Már az iparágon belül is sokan látják úgy, hogy a teljes autonómia megvalósítására még sokat kell várnunk. Kérdés, hogy a befektetőkön kívül ez kinek lenne akkora probléma.
Hirdetés
 

Az autonóm járműrendszereket fejlesztő cégek már dollártízmilliárdokat gyűjtöttek össze a befektetőktől, azokkal az ígéretekkel, amelyek szerint a mesterséges intelligencia képes lesz drámai módon csökkenti például az emberi tévedésből fakadó balesetek számát. A Reuters hét eleji összeállítása alapján azonban az iparági vezetők és szakértők közül is sokan látják úgy, hogy még hosszú ideig szükség lesz a távoli emberi felügyeletre, mivel az önvezető rendszerekből egyszerűen hiányzik a kockázatok gyors felmérésének és előrejelzésének képessége, különösen a szélsőségesen szokatlan szituációkban.

A riportban a General Motors Cruise egységének vezérigazgatóját is idézik, aki egyelőre nem is akar azzal foglalkozni, hogy mikor lehet majd elhagyni a humán ellenőrzést a GM robottaxis projektjében – sőt már abban sem biztos, hogy ezt egyáltalán célnak kellene tekinteni, sőt szerinte az ügyfeleknek is biztonságérzetet ad. A Cruise a jelenleg az esetek kevesebb mint 1 százalékában támaszkodik az emberi beavatkozásra a San Franciscó-i utakon, de több ezer vagy akár millió autonóm jármű esetében esetében ez már igen jelentős tényező, amit képzett, több járművet is felügyelő operátorokkal oldanának meg.

Ideje lenne mutatniuk valamit

A cikkben mindezt a légiforgalmi irányításhoz hasonlítják, ahol az emberi felügyelők jókora távolságokra ülnek, és a videojeleket figyelve készen állnak rá, hogy beavatkozzanak akár a járművek kormányzásába is. Az autonóm eszközök ugyanis egyszerűen leállnak, ha nem tudnak rájönni, mit kellene tenniük egy adott helyzetben. Ennek a fonákja természetesen az lenne, hogy az emberi irányítás fenntartása megrendítené a bizalmat magukban az önvezető technológiákban, amelyek fejlődésének üteme elmarad a korábbi elvárásoktól – eredetileg a GM is 2019-re tervezte az autonóm flotta beindítását.

2019-ben a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk a következő évre biztosan ígért egymillió robottaxit, bár a cég "Full Self Driving" megoldása még bőven nem hozta azt, amit a neve alapján kellett volna. Egy idén júniusban közölt interjúban már Musk azt mondta, hogy az önvezető autók fejlesztése sokkal nehezebb, mint azt eredetileg gondolta. Amikor azonban az ütemtervéről kérdezték, máris visszaváltott befektetői üzemmódba, és közölte, hogy a Tesla már az idén megoldhatja a problémát. A Reutersnek nyilatkozó szakértők úgy látják, hogy a valódi autonómia beváltatlan ígérete látványosan megemelte a téteket az iparágban.

A biztonságot kár lenne feláldozni

Az Edge Case Research vezérigazgatója például úgy fogalmazott, hogy mindazok a cégek, amelyek nem járnak sikerrel a következő két évben, azt követően létezni sem fognak: szerinte ez már egy "put up or shut up" helyzet a számukra, vagyis aki nem tud letenni valamit az asztalra, az jobban teszi, ha inkább mélyen hallgat. Az önvezető technológiákat fejlesztő startupok között egyébként általános a távoli emberi felügyelet alkalmazása, de a Cruise vezetője most először ismerte el, hogy ettől a belátható jövőben nem lesznek képesek megszabadulni. Ez persze tetemes extra költséget jelentene az ilyen projektekben, másrészt azonban a dolog működőképessége múlhat majd rajta.

Bár az önvezető képességekkel rendelkező járművek szaporodásával a megoldandó szélsőséges esetek aránya is csökken, a számuk így is a sok milliárdos nagyságrendben marad. A GM és a Waymo egyik volt munkatársa szerint elég az úttestre guruló labdára gondolni, amit a gép veszélytelennek értékel, de az emberi sofőr jó eséllyel feltételez egy nemsokára beszaladó gyereket is, emiatt pedig gyorsabban reagál majd, mint ahogy azt a gép tenné. Az új technológia piacosítását viszont jobban erőltetik, mint amilyen ütemben eloszlatnák az ilyen biztonsági aggályokat. És amíg egy alacsony sebességgel közlekedő ételszállító robot megteheti, hogy a megoldhatatlan helyzetekben satuféket ad és segítséget kér, addig az autópályán száguldó Teslák esetében nem teljesen ugyanez a helyzet.

Piaci hírek

A vízalatti robotflották kommunikációjában készül nagy dobásra egy izraeli startup

A Skana Robotics SeaSphere szoftvere egy régi problémát oldana meg a felszín alatt működő, pilóta nélküli járművek valós idejű adatmegosztásának biztosításával.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai

Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.