A szigetország első engedélyezett emberi tesztrepülését tudta le néhány napja az a kétszemélyes autó, amelyiket robotpilóta irányít és kerekek helyett légcsavarokra támaszkodva közlekedik.

Újabb apró lépést tett az emberiség annak érdekében, hogy egyszer olyan természetes legyen az önvezető repülő taxik jelenléte, mint amilyen most a buszos tömegközlekedés. Múlt hét pénteken ugyanis sikeres tesztet hajtott végre Japánban az a szerkezet, amelyen egy helyi repülő- és autóipari vállalatokból álló konzorcium dolgozik - adta hírül a Nikkei.

Az ország ideális terepnek számít abból a szempontból, hogy sok a nehezen elérhető hegyes terület, illetve apróbb sziget. Az ezekre történő eljutást nagyban megkönnyítheti egy emberek szállítására is alkalmas, jól manőverező, kis helyigényű eszköz. 

A megtermett drónra hajazó kétüléses autó egy mesterséges szigetről szállt fel Oita városában, és mintegy 400 métert tett meg körülbelül 30 méteres magasságban anélkül, hogy emberi pilóta irányította volna a gépet. A beszámoló szerint az 1,7 méter magas és 5,6 méter széles jármű a bő 3 és fél perces repülés során stabilan manőverezett.

Az egyik tesztalany maga a konzorcium vezetője volt, aki mindössze enyhe rezgést értékelt lebegés közben, magát a tesztet pedig tökéletesnek minősítette. Mindez egyben történelmi pillanatnak is minősült, hiszen az illetékes minisztérium most első ízben járult hozzá ahhoz, hogy valaki embereket szállító szabadtéri tesztrepülést végezzen ilyen technológiával.

Az Okayama Kurashiki Mizushima Aero & Space Industry Cluster Study Group, azaz a MASC nevű konzorcium 2017-ben alakult, és a távoli szigetek logisztikájának lehetséges megoldására koncentrál. A csoport egy légiforgalmi csomópontot szeretne Okajama prefektúrában létrehozni,és ott olyan infrastruktúrát kiépíteni, amely lehetővé teszi a talán nem is olyan távoli jövőben, hogy embereket és árut lehessen szállítani az egyéb közlekedési módokon nehezen elérhető térségekbe.

Máshogy nehéz terep

A légi közlekedés megreformálása önvezető járművekkel a hagyományos szárazföldi közlekedéshez képest egyszerre tűnik könnyebbnek és nehezebbnek. A levegőben ugyanis lényegesen kevesebb potenciális veszélyforrással, helyzettel kell számolni, mint mondjuk egy gyalogosoktól és járművektől hemzsegő városban történő autózásnál. Ugyanakkor a repülésben egyetlen apró probléma is súlyos életveszélyt jelent, így a hibázás nem megengedett opció. A földfelszíni közlekedésnél sokkalta rigorózusabb szabályozói környezetről már nem is beszélve. 

Talán ennek a kettősségnek köszönhető, hogy az önvezetés e két lehetséges formája szinte ugyanabban a fázisban tart. A hagyományos robot taxikat is mostanában kezdik valódi utcai körülmények között próbálgatni a reménybeli piac úttörői. Mindeközben szintén Japánban már nagyjából a menetrendje is megvan a 2025-ös oszakai világkiállítás alatt a kiállítási területet a város számos pontjával repülő taxijáratokkal összekötő új (féltömeg)közlekedési szolgáltatásnak.

Piaci hírek

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.