eseteket, amikor valamilyen speciális import árucikket keresnek, a kínai vásárlóknak egyszerűen semmi okuk nincs az Amazont választani – különösen, hogy a Tmall vagy a JD még a kiszállítási időt tekintve is veri az Amazont.

Az Amazon szóvivője a Reuters szerint továbbra sem mond le a kínai piacról, de további befektetéseit már az Amazon Global Store és a Global Selling szolgáltatásokon, a Kindle e-könyvolvasókon és az online elérhető tartalmakon keresztül próbálja termőre fordítani. Bár kézenfekvő, de fontos azt is megemlíteni, hogy az Amazon Web Services (AWS) felhős infrastruktúra-szolgáltatásait a mostani lépés semmilyen tekintetben nem érinti. Az Amazon részvényárfolyamára a kivonulásról szóló, néhány napja terjedő pletykák eddig nem voltak különösebb hatással, míg az Alibaba és a JD Amerikában forgalomban lévő papírjai jelképes erősödést mutattak.

Úgy tűnik tehát, hogy a kínai gazdaság és ezen belül az elektronikus kereskedelem növekedésének lassulása a világ legnagyobb online kiskereskedőjének is sok volt. Januárban az Alibaba is évek óta a leggyengébb negyedéves növekedési eredményeket közölte, miközben a JD.com a kedvezőtlen üzleti környezetre hivatkozva leépítéseket jelentett be. Amit azonban a hazai vállalatok lábon kihordanak, az az amerikai társaságoknak nem feltétlenül vállalható. Az Amazon mostani bejelentését megelőzően a Walmart már jóval korábban megvált kínai e-kereskedelmi platfromjától (a vevő éppen a JD volt, és saját részvényeivel fizetett), hogy a fizikai üzlethálózat fejlesztésére koncentráljon.

Ennek annyi, az Amazon most Indiában vigasztalódhat

A hírügynökség riportjában az elemzők azt is kiemelik, hogy a kínai piac jelenleg a többi amerikai technológiai óriásnak, így a Netflixnek, a Facebooknak vagy a Google-nek sem annyira ígéretes, mint korábban volt. Maga az Amazon egyébként már 2004 óta jelen volt Kínában, amikor 75 millió dollárért felvásárolta a Joyo.com nevű online piacteret. Az Amazon China átmárkázásra 2011-ben került sor, de a szekér nem indult be látványosan: ennek olyan nyilvánvaló jelei voltak, mint hogy az Amazon is saját boltot nyitott a Tmall oldalán.

A társaság ettől függetlenül a környéken a megszokott agresszivitással terjeszkedik, így a jelenleg legnagyobb fejlődéi potenciállal rendelkező Indiában a helyi nagy versenytárssal, a Flipkarttal birkózik. Kínában azonban vereséget szenvedett, legalábbis a helyi kereskedőket kiszolgáló online piacterek között, a korábbi esetekből – mondjuk a Google példájából – pedig azt is tudjuk, hogy egy ilyen kivonulás után a későbbi visszatérés már a lehetetlennel határos dolgog lenne.

Közösség & HR

Telefonálásra zömmel még most sem a Messengert és társait használjuk

Az NMHH kutatása szerint itthon még a legtöbb beszélgetést a hagyományos mobilhívásokon és nem online alkalmazásokon keresztül bonyolítják honfitársaink.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.