A svéd Einride a texasi SXSW technológiai expóján mutatta be a "Remote Pod Operator" munkakört, illetve legelső olyan kiképzett munkatársát, Tiffany Heathcottot, aki már ebben a beosztásban tevékenykedik. Heathcott veterán teherautósofőr, aki szakértelmét már egy távoli munkaállomáson keresztül kamatoztathatja, megjelenítve a biztonságos és hatékony rakományszállítás alapfogalmaiban és gyakorlatában is küszöbön álló változást.
Maga az Einride egy 2016-ban alapított technológiai cég, amely az elektromobilitás és az autonóm teherszállítás területén mozog, 2018-ban például már bemutatott egy önjáró, teljesen elektromos fakitermelő teherautót. Ezt az Electrek hétfői riportja szerint 2019-ben követte a Pod (a fenti képen), egy vezető nélküli, nagy teherbírású teherautó és a hozzá tartozó irányító állomás, amelynek közúti tesztjét még abban az évben megkezdték Svédországban.
A cég azóta kijött az ugyancsak saját fejlesztésű Saga Platformmal ellátott E-Truckokkal is, tavaly novemberben pedig elindította szolgáltatásait az Egyesült Államokban. Bár ezek a sofőrök által vezetett kereskedelmi elektromos járművekhez kapcsolódnak, az Einride folyamatosan dolgozik a vezető nélküli Pod teherautók bevezetésén, ennek pedig fontos állomása a legelső távoli Einride-operátor, aki valójában nem vezeti a járműveket, hanem felügyeli és optimalizálja azok útvonalát.
A kamionos nem vész el, csak átalakul
Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy a leendő operátorok egyszerre több Podnak is távoliról nyújtsanak támogatást az automatizált vezetési rendszereken keresztül. Ez a szerepkör az Einride közleménye szerint egy piaci rést töltene be, feltételezve, hogy az autonómia nem egyenlő az emberi hozzájárulás teljes kiiktatásával. A társaság úgy látja, hogy ez éppen hogy megetősíti és biztonságosabbá teszi az új technológiát.
A jelölteknek egy komplett gyakornoki programon kell részt venniük, amelynek során kiképzik őket az Einride Pod és a Remote Pod Operation Station kezelésében, a különféle üzemmódokban és biztonsági protokollokban. A közleményben Heathcott elmondja, hogy amint más teherautó-sofőrök is belátják, hogy mit jelenthet az új megközelítés szakmai és személyes szinten, egyre többen akarnak majd részt venni a tartós változás megteremtésében.
Itt érdemes megjegyezni, hogy az Einride saját felmérése szerint az ilyen operátorok már jellemzően a felsőfokú végzettséggel rendelkezők közül kerülhetnek majd ki (ezt az arányt pillanatnyilag 7 százalék körülire teszik). A világon egyébként 3,5 millió kamionsofőr dolgozik, de az Einride szerint az emberek 44 százaléka ma már egyáltalán nem vállalna ilyen munkát a hagyományos formában. Az új megoldások viszont annál inkább vonzónak tűnnek.
Ahogy a Rakéta részletes cikke is felidézi, a kutatásban résztvevők közel fele akár négyéves egyetemi kurzusokat is elvégezne, ha erre van szükség a mesterséges intelligencia által irányított járművek távfelügyeletéhez. A többség ugyanis vonzónak tartaná a kamionsofőrködést, ha ehhez nem kellene ténylegesen beülni a kamionokba, és a hétvégi műszakokat is úgy lehetne lezavarni, hogy közben nem kellene messzire menni otthonról.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak