Pedig nem az, és ezt a gyártók is hangsúlyozzák – igaz, a márkanevek kiválasztásával éppen ennek az ellenkezőjét szuggerálják a fogyasztókba.

Egy új tanulmány megállapítása szerint a fejlett vezetőtámogató rendszereket (Tesla Autopilot, GM Super Cruise, Nissan/Infiniti ProPILOT) használó sofőrök a figyelmeztetések ellenére is hajlamosak rá, hogy úgy kezeljék járműveiket, mintha azok teljes önvezető képességgel rendelkeznének. Az iparági finanszírozással működő Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) csoport felmérésének kedden közzétett eredményei alapján ők a többi sofőrnél nagyobb valószínűséggel végeznek vezetés közben is azzal ellentétes tevékenységeket, például SMS-eket írogatnak vagy esznek.

A 600 aktív felhasználó részvételével készített kutatás értelmében a Super Cruise esetében 53, az Autopilotnál 42, míg a ProPILOT-nál a felhasználók 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy magától értetődő módon teljesen autonóm eszközként kezeli az autóját. Az első kettőesetében összes tulajdonos 40 százaléka arról is beszámolt, hogy a vezetéstámogató rendszerek egyszer már kikapcsoltak vezetés közben, és nem is aktiválódtak újra, köszönhetően a vezető figyelmetlenségét érzékelő biztonsági funkcióknak. A korai alkalmazók tehát a tájékoztatás ellenére is rosszul értékelik a technológia korlátait.

Működik a névmágia

A tanulmány kitér az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA) 2016 óta lefolytatott 37 különleges vizsgálatára, amelyek az Autopilot rendszerrel összefüggésbe hozható balesetekről szóltak. (Ezek közül egyébként 18 halálesetet kapcsolnak.) A gyártó maga is azt hangsúlyozza, hogy az Autopilot nem teszi autonómmá a járműveket, és figyelmet követel meg a sofőröktől, hogy azok bármikor készek legyenek átvenni az irányítást. A Reuters riportja szerint azonban sem a Tesla, sem a GM nem nyilatkozott azonnal az IIHS által kiadott, amerikai járműtulajdonosokról szóló kutatásról.

A szervezet szerint ugyanakkor a Super Cruise reklámjai a hands-free vezérlési képességekre összpontosítanak, míg az Autopilot már nevében is az utasszállító repülőgépeken használt technológiát idézi, és azt sugallja, hogy a Tesla rendszere sokkal többre alkalmas, mint amennyire valójában képes. A ProPILOT Assist elnevezés viszont azt közvetíti, hogy ez tényleg egy segédfunkció, amelyik támogatja ugyan a vezetőt, de nem váltja ki a manuális kontrollt – mindez pedig a fent idézett statisztikákban is visszaköszön a Nissan rendszerének negyed akkor arányú felelőtlen felhasználásával.

Arról, hogy már a járműiparon belül is sokan tartják hosszú folyamatnak a teljes autonómia megvalósítását, itt írtunk részletesebben »

Piaci hírek

Penge lenne mesterséges intelligenciából? Itt a lehetőség!

Nem kell beülnie az iskolapadba annak, aki MI-képzésre vágyik. Számos jó online kurzus indult az elmúlt években, melyek naprakész tudást adnak.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.