A svéd Einride kiképezte az első távkamionsofőrt, aki már nem a fülkében ül, hanem messziről felügyeli a mesterséges intelligencia által irányított, autonóm teherjárművek útját.

A svéd Einride a texasi SXSW technológiai expóján mutatta be a "Remote Pod Operator" munkakört, illetve legelső olyan kiképzett munkatársát, Tiffany Heathcottot, aki már ebben a beosztásban tevékenykedik. Heathcott veterán teherautósofőr, aki szakértelmét már egy távoli munkaállomáson keresztül kamatoztathatja, megjelenítve a biztonságos és hatékony rakományszállítás alapfogalmaiban és gyakorlatában is küszöbön álló változást.

Maga az Einride egy 2016-ban alapított technológiai cég, amely az elektromobilitás és az autonóm teherszállítás területén mozog, 2018-ban például már bemutatott egy önjáró, teljesen elektromos fakitermelő teherautót. Ezt az Electrek hétfői riportja szerint 2019-ben követte a Pod (a fenti képen), egy vezető nélküli, nagy teherbírású teherautó és a hozzá tartozó irányító állomás, amelynek közúti tesztjét még abban az évben megkezdték Svédországban.

A cég azóta kijött az ugyancsak saját fejlesztésű Saga Platformmal ellátott E-Truckokkal is, tavaly novemberben pedig elindította szolgáltatásait az Egyesült Államokban. Bár ezek a sofőrök által vezetett kereskedelmi elektromos járművekhez kapcsolódnak, az Einride folyamatosan dolgozik a vezető nélküli Pod teherautók bevezetésén, ennek pedig fontos állomása a legelső távoli Einride-operátor, aki valójában nem vezeti a járműveket, hanem felügyeli és optimalizálja azok útvonalát.

A kamionos nem vész el, csak átalakul

Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy a leendő operátorok egyszerre több Podnak is távoliról nyújtsanak támogatást az automatizált vezetési rendszereken keresztül. Ez a szerepkör az Einride közleménye szerint egy piaci rést töltene be, feltételezve, hogy az autonómia nem egyenlő az emberi hozzájárulás teljes kiiktatásával. A társaság úgy látja, hogy ez éppen hogy megetősíti és biztonságosabbá teszi az új technológiát.

A jelölteknek egy komplett gyakornoki programon kell részt venniük, amelynek során kiképzik őket az Einride Pod és a Remote Pod Operation Station kezelésében, a különféle üzemmódokban és biztonsági protokollokban. A közleményben Heathcott elmondja, hogy amint más teherautó-sofőrök is belátják, hogy mit jelenthet az új megközelítés szakmai és személyes szinten, egyre többen akarnak majd részt venni a tartós változás megteremtésében.

Itt érdemes megjegyezni, hogy az Einride saját felmérése szerint az ilyen operátorok már jellemzően a felsőfokú végzettséggel rendelkezők közül kerülhetnek majd ki (ezt az arányt pillanatnyilag 7 százalék körülire teszik). A világon egyébként 3,5 millió kamionsofőr dolgozik, de az Einride szerint az emberek 44 százaléka ma már egyáltalán nem vállalna ilyen munkát a hagyományos formában. Az új megoldások viszont annál inkább vonzónak tűnnek.

Ahogy a Rakéta részletes cikke is felidézi, a kutatásban résztvevők közel fele akár négyéves egyetemi kurzusokat is elvégezne, ha erre van szükség a mesterséges intelligencia által irányított járművek távfelügyeletéhez. A többség ugyanis vonzónak tartaná a kamionsofőrködést, ha ehhez nem kellene ténylegesen beülni a kamionokba, és a hétvégi műszakokat is úgy lehetne lezavarni, hogy közben nem kellene messzire menni otthonról.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.