Az autonóm járműrendszereket fejlesztő cégek már dollártízmilliárdokat gyűjtöttek össze a befektetőktől, azokkal az ígéretekkel, amelyek szerint a mesterséges intelligencia képes lesz drámai módon csökkenti például az emberi tévedésből fakadó balesetek számát. A Reuters hét eleji összeállítása alapján azonban az iparági vezetők és szakértők közül is sokan látják úgy, hogy még hosszú ideig szükség lesz a távoli emberi felügyeletre, mivel az önvezető rendszerekből egyszerűen hiányzik a kockázatok gyors felmérésének és előrejelzésének képessége, különösen a szélsőségesen szokatlan szituációkban.
A riportban a General Motors Cruise egységének vezérigazgatóját is idézik, aki egyelőre nem is akar azzal foglalkozni, hogy mikor lehet majd elhagyni a humán ellenőrzést a GM robottaxis projektjében – sőt már abban sem biztos, hogy ezt egyáltalán célnak kellene tekinteni, sőt szerinte az ügyfeleknek is biztonságérzetet ad. A Cruise a jelenleg az esetek kevesebb mint 1 százalékában támaszkodik az emberi beavatkozásra a San Franciscó-i utakon, de több ezer vagy akár millió autonóm jármű esetében esetében ez már igen jelentős tényező, amit képzett, több járművet is felügyelő operátorokkal oldanának meg.
Ideje lenne mutatniuk valamit
A cikkben mindezt a légiforgalmi irányításhoz hasonlítják, ahol az emberi felügyelők jókora távolságokra ülnek, és a videojeleket figyelve készen állnak rá, hogy beavatkozzanak akár a járművek kormányzásába is. Az autonóm eszközök ugyanis egyszerűen leállnak, ha nem tudnak rájönni, mit kellene tenniük egy adott helyzetben. Ennek a fonákja természetesen az lenne, hogy az emberi irányítás fenntartása megrendítené a bizalmat magukban az önvezető technológiákban, amelyek fejlődésének üteme elmarad a korábbi elvárásoktól – eredetileg a GM is 2019-re tervezte az autonóm flotta beindítását.
2019-ben a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk a következő évre biztosan ígért egymillió robottaxit, bár a cég "Full Self Driving" megoldása még bőven nem hozta azt, amit a neve alapján kellett volna. Egy idén júniusban közölt interjúban már Musk azt mondta, hogy az önvezető autók fejlesztése sokkal nehezebb, mint azt eredetileg gondolta. Amikor azonban az ütemtervéről kérdezték, máris visszaváltott befektetői üzemmódba, és közölte, hogy a Tesla már az idén megoldhatja a problémát. A Reutersnek nyilatkozó szakértők úgy látják, hogy a valódi autonómia beváltatlan ígérete látványosan megemelte a téteket az iparágban.
A biztonságot kár lenne feláldozni
Az Edge Case Research vezérigazgatója például úgy fogalmazott, hogy mindazok a cégek, amelyek nem járnak sikerrel a következő két évben, azt követően létezni sem fognak: szerinte ez már egy "put up or shut up" helyzet a számukra, vagyis aki nem tud letenni valamit az asztalra, az jobban teszi, ha inkább mélyen hallgat. Az önvezető technológiákat fejlesztő startupok között egyébként általános a távoli emberi felügyelet alkalmazása, de a Cruise vezetője most először ismerte el, hogy ettől a belátható jövőben nem lesznek képesek megszabadulni. Ez persze tetemes extra költséget jelentene az ilyen projektekben, másrészt azonban a dolog működőképessége múlhat majd rajta.
Bár az önvezető képességekkel rendelkező járművek szaporodásával a megoldandó szélsőséges esetek aránya is csökken, a számuk így is a sok milliárdos nagyságrendben marad. A GM és a Waymo egyik volt munkatársa szerint elég az úttestre guruló labdára gondolni, amit a gép veszélytelennek értékel, de az emberi sofőr jó eséllyel feltételez egy nemsokára beszaladó gyereket is, emiatt pedig gyorsabban reagál majd, mint ahogy azt a gép tenné. Az új technológia piacosítását viszont jobban erőltetik, mint amilyen ütemben eloszlatnák az ilyen biztonsági aggályokat. És amíg egy alacsony sebességgel közlekedő ételszállító robot megteheti, hogy a megoldhatatlan helyzetekben satuféket ad és segítséget kér, addig az autópályán száguldó Teslák esetében nem teljesen ugyanez a helyzet.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak