A General Motors tulajdonában lévő Cruise közel 5 milliárd dollárnyi veszteséget termelt 2018 óta, és a pénznyelő úgy is egyre látványosabb, hogy a vállalat már díjat szed bizonyos San Franciscó-i utazásokért. A GM július 26-án közölte, hogy a robottaxis részleg 500 millió dolláros mínuszban zárta 2022 második negyedévét, ami azt jelenti, hogy a veszteségek napi több mint 5 millió dollárt (2 milliárd forintot) tesznek ki, némileg költségessé téve az autonóm vezetési technológia átalakítását kutatási projektből profittermelő üzletté.
Az elektromos járművekkel foglalkozó InsideEVs riportja szerint a Cruise veszteségei ezzel az év első felében 900 millió dollárra nőttek, szemben az előző év megfelelő időszakára jelentett 600 millió dollárral, amikor a vállalat még nem is számított fel díjakat az utazásokért. A GM vezetői szerint ez részben a magasabb kompenzációs költségekre vezethető vissza, amelyek a Cruise tőzsdei bevezetésének elvetésével szükségessé váltak a szakemberek megtartásához. A társaság vezérigazgatója ugyanakkor megerősítette, hogy 2030-ra már évi 50 milliárd dolláros bevételre számítanak az önvezető technológiából és a kapcsolódó szolgáltatásokból.
Most jön csak a neheze
Ahogy a lap megjegyzi, nagyon nagy probléma egyelőre nincs, mert Cruise 3,7 milliárd dolláros készpénzállománnyal rendelkezik, a GM pedig további 5 milliárd dollár hitelkeretet biztosít számára a Cruise Origin elektromos járművek vásárlására. Ha azonban a jelenlegi ütemben égetik a pénzt, akkor az kevesebb, mint két éven belül így is elfogyhat, a nyereségesség elérése ráadásul a GM hatáskörén kívül eső tényezőktől is függ, például a szabályozó hatóságok jóváhagyásától a Cruise működési idejének és az által lefedett területeknek a jelentős kiterjesztésére.
Ahogy néhány hete mi is beszámoltunk róla, a Cruise önjáró taxiflottája a nyár elején kapta meg a hatóságoktól az engedélyt a fizetős fuvarokra. A járművek így is csak este 10 és reggel 6 óra között működhetnek, rossz időjárási körülmények között egyáltalán nem kelhetnek útra, a szolgáltatással pedig San Francisco területének nagyjából 70 százalékára terjed ki. Még érdekesebb, hogy a Cruise projekt a 2015 óta zajló fejlesztések nyomán ugyan az érett szakaszába lépett, de ezzel együtt elkezdtek sokasodni az önvezető autók nem megfelelő viselkedéséről szóló beszámolók.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak